bo_man 11 Postad 7 Maj , 2014 Jag vill montera en badstege jag köpt på akterspegeln på min köra Flipper 575. Jag behöver tips på hur jag lämpligast fäster övre delen av stegen då skrovet är vinklat, se bild. Alt 1. Fräsa till en kil så stegen kommer dikt an mot skrovet Alt 2. Bocka till hela stegen så man får till rätt vinkel (risk att stegen skadas) Alt 3. Köpa fästen som man skrivar i aktern och sedan i stegen. se http://www.erlandsson-trade.se/ssplatforms.html bild 2191-00 eller 2196-00. Köper man fästen enligt alternativ 3 måste stegen modifieras genom att kapa bort plattstålet som går mellan rören. Någon som har något bra alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) "Snedkapa" röret? Men. du bör montera (stora) rostfria brickor mellan röret ocg skrovet på båda sidor. Redigerad 7 Maj , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 7 Maj , 2014 Det sitter ett plattstål mellan rören upptill likt på nedersidan, framgår lite dåligt på bilden.Kapar jag rören och tar bort plattstålet så har jag inget att fästa i upptill. Alltså behövs något sorts fäste i så fall, typ de på erlanssons. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Maj , 2014 Det sitter ett plattstål mellan rören upptill likt på nedersidan, framgår lite dåligt på bilden. Kapar jag rören och tar bort plattstålet så har jag inget att fästa i upptill. Alltså behövs något sorts fäste i så fall, typ de på erlanssons. OK. Är fästskruvarna långa nog kann du kanske montera ett snedkapad rundholt i teak eller plast (i lite större diam. enn röret) mellan stegen och skrovet ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) Kan du inte placera det övre fästet under listen? Hela stegen kommer då 5 - 10 cm lägre, men det bör väl funka? Tänk på att stegen även ska funka för att ta sig upp i båten om man trillat i med kläder och allt. Det behövs steg relativt djupt ned i vattnet för att man ska orka kliva upp då. Det gör det för övrigt även om man bara badar. Om inte, så kulle jag leta upp en mekverkstad som kunde hjälpa mig att böja de övre rören lite. Mackey Redigerad 7 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 7 Maj , 2014 Det sitter ett plattstål mellan rören upptill likt på nedersidan, framgår lite dåligt på bilden. Kapar jag rören och tar bort plattstålet så har jag inget att fästa i upptill. Alltså behövs något sorts fäste i så fall, typ de på erlanssons. OK. Är fästskruvarna långa nog kann du kanske montera ett snedkapad rundholt i teak eller plast (i lite större diam. enn röret) mellan stegen och skrovet ?? Det är så ena alternativet är dock har jag tänkt aluminium eller rostfritt. Jag behöver en motsvarande kil inne i båten också så bulten inte drar snett i plasten. Lite omständigt så jag letar enklare alternativ. Trä är ett men är osäker på hur det tål väta i längden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Maj , 2014 Det sitter ett plattstål mellan rören upptill likt på nedersidan, framgår lite dåligt på bilden. Kapar jag rören och tar bort plattstålet så har jag inget att fästa i upptill. Alltså behövs något sorts fäste i så fall, typ de på erlanssons. OK. Är fästskruvarna långa nog kann du kanske montera ett snedkapad rundholt i teak eller plast (i lite större diam. enn röret) mellan stegen och skrovet ?? Det är så ena alternativet är dock har jag tänkt aluminium eller rostfritt. Jag behöver en motsvarande kil inne i båten också så bulten inte drar snett i plasten. Lite omständigt så jag letar enklare alternativ. Trä är ett men är osäker på hur det tål väta i längden Teak tål väta lääääänge utan att behandlas, för inte att snacka om plast ;-) Men Erlandssons 2191-00 är då en bra lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) Ett alternativ är att leta upp en firma som jobbar med plast och få en vit plastkil tillverkad. Ännu enklare, kö en skärbräda i vit plast. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90202268/ Ta en hyvel och hyvla till det du behöver. Etenplast (som skärbrädor är gjorda av) är känsligt för UV-ljuset från solen, men jag är säker på att kilen kommer att hålla i många år innan den blir spröd. Om du vaxar den får den ju ett visst UV-skydd. Mackey Redigerad 7 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2014 Min stege sitter med fästen enligt bilden, fast med bara en enda skrovbult i mitten. Går lätt att vinkla fästet. Kanske kan va nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 7 Maj , 2014 Ett alternativ är att leta upp en firma som jobbar med plast och få en vit plastkil tillverkad. Ännu enklare, kö en skärbräda i vit plast. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90202268/ Ta en hyvel och hyvla till det du behöver. Etenplast (som skärbrädor är gjorda av) är känsligt för UV-ljuset från solen, men jag är säker på att kilen kommer att hålla i många år innan den blir spröd. Om du vaxar den får den ju ett visst UV-skydd. Mackey Absolut. Skärbrädealternativet har jag funderat på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 7 Maj , 2014 Min stege sitter med fästen enligt bilden, fast med bara en enda skrovbult i mitten. Går lätt att vinkla fästet. Kanske kan va nåt? badstege.fäste.jpg Snyggt fäste. Vart finns det att få tag på? En lite grövre bult i mitten borde räcka då den bara ska ta dragkraft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2014 Min stege sitter med fästen enligt bilden, fast med bara en enda skrovbult i mitten. Går lätt att vinkla fästet. Kanske kan va nåt? badstege.fäste.jpg Snyggt fäste. Vart finns det att få tag på? En lite grövre bult i mitten borde räcka då den bara ska ta dragkraft Vet inte, min stege tillverkades av en firma. Men jag snodde bilden HÄR och i texten talas om Hjertmans år 2012. