Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Moogmannen

Lanternföring (ännu en gång antar jag)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har ont om tid och skall snart sticka iväg...Så, mitt problem: Jag har en sammansatt lanterna i masttoppen, den fungerar så segling är inget problem. Däremot vid motorgång så är båten utrustad med röd/grönt en bit upp i masten och en vit ovanför, samt en vit bakåt. 

 

Den vita framåtlysande fungerar inte och kablarna verkar borttagna av förra ägaren. Och jag hinner inte byta kablar i masten.

 

Kan jag vid motorgång använda ankarlanterna samt de rödgröna en bit upp på masten? Eller kan jag köra den sammansatta topplanternan ihop med ankarlanternan?

 

Har googlat ihjäl mig, men blir lite förvirrad i och med att det verkar finnas mycket åsikter i ämnet. Har läst på transportstyrelsens sida men hänger ändå inte riktigt med. 

 

Tacksam för svar :-)

Redigerad av Moogmannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är bättre att lysa något än att inte lysa alls.

 

Jag tror inte runtomlysnade vit plus röd-grön är lagligt.  Å andra sidan vet jag inte om någon fått böter för sådant nån gång.

 

Har du bråttom så kan du chansa. Och fixa rätt motorlanterna senare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är lagligt för båt under 12m på inre vatten enl FsjöVR 7.9

--

KBV bötfäller ett antal båtar varje år pga fel lanternor, vanligast är båt under 7m med ett vitt, runtlysande ljus men som kan göra mer än 7 knop. 1000 kr tror jag det kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är lagligt för båt under 12m på inre vatten enl FsjöVR 7.9

--

KBV bötfäller ett antal båtar varje år pga fel lanternor, vanligast är båt under 7m med ett vitt, runtlysande ljus men som kan göra mer än 7 knop. 1000 kr tror jag det kostar.

 

Tänkte segla till Bornholm :-) Spricker det då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan jag vid motorgång använda ankarlanterna samt de rödgröna en bit upp på masten? Eller kan jag köra den sammansatta topplanternan ihop med ankarlanternan?

 

 

Den vita motorlanternan framåt ska  (=måste) sitta ovanför dina rödgröna ljus. Så att använda topplanternan som röd-grön och under den ha en framåtlysande lanterna är inte ok.

 

Och du får inte ha den runtlysande röd-grön-vita tänd samtidigt som dina rödgröna nere vid däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte alltså om rödgrön en bit upp på masten ihop med runtlysande vit i masttopp (ankarljus) är ok? (vid motorgång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men du får se upp med din nedre akterlanterna då, så att du inte får två vita ljus bakåt vid motorgång.

 

Och tar du ur glödlampan ur den nedre (jag antar att du inte har en separat brytare till bara den) så får du problem vid segling eftersom du då vill använda den... Kanske du kan avskärma den övre lanternan i så fall så att den bara lyser 240 grader framåt? Men då får du problem om du vill ha en runtlysande ankarlanterna...  :mellow:

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte koppla ur den nedre akterlanternan. Vid segling har jag kombinationslanterna, grön-röd-vit i masttoppen.

 

Motorgång: Runtlysande ankarlanterna i masttopp + röd/grön en bit upp på masten.

 

Segling: kombinationslanterna i masttopp

 

Funkar?

Redigerad av Moogmannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde det fungera förutsatt att du är mindre än 12 meter. Jag är inte extremt påläst på de exakta kraven, men jag hade nog gått på den lösningen.

 

 

En helt annan sak är att det kan vara lurigt för andra båtar att se din exakta position när du går inomskärs och man möter dig med röd-grön lanterna i masttoppen. Normalt letar man (i alla fall jag) efter lanternor i däckshöjd, men dina seglingslaternor sitter nu 15 meter upp, och risken finns att man tror att du är längre bort än du är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte koppla ur den nedre akterlanternan. Vid segling har jag kombinationslanterna, grön-röd-vit i masttoppen.

 

Motorgång: Runtlysande ankarlanterna i masttopp + röd/grön en bit upp på masten.

 

Segling: kombinationslanterna i masttopp

 

Funkar?

 

Ja det funkar, helt enl reglerna. Men tyvärr bara på inre vatten. Så på svenskt, inre vatten kan du bara segla. På internationellt vatten är det ingen som bryr sig så länge det inte händer någon olycka. Danska reglerna kan jag inte. Det säkraste är nog en ny kabel tejpad med silvertejp upp till den vita motorlanternan. Du kan ju ta ström från den röd/gröna på masten. Ett annat alternativ är köpa en ny röd/grön och vit och montera på masten i en höjd som man slipper klättra upp i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo det är lagligt för båt under 12m på inre vatten enl FsjöVR 7.9

--

KBV bötfäller ett antal båtar varje år pga fel lanternor, vanligast är båt under 7m med ett vitt, runtlysande ljus men som kan göra mer än 7 knop. 1000 kr tror jag det kostar.

 

Tänkte segla till Bornholm :-) Spricker det då eller?

 

 

Tänkte du segla till Borholm till helgen?

 

Vad är det för båt du har?

 

Den rödgröna lanternan du har en bit upp i masten - hur långt under topplanternan sitter den?

Når du den rödgröna från däcket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Comfort 30. Jag når nästan den rödgröna. Det är någon vecka kvar innan jag sticker (från mälaren). Min höjd över vattnet är ca 13m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...