Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Marv

popnittång till 4.8mm monelnit

Rekommendera Poster

Jag har köpt 4.8mm monelnitar för att fästa ny antenn i masten, nu kan jag inte hitta min popnittång. Är det någon som vet hur tungt det är att dra en monelnit ? Min tanke är att köpa billigaste tången på Biltema men är rädd att jag står där och det inte funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske kan du hyra/låna en rejäl tång där du köpte nitarna? (Gjorde i alla fall så hos Viking i Göteborg som har riggverkstad.)

[Haha, annars kan du börja pilla med nåt helt annat på båten och när du då letar efter nåt för det jobbet så hittar du din popnittång istället. Slår nästan aldrig fel. ;)]  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har klurat ytterligare en vända på detta med popnittängers funktion och min senaste fundering är att det enda som avgör är "dragstångens" diameter? Alltså helt enkelt så att ifall den är för grov för att få in i viss tång så är tången för klen, allt annat är liksom redan anpassat?

Popnitens dragstång greppas av tången och klipps på nåt vänster av i samma handrörelse, och detta sker nog vid hyfsat rätt dragkraft oavsett nitens material?

[Nitar, tänger, krafter är måhända standardiserade utifrån dragstångens maxdiameter?? (I så fall kan du ta med din monelnit till Biltema och testa ifall deras tång kan kan sluka dragstången, och om så är fallet vara förvissad om att den funkar?)
Fasen också, inte ens lättanvända popnittängers funktion är enkel när man grottar in sig i detaljer, men men. Hur "vet" egentligen tången när dess förmodade käftar skall klippa av, eller drar den kanske helt sonika och mot förmodan av dragstången med brutal kraft utan nån sorts inbyggda klippande käftar??]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte den dyra på Biltema. Den är sjukt bra. Börjar man räkna på körkostnad och hyreskostnad är det inte värt att hyra. Benns tog i princip lika mycket i hyreskostnad som tången på Biltema kostade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är stor skillnad på kraft som går åt att dra en vanlig Al-nit och en Monell-nit. När jag gjorde arbete på bommen så köpte jag Biltemas stora och den höll för fem nitar, sedan sprack en av käftarna som drar niten. Gjutgods. Vad jag förstår så var Biltemas äldre dyra tång av bättre kvalité. Jag köpte min (och lämnade tillbaka) för tre år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min för ett år sedan. Och bara för att min är hel betyder inte det att den kommer hålla för alltid, så jag kan inte motsäga mig Excels påstående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en kraftig nittång för 249:- kr på Biltema.
Funkade bra att montera fäste för rodkick med.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar, det blir nog att ta med en nit och prova. Det verkar lovande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag monterade maststeg nu under våren och använde då 4,8 mm monelnitar. Till detta köpte jag Biltemas "proffs" popnittång. 298:- tror jag att jag betalade. Den var väldigt bra! Fick bra grepp och man fick bra med kraft när man använde den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se att det är flera som haft/har bra erfarenheter av Biltemas tång. Jag hade väl bara otur och fick ett måndagsexemplar. Dags att ge dom en ny chans :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En uppdatering. Jag var fräck nog att gå in på biltema med en nit och provade den enklaste tången som funkade så den fick det bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...