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 7 Maj , 2014 Min stege sitter med fästen enligt bilden, fast med bara en enda skrovbult i mitten. Går lätt att vinkla fästet. Kanske kan va nåt? badstege.fäste.jpg Snyggt fäste. Vart finns det att få tag på? En lite grövre bult i mitten borde räcka då den bara ska ta dragkraft Vet inte, min stege tillverkades av en firma. Men jag snodde bilden HÄR och i texten talas om Hjertmans år 2012. hittade fästet på hjertmans. känns som en mer gedigen variant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 8 Maj , 2014 Ingen som tror på att bocka till stegen den lilla bit som saknas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Maj , 2014 Ingen som tror på att bocka till stegen den lilla bit som saknas? Ju då; men då är det säkrast att använda en bockmaskin. Dessa tunna rör tål mycket lite utan att mista fasonen. En rörläggare har kanske 25 mm(?) backar och hjälper dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 8 Maj , 2014 (redigerade) ... Om inte, så kulle jag leta upp en mekverkstad som kunde hjälpa mig att böja de övre rören lite. Jo, och jag tror fortfarande på det. En rörfirma - som Oldtimer föreslår - funkar också bra. Det kan bli problem att få in stegen i rörbocken utan att ta bort staget mellan rören. Att svetsa rostfritt är inte svårare än att svetsa annat, men att svetsa rostfrtit så att det inte rostar efter svetsning kräver särskild kunskap. Kan du inte placera det övre fästet under listen? Hela stegen kommer då 5 - 10 cm lägre, men det bör väl funka? Tänk på att stegen även ska funka för att ta sig upp i båten om man trillat i med kläder och allt. Det behövs steg relativt djupt ned i vattnet för att man ska orka kliva upp då. Det gör det för övrigt även om man bara badar. ... Går det att sätta stegen lägre? Mackey Redigerad 8 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 8 Maj , 2014 ... Om inte, så kulle jag leta upp en mekverkstad som kunde hjälpa mig att böja de övre rören lite. Jo, och jag tror fortfarande på det. En rörfirma - som Oldtimer föreslår - funkar också bra. Det kan bli problem att få in stegen i rörbocken utan att ta bort staget mellan rören. Att svetsa rostfritt är inte svårare än att svetsa annat, men att svetsa rostfrtit så att det inte rostar efter svetsning kräver särskild kunskap. Kan du inte placera det övre fästet under listen? Hela stegen kommer då 5 - 10 cm lägre, men det bör väl funka? Tänk på att stegen även ska funka för att ta sig upp i båten om man trillat i med kläder och allt. Det behövs steg relativt djupt ned i vattnet för att man ska orka kliva upp då. Det gör det för övrigt även om man bara badar. ... Går det att sätta stegen lägre? Mackey Det går att sätta stegen undre listen och då skulle det funka kanon. Jag tycker bara att den hamnar lite lågt då samt att jag vill ha de undre bultarna så långt från vattnet som möjligt. Bifogar bild på hur de skulle se ut om man sätter den under listen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Maj , 2014 (redigerade) Mycket snyggare!! God monterings-"Sika" under plattan i nederdelen lämnar ingen risiko för läcka. Ad. edit.: Stooora plattor på innsidan minskar risken för rörelse. Oljehärdad plywood är bra. Redigerad 8 Maj , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 8 Maj , 2014 Absolut snyggare! Du slipper också att smuts samlas mellan stegen och gummilisten. Ett litet problem, men ändå... Sikaflex eller liknande mellan tvärstaget på stegen och skrovet, i skruvhålen och på baksidan av brickorna på insida så läcker det inte. Trimplan monteras ju under vattenlinjen och man har också genomföringar för vatten, toa, mm. under vattenlinjen utan att det (normalt) läcker in vatten. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 8 Maj , 2014 Lutar åt de lägre monteringshöjden och ösa på med sikaflex. Behövs något skydd/packning mellan stens plattstål och skrov eller bäddar det för att det med tiden kommer glappa? Tänkte köra med syrasta bultar/muttrar/brickor. Mutter av låsmuttermodell.Så stor bricka som möjligt på insidan. Behöver man ha fjäderbricka på utsidan mellan bult å stege? Tänkte köra med vanlig sexkantsbult men har sett att många båtar med "originalmonterad" stege har skruv med krysspår vilket gör att man kan ha en låg skalle på skruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Maj , 2014 (redigerade) Skulle inte monterat nån fjäderbricka, du tänker ju använda en "nyloc-mutter" med nylonlåsning. Ett tips kan vara att låta Sikan under fästena stelna med små distanser emellan, typ tändstickas bredd. Då formas en packning med litet tjocklek som efter torkningen kan klämmas ihop och täta extra bra när man efterdrar.Försänk gärna hålets utsida litet så får Sikan bättre plats att forma en packning runt skruven. Låt inte bulten rotera vid åtdragning utan bara muttern på insidan. (Försänkning kan till nöds göras med ett stort borr, kör i så fall maskinen baklänges annars plumsar borret igenom innan man hinner reagera.) Redigerad 8 Maj , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 8 Maj , 2014 Skulle inte monterat nån fjäderbricka, du tänker ju använda en "nyloc-mutter" med nylonlåsning. Ett tips kan vara att låta Sikan under fästena stelna med små distanser emellan, typ tändstickas bredd. Då formas en packning med litet tjocklek som efter torkningen kan klämmas ihop och täta extra bra när man efterdrar. Försänk gärna hålets utsida litet så får Sikan bättre plats att forma en packning runt skruven. Låt inte bulten rotera vid åtdragning utan bara muttern på insidan. (Försänkning kan till nöds göras med ett stort borr, kör i så fall maskinen baklänges annars plumsar borret igenom innan man hinner reagera.) Kanontips, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser