Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Nikita33

Varmvattenberedare dåligt tryck

Rekommendera Poster

Hej,

Slänger ut en fråga kanske har någon haft liknande problem..? I höstas hade jag fullt tryck på både varma och kalla sidan nu efter att hela systemet varit tömt på vatten har jag bra tryck på varma sidan endast några få sekunder sen går det ner rejält.

Känns som om jag har ett flödesproblem på allt som passerar beredaren då jag bara har en pump som trycksätter allt. Kan det ha hamnat skit i nedre delen där kallvattnet går in ? Tänker att jag tömde den genom övertrycksventilen där i höstas, kanske låg där skit som täppte igen...?

OBS kalla sidan i samtliga kranar är helt normal men varma sidan i alla kranar väldigt dåligt tryck.

Någon som haft likande problem på våren ?

Mvh/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått ur all luft ur varmvattenberedaren verkligen?

Jag är nästan helt säker på att jag fått ur all luft det kommer vatten i ett jämt flöde men det går långsammare å långsammare det spottar ingen luft alls...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min beredare är en slinga för glykolvattnet. Med beredaren monterad liggande gick det inte att lufta den.

Jag ändrade till vertikal montering och  då gick det att lufta.

Fyll värmeslingan med bunkringsslangen så åker luftfickorna med med det bättre flödet i slingan. Stäng så så blir vattnet kvar i slingan utan luft. Montera slangarna. glykolen blandar sig med rena vattnet i slingann är det passerar motorn.

Är det dåligt flöde i varma tappvattnet kan det vara skräp i en ev. backventil eller veck på slangen? 

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren det är problem med varma tappvattnet. Det är rör draget i hela båten (Italiensk båt) så veck kan jag nog stryka men skall kolla om det sitter någon slags backventil på inloppet i beredaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att veta om du har luft så kan du lyssna hur lång tid det tar innan pumpen stannar. Kör först bara kallt, sen varmt. Om det inte är luft i systemet, så ska pumpen stanna lika snabbt. Är det skillnad, så har du luft. Det tar nämligen längre tid att bygga upp trycket med luft i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst det var lite skit i backventilen längs nere i beredaren tog loss allt och gjorde rent efter det så funkar allt normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...