bo_man 11 Postad 7 Maj , 2014 Hej. Jag försöker byta impeller på min Evinrude 70hk -87 och som många andra har jag problem att få loss växelhuset då "växelväljaren" behöver hakas loss (uppe vid motorn på min modell). Jag har identifierat skruven som behöver lossas men det sitter otroligt knepigt till och även om jag kanske kan få bort den så kommer det vara en omöjlighet att sätta tillbaka den. Tips mottages. Hur har ni gjort? Är det smidigast att demontera fler komponenter (luftburk, förgasare m m) för att komma åt skurven? Jag skulle helst undvika att meka med förgasarna. Enligt serviceboken som jag har står inget om annan demontering än att enbart ta bort skruven till "växelväljaren". Försöker bifoga lite bilder men vi får se om jag lyckas. Sida på motorn: http://www.ladda-upp.se/bilder/jrxjiqlkyudmj/ Inzoomning på skruv http://www.ladda-upp.se/bilder/tuvbjeyjbfbmf/ Inzoomning på skruv http://www.ladda-upp.se/bilder/alnqozohsebxkl/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 12 Maj , 2014 Försökte ta en bild genom att pilla in mobilen så mycket jag kunde. Kan jag en modell dom inte har en skruv utan ett "stift" som bara behöver hakas av? Finns bara en skruv vad jag kan se och den håller växelarmenm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 12 Maj , 2014 Bild tagen rakt framifrån där luftburken sitter. I bilden i tidigare inlägget är den skruv man ser här dold av slangen som syns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Maj , 2014 Du lär nog åtminstone få ta bort insugningsljuddämparen som sitter framför förgasarna. (41) och (28) http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0213233&path=BRP~A0000023~M0012398~M0012449~M0012450~C0213233&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 12 Maj , 2014 Den är borttagen numer. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frpeon 0 Postad 13 Maj , 2014 När jag bytte så tog jag bara bort växelföraren på sidan av motorn, sen gick det och dra det tvärgåendes staget så att det släppte under. Löjligt enkelt när man kommer på det.... (vet dock inte om det är samma lösning på din) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frpeon 0 Postad 13 Maj , 2014 Hojta till om du inte förstår hur jag menar.... om du lägga upp ett kort från andra sidan motorn så kan jag se om det är samma lösning och guida dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 14 Maj , 2014 http://www.maringuiden.se/forum/topic/55367-byta-impeller-jonsson-50hk-88/?do=findComment&comment=359683 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 14 Maj , 2014 Hej och tack. Såhär ser det ut på andra sidan motorn. Jag gissar att jag ska ta bort sprinten på växelförararmen och sedan trycka den innåt för att lossa växelstången, precis som det beskrivs i inlägget som bifogades. Verkar inte vara en skruv som ska lossas från växelstången som det beskrivs i manualen utan att på denna modell så är det ett "stift" som ska hakas av. Bifogar även en bilder på reservdelar som jag hittade på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frpeon 0 Postad 14 Maj , 2014 Jepp, ser ut och va samma lösning.... då ska inte skruva någonting utan bara lossa armen från "klyckan" och sen trycka den inåt... ska gå jäkligt lätt och utan motstånd. Ser ut som du kanske behöver ta bort den stora saxsprinten längre den oxå för att kunna föra armen inåt, men det märker du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frpeon 0 Postad 14 Maj , 2014 Ska bara dras åt sidan 1/2-1cm så att "piggen" (sista bilden) åker ur hålet på växelföraren (bilden där du pillade in mobilen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 14 Maj , 2014 Ska bara dras åt sidan 1/2-1cm så att "piggen" (sista bilden) åker ur hålet på växelföraren (bilden där du pillade in mobilen) Japp, lossar sprinten och trycka in växelföraren. Testade lite snabbt häromdagen. Satt lite fast så jag ska peta in något och hålla emot växelstången samtidigt som jag trycker in växelföraren. Växelstången fjädrade något så det hoppade inte loss direkt, eller så tryckte jag inte in tillräckligt. Hjälper om man har 3 armar. Ska test i helgen och se om jag lyckas. Sen blir nog problemet att föra in växelstången försiktigt så den tittar fram i hålet vid motorn samt att haka på allt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frpeon 0 Postad 14 Maj , 2014 Borde gå väldigt lätt, testa och lägga i fram/back några och sen tillbaka. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 14 Maj , 2014 (redigerade) Växelföraren kan vara lite trög. Du kan behöva lirka och ev smörja lite för att kunna trycka in den. Använd inte för mycket våld :-) Tror - men vet ej säkert för jag har aldrig själv upplevt det - att det kan bli problem med växellägena om du snurrar på den långa växelstången när du fått loss det hela. Behåll den i samma läge om du kan. Att byta impeller är lite pilligt men inte svårt. Har haft hjälp av en inspektionsspegel på lång böjlig arm när jag har gjort det. Lycka till. Redigerad 14 Maj , 2014 av undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frpeon 0 Postad 17 Maj , 2014 Fick du ordning på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 18 Maj , 2014 Då har man bytt impellern. Plockade bort startmotorn och lossade även på vro-pumpen. Såg intemmycket så jag fick köra på känn. Slutade med att jag fick ta fram stormjseln och ändå lite. Då lossnade det. Nästa problem var att få plats med impellern man smörjt upp. Slutade med att tryckte ihop den med buntband så jag kunde få in den i pumphuset. Slutligen problemet med att få på växelstången. Famlade i mörker. Bände med stormjseln igen med en stor gnutta tur hakade den fast. Jag har inte provstartat än så jag ska inte ropa hej, men det är bytt, tillbakaskruvat, uppfyllt med olja. Ev nästa helg blir det med batterier, koppla på tuff och släng och se om det funkar. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser