marten66 1 Postad 6 Maj , 2014 hej, jag kollar på att köpa en bella 620 dc (eller 640 dc), men jag tycker att priserna varierar kraftigt. det känns som om många på blocket nu "känner av marknaden", en del tar i så de spricker, andra ligger lägre. jag har sett priser från 209 000 kr (för en 2006) till uppemot 350 000 kr, där de flesta ligger runt 280 000 kr för båtar från 2005-2009. är det en våreffekt och priserna sjunker ju längre säsongen går? såg även att motsvarande båtar i finland ligger 10-25 procent lägre i pris. kanske idé att köpa där. men frågan är som sagt, ni som köpt, vad blev slutpriset? tackar på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heri99 1 Postad 6 Maj , 2014 En Blocketsökning just nu på Bella 620 dc ger 5 träffar med följande priser. 211.000 kr 209.000 kr 219.000 kr 210.000 kr 225.000 kr Jag tycker snarare det låter det som en enhetlig prisbild. 640 verkar ligga i spannet 260'-290'. Inga spridda priser där heller. Det blir det fel om du buntar ihop modellerna. Gör inte det. Håller dock med dig att vissa tar i ordentligt. Själv tittar jag på Yamarin 64 och ser exempel på 350.000 kr för 06:or. För mig är det 100' för högt. Men visst, jag är ny inom båtlivet och kanske sneglar för mycket hur bilar värderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 7 Maj , 2014 Vi sålde min fars Bella 620 DC från 2005 med Yamaha 150 hk även den från 2005. Båten var i mycket skick, hade gått just under 100 timmar. Han var enda ägaren, stått inne hela vintern, sparsamt använd. Inga skador eller annat att anmärka på. Vi fick 230' för 2 år sedan (2012). Vet att han köpte den helt ny på kamanjpris för 320' på Wikmarin. Trailern sålde vi sedan separat till hösten, dock till samma som köpte båten, dock slumpen. Att köpa båt på hösten, eller senare delen av sommaren, brukar ge effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marten66 1 Postad 7 Maj , 2014 Tack för svar! tror att ett rimligt pris ligger runt 230´ för en bella 620 dc mellan 2006-2007. sålde min bella 561 ht nu på våren för 140´, fick bara bud på 110-115' när jag försökte sälja i slutet av juli förra året. men man vill ju inte stå utan båt i sommar heller :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marten66 1 Postad 7 Maj , 2014 Heri, såg inte ditt svar förrän nu. du har helt rätt, sökte slarvigt. otroligt stor skillnad på 50'-70' mellan modellerna. ska kolla noggrannare i helgen på några, får se om det går att göra något på priset då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marten66 1 Postad 7 Maj , 2014 På finska båtsajten Nettivene ligger en Bella 620dc (2007) ute för 180 000 kr, så det kanske är värt att åka dit. flera i båtklubben har handlat där. den som handlade från återförsäljare är nöjd, den som handlade från en privatperson är missnöjd och haft mycket problem med båten. någon som haft positiva eller negativa erfarenheter av köp i Finland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 7 Maj , 2014 Köpte båt i Borgå privat och allt fungerade utmärkt båten var i det skick säljaren lovade så båten har fungerat utan problem så vi har bara gott att säga om den affären Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marten66 1 Postad 7 Maj , 2014 skönt att höra, kenbja. tvekar lite själv inför privatköp i fall man upptäcker fel. känns som om man har större rättigheter med en firma som säljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BusMag 1 Postad 19 Maj , 2014 Har köpt två Buster Magnum i Finland av båtfirmor. Den första 2010 i Nådendal. En 2007 årsmodel för 30K Euro. Körde hem den i maj 2010. Nådendal-Degerby (lunch och tankning) sedan direkt till Stockholm, angöring Havssvalget (Tjärven/Söderarm). Stora vågor på Ålands Hav den gången, kunde hålla max 15 knop. Var vid Kapellskär vid 15 tiden. Ut från Nådendal körde jag några meter från "Allure Of The Seas" !! Köpte nästa Buster av Waltic.fi i Helsingfors. En demokörd Magnum -14 som gått 17hrs. 50K euro. Nya 200 hk lättvikts Yamaha motorn. 4 cyl. och elektroniskt gas/växel. Helsingfors ligger långt in i Finska viken upptäckte jag när sjökortet togs fram. Flera rutter lades upp beroende på väder o vind. Fantastiskt vad bra Finland är på att märka ut sjöleder, enslinjer m.m. Bara att tuta och köra. Helsingfors-Hangö. Hangö-Hälsö. Hälsö-Degerby. Övernattning i Degerby med middag på Seagram's. Start 09:30 från Degerby och i Sverige två timmar senare. Ingen sjö på Ålands hav trots 8-9 m/s. Resan gjordes helgen som var (16-17 maj) i kanonväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 21 Maj , 2014 Hej igen. Efter min far sålt sin Yamarin så slog han till på en Finnmaster 68 DC. Den köpte vi från en privatperson, några min söder om Åbo. Kille sa att han inte kunde svenska, men han var nog mest bara blyg, väl på plats så använde vi svenska till 95%. Köpte året efter en MV-Marin 6600 från en privatperson i Esbo. Han kunde tyvärr inte så bra svenska, men engelska gick fint. Tror inte det finns några anledningar att vara rätt att köpa i Finland. Där är även båtarna registrerade. Fick alltid kopia på de dokument som visar att säljaren är ägare av båten. Ägare avregistrerar sedan båten, då du köpt den. Inga kostnader tillkommer för dig som köpare. När vi köpte MV-Marinen så hyrde vi en trailer på en mack i Esbo. Körde den läng med "lastbilsvägen" till Åbo. Sjösatte där (en god vän som bor i Helsingfors körde trailer tillbaka) körde sedan över till Åland där vi har sommarstuga. Det var lätt att navigera, även fast vi valde omvägar pga. hårda vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marten66 1 Postad 21 Maj , 2014 tack för svar Niklas och BusMag! låter som om de flesta har goda erfarenheter av att köpa båt i finland. för mig som är kass på motorer är det tryggare att köpa av en firma, tror jag. när det gäller priser, har ni kunnat pruta mycket? jag kollar priser på nettivene.fi, undrar hur mycket man kan pruta i genomsnitt? nu verkar också båtarna i sverige på blocket gå ned i pris, så jag undrar om det över huvud taget är lönt besväret att åka till finland med allt vad det innebär i risk, tid, transporter mm. någon som har koll på prutmånen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser