Wilda 0 Postad 6 Maj , 2014 Hej. Någon som har ett bra tips på hur jag kan byta tryckknapparna i kapellet? Dom jävlarna lossnar och går sönder en efter en! Att göra ett kapell med tryckknappar borde vara straffbart. Hur får jag loss själva knapparna och byter till nya? Hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 977 Postad 6 Maj , 2014 Går det inte att byta till vanliga kapellvred, för att slippa problemet i framtiden? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilda 0 Postad 6 Maj , 2014 Jo, det är tanken att byta alla till kapellvred nästa säsong men hinner inte innan sjösättningen i år så om det finns en simpel lösning att byta de trasiga tryckknapparna ( typ 7 st ) så tas förslag tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 Maj , 2014 Tror den snabbaste lösningen är kapellvred, faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilda 0 Postad 6 Maj , 2014 Förmodligen men hur får jag bort knapparna utan att förstöra kapellet? Kan ju tillägga att jag var den enda tjejen i klassen när man gick i skolan som valde träslöjd vilket innebär att min begåvning inom detta ämne är lika med noll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 6 Maj , 2014 Om du tittar på den här bilden så ser du att det hål som tryckknappen gjort i kapellväven inte är särskilt stort (mycket mindre än tryckknappens diameter). http://www.ostersjokompaniet.se/tryckknappar-p-1191-c-238.aspx Det hål som behövs till ett kapellvred är mycket större. http://www.ostersjokompaniet.se/kapell-oljett-p-241-c-243.aspx Så det är väl bara att med en stark tång försöka vika ihop tryckknappen så att nitningen släpper och sen får du göra ett lagom stort hål för att montera en kapellvredsöljett där tryckknappen suttit. Sen är det ju lite borrning o skruvande för att få fast kapellvreden men om du valde träslöjden så ska det väl inte vara något problem för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilda 0 Postad 6 Maj , 2014 Toppen! Tack Lintott, nu ska jag minsann göra min gamla träslöjdlärare stolt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2014 Skulle provat att borra bort nitningarna så att knapparna faller isär, ett 5 mm:s borr borde funka?Nitrörets vikta fläns syns alltså i knappens centrum och styr också upp borret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser