signe68 0 Postad 6 Maj , 2014 Jag har en volvo penta MD6B i min nyköpte båt. Jag råkade stänger av motorn med nyckel - någonting man fick absolut inte göra enligt förra ägaren och instruktionsboken. Finns det nån som vet hur man märker att regulatorn är sönder ? Går det att köra båten ändå ? Kan laddningsregulatorn har klarat sig utan skada ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 6 Maj , 2014 När du säger stänga av med nyckeln, menar du då att du stängde av huvudströmbrytaren medan motorn gick? Det är inte någon garanterad omedelbar dödsdom så den kan ha klarat sig, du får testa att starta igen och se om den laddar. Eftersom det är en gammaldags mekanisk dieselmotor behövs ingen el när motorn väl startat så man kan köra ändå, om det visar sig att laddningsregulatorn gått hädan skulle jag ta bort remmen till generatorn om jag var tvungen att köra motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 6 Maj , 2014 Jag har en volvo penta MD6B i min nyköpte båt. Jag råkade stänger av motorn med nyckel - någonting man fick absolut inte göra enligt förra ägaren och instruktionsboken. Finns det nån som vet hur man märker att regulatorn är sönder ? Går det att köra båten ändå ? Kan laddningsregulatorn har klarat sig utan skada ? Om det är startnyckeln du menar, så händer ingenting. Däremot om man stänger av batterifrånskiljaren , när motorn går, kan regulatorn förstöras, om motorn har växelströmsgenerator. På många motorer vrider man ju nyckeln förbi 0-läget, till stoppläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
signe68 0 Postad 6 Maj , 2014 Jag har en volvo penta MD6B i min nyköpte båt. Jag råkade stänger av motorn med nyckel - någonting man fick absolut inte göra enligt förra ägaren och instruktionsboken. Finns det nån som vet hur man märker att regulatorn är sönder ? Går det att köra båten ändå ? Kan laddningsregulatorn har klarat sig utan skada ? Om det är startnyckeln du menar, så händer ingenting. Däremot om man stänger av batterifrånskiljaren , när motorn går, kan regulatorn förstöras, om motorn har växelströmsgenerator. På många motorer vrider man ju nyckeln förbi 0-läget, till stoppläget. Jo, det var bara startnyckel, inte huvudströmbrytaren som jag har under golvet. Jag får väl ser så när jag åker iväg på första turen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Maj , 2014 Jag har en volvo penta MD6B i min nyköpte båt. Jag råkade stänger av motorn med nyckel - någonting man fick absolut inte göra enligt förra ägaren och instruktionsboken. Finns det nån som vet hur man märker att regulatorn är sönder ? Går det att köra båten ändå ? Kan laddningsregulatorn har klarat sig utan skada ? Om det är startnyckeln du menar, så händer ingenting. Däremot om man stänger av batterifrånskiljaren , när motorn går, kan regulatorn förstöras, om motorn har växelströmsgenerator. På många motorer vrider man ju nyckeln förbi 0-läget, till stoppläget. Jo, det var bara startnyckel, inte huvudströmbrytaren som jag har under golvet. Jag får väl ser så när jag åker iväg på första turen. Stänga med startnyckel är väl det normala? Det man förstör laddregulatorn, eller snarare likriktar-dioderna, med är att koppla bort batteriet medan motorn går. Vi pratar delar av sekunder. :-( Men kolla när du kör nästa gång, voltmetern ska sakta stiga under körning, då laddar det OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 7 Maj , 2014 Jag brukar göra misstaget någon gång i början av varje säsong trots att jag vet att man ska dra ut stoppreglaget. Felbeteendet sitter liksom i sedan vinterns bilkörande på något vis. Inget har blivit förstört på min MD11 vid dessa misstag. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Maj , 2014 Jag brukar göra misstaget någon gång i början av varje säsong trots att jag vet att man ska dra ut stoppreglaget. Felbeteendet sitter liksom i sedan vinterns bilkörande på något vis. Inget har blivit förstört på min MD11 vid dessa misstag. Mackey Ersätt nyckelbrytaren med strömbrytare/tryckknapp. Nyckelbrytaren kommer förr eller senare att ändå att krångla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser