Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Maxws

Var hyra ozongenerator i Stenungsund?

Rekommendera Poster

Hej!

Vill få bort skut- och mögellukten i maxi 77an innan sommaren.

Vet någon var man kan hyra en ozongenerator i Stenungsund (eller Borås)?

Funderar på att beställa en billig från ebay men då kommer den väl fram lagom till midsommar eller så...

Jag antar att Biltemas och Kjell o companys modeller är leksaker? Verkar ju vara otroligt liten ozonmängd som produceras i dom.

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Ramirent, Cramo, Perssons Hyrmaskiner o.a. "hyrgubbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det finns en tråd (http://www.maringuiden.se/forum/topic/66644-d%C3%A5lig-lukt-i-b%C3%A5ten/) om Kjell & Co produkt ( http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/luftrenare) och den användaren var positiv.

Jag har köpt en sådan, men dessvärre inte hunnit prova den ännu.

Priset är 299:- kr så det är värt ett försök tycker jag.

Innan du tar bort lukten bör du göra allt du kan för att hitta orsaken, men det har du säkert redan gjort.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Den HÄR generatorn har jag och flera andra köpt. Den ser definitivt ut som en leksak "made in china" men den funkar. Producerar 400mg ozon per timma. Min körs ca 15 min/dygn året runt och håller mögel och dålig lukt borta. Den mängden ozon ger inga skador på material ombord i en 27-fotare. En saneringsfirma skulle använda en generator som ger 10ggr så mycket i ett antal timmar. De som Biltema/Kjell säljer ger betydligt mindre ozon vilket säkert också förbättrar framförallt dålig lukt. Jag har en extra generator som jag använde till dynorna, instoppade i soppsäckar, då körde jag några gånger a 30 min vilket gjorde underverk med lukten. Generatorn har en inbyggd timer på upp till 30 min, den har jag kopplat förbi i generatorn som sitter i båten, istället har jag en 12V timer + en inverter 12-230. Har man tillgång till 230V kan man köra med en vanlig dygnstimer, man ska inte vara i båten då! Leveranstiderna från Kina ligger just nu på ca 2 veckor. 

Mitt råd är att beställ en från Kina, den är aldrig fel att ha. Sen kan man ju köpa en liten från Biltema/Kjell och komma igång direkt för även en liten generator gör skillnad.

EDIT: Fråga bilrekonditionerare, deras brukar gå att hyra en helg!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den HÄR generatorn har jag och flera andra köpt. Den ser definitivt ut som en leksak "made in china" men den funkar. Producerar 400mg ozon per timma. Min körs ca 15 min/dygn året runt och håller mögel och dålig lukt borta. Den mängden ozon ger inga skador på material ombord i en 27-fotare. En saneringsfirma skulle använda en generator som ger 10ggr så mycket i ett antal timmar. De som Biltema/Kjell säljer ger betydligt mindre ozon vilket säkert också förbättrar framförallt dålig lukt. Jag har en extra generator som jag använde till dynorna, instoppade i soppsäckar, då körde jag några gånger a 30 min vilket gjorde underverk med lukten. Generatorn har en inbyggd timer på upp till 30 min, den har jag kopplat förbi i generatorn som sitter i båten, istället har jag en 12V timer + en inverter 12-230. Har man tillgång till 230V kan man köra med en vanlig dygnstimer, man ska inte vara i båten då! Leveranstiderna från Kina ligger just nu på ca 2 veckor.

Mitt råd är att beställ en från Kina, den är aldrig fel att ha. Sen kan man ju köpa en liten från Biltema/Kjell och komma igång direkt för även en liten generator gör skillnad.

EDIT: Fråga bilrekonditionerare, deras brukar gå att hyra en helg!

En sådan vill jag definitivt ha. Tyvärr är leveranstiden för lång, då jag behöver ha den inom kort. Båten måste vara förberedd innan inflyttning 1a juni och jag har begränsat med tid att jobba med båten innan dess. Leveranstiden kan vara till 11e juni eller ännu längre om den fastnar i tull står det tyvärr :(. Säljs de verkligen ingenstans i Sverige!?

Hur lång tid tog det innan du fick din? ;)

Jag får väl pröva föreslagna ställen och se om jag kan hyra en. Tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leveranstiden från Kina varierar alltid, igår (6/5) fick jag prylar som jag beställde 25/4 dvs 11 dagar tog det. Så det kan vara värt att chansa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Jag fick tag på en båtfirma som hyrde ut ozongeneratorer per dygn.

Några tips inför användning? Placering? Så tät båt som möjligt? Hur länge skall jag köra?

Tacksam för input, (givetvis skall jag även fråga båtfirman när jag hyr)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tät båt och högt placerad. 

Vad fick du betala?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tät båt och högt placerad.

Vad fick du betala?

Ok. Hur länge?

200kr dygnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge beror på hur kraftig den är, förhoppningsvis vet uthyraren. Annars, kör tex 4 tim, vädra & lukta. Kör en ny omgång & lukta.

Priset är ju absolut anständigt, kul att det finns båtfirmor som lever i nutid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att ozon gör plaster, gummi och andra material väldigt spröda och sköra ibland mycket snabbt.

Använd mögeldödande medel och bakteriell luktätare, så slipper du det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att ozon gör plaster, gummi och andra material väldigt spröda och sköra ibland mycket snabbt.

Använd mögeldödande medel och bakteriell luktätare, så slipper du det.

Det är antagligen det båtfirman använder ozongeneratorn till, att förstöra båtinredningar, precis som blirekonditionerarna. Smart affärside!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket fiasko detta blev idag.

Vi åkte 10 mil för att gasa båten. Båten gjordes helt tät och ozongeneratorn som vi hyrde fick jobba i 8 timmar i sträck i båten. När båten öppnades igen var allt precis som vanligt. Samma gamla skutlukt av mögel och toa. Inte en tillstymmelse till ozonlukt heller! Det gick att andas perfekt i båten direkt.

Snacka om bortkastad tid och pengar. Kan ozongeneratorn vart trasig (den avgav dock ett regelbundet klickljud)? Bör man känna en ozonlukt när man öppnar båten?

Ozongeneratorn var av modell delino 10 som verkar vara en erkänt bra modell om man googlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket fiasko detta blev idag.

Vi åkte 10 mil för att gasa båten. Båten gjordes helt tät och ozongeneratorn som vi hyrde fick jobba i 8 timmar i sträck i båten. När båten öppnades igen var allt precis som vanligt. Samma gamla skutlukt av mögel och toa. Inte en tillstymmelse till ozonlukt heller! Det gick att andas perfekt i båten direkt.

Snacka om bortkastad tid och pengar. Kan ozongeneratorn vart trasig (den avgav dock ett regelbundet klickljud)? Bör man känna en ozonlukt när man öppnar båten?

Ozongeneratorn var av modell delino 10 som verkar vara en erkänt bra modell om man googlar.

Ja, trasig eller handhavandefel. Fick du ingen demo?

Det skall lukta "radiobil" direkt när du slår på den. Det gör det från min Kina-modell som jag köpte på e-bay.

Inget problem med kapaciteten, jag har dynorna i ett källarrum på ca 16 m2. Det fylls med tydlig ozonlukt på någon minut.

Ca två veckors leveranstid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du känner igen lukten på ozonet direkt om den funkade 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vill få bort skut- och mögellukten i maxi 77an innan sommaren.

Vet någon var man kan hyra en ozongenerator i Stenungsund (eller Borås)?

Funderar på att beställa en billig från ebay men då kommer den väl fram lagom till midsommar eller så...

Jag antar att Biltemas och Kjell o companys modeller är leksaker? Verkar ju vara otroligt liten ozonmängd som produceras i dom.

Tacksam för svar

Till en båt behöver du en ordentlig generator och de går loss på nästan 3000:- Hyra bör kosta 500. Testa en på en bilrekondfirma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till en båt behöver du en ordentlig generator och de går loss på nästan 3000:- Hyra bör kosta 500. Testa en på en bilrekondfirma.

En Delino 10 proffsgenerator kostar 4000 kr och ger 186 mg/tim. Biltemas för 399 kr ger 5mg/tim, Kjell&Co uppger inte hur mycket den ger men det är ungefär detsamma som Biltemas. Den kinesisk som flera av oss köpt för ca 150 kr ger 400mg/tim. Biltema/Kjells klarar att mögelsanera (>4ppm)  en volym på ca 1 m3. Men de ger garanterat en lite bättre lukt ombord. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Delino 10 proffsgenerator kostar 4000 kr och ger 186 mg/tim. Biltemas för 399 kr ger 5mg/tim, Kjell&Co uppger inte hur mycket den ger men det är ungefär detsamma som Biltemas. Den kinesisk som flera av oss köpt för ca 150 kr ger 400mg/tim. Biltema/Kjells klarar att mögelsanera (>4ppm)  en volym på ca 1 m3. Men de ger garanterat en lite bättre lukt ombord. 

Proffsgeneratorer ligger normalt mellan 500-15000 mg/timme och kostar 2500 - 10 000. Den kinesiska generatorn som du köpte passar nog bra för båtägare och är ett hett alternativ till att hyra. Var/hur köpte du den? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proffsgeneratorer ligger normalt mellan 500-15000 mg/timme och kostar 2500 - 10 000. Den kinesiska generatorn som du köpte passar nog bra för båtägare och är ett hett alternativ till att hyra. Var/hur köpte du den? 

HÄR Ser ut som leksak men funkar.

$T2eC16R,!yQFIiZok1UUBSU7ut!n(!~~60_12.J

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 5/17/2014 at 7:29 PM, bhemac said:

HÄR Ser ut som leksak men funkar.

$T2eC16R,!yQFIiZok1UUBSU7ut!n(!~~60_12.J

Är du fortsatt nöjd med denna ozongenerator? Jag har en likadan men ej prövat den. 

Hur behandlar du större dynor som ej får plats i sopsäck?

Svårt att veta om den angivna effekten stämmer. På kinesiska ficklampor  från Aliexpress brukar ju lumen-värdena överdrivas med faktor 100.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Skuten:

Är du fortsatt nöjd med denna ozongenerator? Jag har en likadan men ej prövat den. 

Hur behandlar du större dynor som ej får plats i sopsäck?

Svårt att veta om den angivna effekten stämmer. På kinesiska ficklampor  från Aliexpress brukar ju lumen-värdena överdrivas med faktor 100.

Japp, jag är nöjd med båda mina generatorer.

Köpte en malgarderob där man kan köra kläder. Dynorna har jag kvar i båten.

Kinesiska effektsiffror kan vara överdrivna men jag tror de här stämmer ganska bra om man tex tittar på strömförbrukningen. Men framförallt fungerar den rent praktiskt. En jacka som hängt många år i källaren luktar nyköpt efter ett par körningar tex.

Mitt första misstag var att lägga slangen på en dyna i båten. Färgen försvann, helt otroligt.

Tidigare har jag ju kört 15 min per dygn i båten men nu har hamn-grisarna tyvärr stängt av strömmen. Men när det funkade så var det otroligt fräsch lukt i hela båten trots att den stått tillstängd länge. Mest påtagligt på toaletten som ju ofta brukar ha en speciell lukt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en AirSteril med en 70 mg ozonlampa som vi köpte när sommarstugan skulle saneras. Den var mycket effektiv där, men den är onödigt dyr.

På lite kul köpte jag en ozonlampa. Den producerar en hel del (har inga siffror) och börjar lukta så fort den tänds och verkar vara ett fungerande alternativ. Tyvärr har den gått upp rejält i pris sedan jag köpte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...