ovean 0 Postad 6 Maj , 2014 Hej jag ska köpa en ny båt och motor och skulle vilja ha lite råd, båten är klar det ska bil Hr 480sc, men mortor har jag två att välja på i detta packet Mercry F60 EFI eller Suzuki DF60A, priset är desamma för bägge packeten. Hur ofta ska man ha service en 4-taktare kommer inte att köra så många timmar ca 50 tim om året och då har jag tagit i. Vilken av dessa motore har delar som man kan lätt byta själv inpeller, oljefilter byte av olja osv. Är det någon som också känner till försäkringar på båtar jag ska enbart ha stöld och brand den kommer att stå inlåst i ett båthus. Mvh Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 6 Maj , 2014 Mercury Efi har jag haft en 50hp samma som 60hp körde ca 1400 timmar och fick under den tiden byta laddregulatorn som går sönder efter ca 600 - 700 timmar på nästan alla. Den kondenserar en del vatten i oljan under trolling samt att den har kamrem. Men den tog mig alltid från A till B. Hade två st O-tec en stund men dem nämner jag inte mer. ca 30 + 70 timmar Har idag en Suzuki 90hp den är i ett större segment men har hittils gått felfritt men än så länge bara ca 120 timmar. Suzukin har inte kondenserat vatten i oljan samt att suzukin har kamkedja. Frågar du mig idag så är svaret det sistnämda utan tvekan... Service gör du själv på alla motorer utan större problem... Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 6 Maj , 2014 Vad det gäller försäkring så skall du ha ansvarsförsäkring. Annars så kommer du att få lyfta varenda krona ur plånboken om det händer något med någon annans egendom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 6 Maj , 2014 Om möjligt försök provkör båten med någon av motorerna, gillar du provkörningen så välj den. Jag har kört Mercury 50hk EFI i 5 säsonger och den gick prickfritt. Kör nu Suzuki för andra året och den går också bra. Håller med Pezz ovan att kamkedjan känns som en fördel, men å andra sidan i långa loppet så ska bägge motorerna ha service en gång per år med det antalet driftstimmar du nämner (och då eventuellt byta delar) vilket förmodligen jämnar ut kostnaderna. Efter ett antal år spelar förmodligen inte heller val av märke någon större roll då nypriset är detsamma hos ÅF för bägge alternativen. Har du svårt att välja så ta den som du tycker ser snyggast ut på båten! Ring runt till några olika försäkringsbolag och berätta vad du vill försäkra, så kommer du att märka vilka som vill försäkra din båt, det kan skilja ganska mycket i pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser