Barmeister 4 Postad 5 Maj , 2014 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 6 Maj , 2014 (redigerade) Slangarna är tur och retur dvs en ledning med tillbränsle den andra slangen är retur för obrukat bränsle, båda slangarna ska vara i bränsledunken. Till värmaren har du bara plus och minus, de kopplas in under den avskruvbara kåpan. Från värmaren går sedan ett antal kablar till styrpanelen helfart halvfart och nolläge. Du kan gå in på bil och båt värmedoktorn han har lagt upp sprängskisser och om jag inte minns fel finns även kopplingsscheman där. Han är även bussig och svarar på frågor om man har funderingar..http://www.varmedoktorn.com/ Vad avser placering så skulle inte jag vilja ha den i ett slutet motorutrymme, men det är jag det. Våran värmare sitter i skarndäck på babords sida helt öppet så luften kan passera runt värmaren. Lycka till // Peter. Redigerad 6 Maj , 2014 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2014 Kan denna PDF från Värmaredocktorns hemsida, som kossor, länkade till hjälpa dig? http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Thermic2000.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 6 Maj , 2014 Tack Kossor och Toaen Då var det hela löst med er hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 6 Maj , 2014 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Jag har en likadan båt som du och satte in en beg Wallas 1800 i den. Funderade hur länge som helst på placering men kom sedan på den optimala lösningen: värmaren är upphängd på insidan av panelen bredvid förarens höra fot, större delen av värmaren är fritt åtkomlig från stuvfacket under förarens fötter. En värmeslang går in via toan till ruffen och en kort slang går till ett utblås i panelen under förarens vänsterfot (om du förstår vad jag menar, kan lägga ut bilder senare). I botten på stuven sågade jag ut en lucka ner till det tomma utrymmet under, där jag ställde fotogentanken på en bit plywood lagd hotisontellt på de längsgående förstyvningarna i botten. Mycket nöjd med det hela! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 6 Maj , 2014 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Jag har en likadan båt som du och satte in en beg Wallas 1800 i den. Funderade hur länge som helst på placering men kom sedan på den optimala lösningen: värmaren är upphängd på insidan av panelen bredvid förarens höra fot, större delen av värmaren är fritt åtkomlig från stuvfacket under förarens fötter. En värmeslang går in via toan till ruffen och en kort slang går till ett utblås i panelen under förarens vänsterfot (om du förstår vad jag menar, kan lägga ut bilder senare). I botten på stuven sågade jag ut en lucka ner till det tomma utrymmet under, där jag ställde fotogentanken på en bit plywood lagd hotisontellt på de längsgående förstyvningarna i botten. Mycket nöjd med det hela! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 7 Maj , 2014 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Jag har en likadan båt som du och satte in en beg Wallas 1800 i den. Funderade hur länge som helst på placering men kom sedan på den optimala lösningen: värmaren är upphängd på insidan av panelen bredvid förarens höra fot, större delen av värmaren är fritt åtkomlig från stuvfacket under förarens fötter. En värmeslang går in via toan till ruffen och en kort slang går till ett utblås i panelen under förarens vänsterfot (om du förstår vad jag menar, kan lägga ut bilder senare). I botten på stuven sågade jag ut en lucka ner till det tomma utrymmet under, där jag ställde fotogentanken på en bit plywood lagd hotisontellt på de längsgående förstyvningarna i botten. Mycket nöjd med det hela! Vilken tur jag har att du såg min fråga JMWA ,du Ancasägare! Förstår precis vart du menar naturligtvis. Dock undrar jag över skorstenen: Dess placering etc. Om jag kan pressa dig på några bilder skulle jag bli mycket tacksam! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 7 Maj , 2014 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Jag har en likadan båt som du och satte in en beg Wallas 1800 i den. Funderade hur länge som helst på placering men kom sedan på den optimala lösningen: värmaren är upphängd på insidan av panelen bredvid förarens höra fot, större delen av värmaren är fritt åtkomlig från stuvfacket under förarens fötter. En värmeslang går in via toan till ruffen och en kort slang går till ett utblås i panelen under förarens vänsterfot (om du förstår vad jag menar, kan lägga ut bilder senare). I botten på stuven sågade jag ut en lucka ner till det tomma utrymmet under, där jag ställde fotogentanken på en bit plywood lagd hotisontellt på de längsgående förstyvningarna i botten. Mycket nöjd med det hela! Vilken tur jag har att du såg min fråga JMWA ,du Ancasägare!Förstår precis vart du menar naturligtvis. Dock undrar jag över skorstenen: Dess placering etc. Om jag kan pressa dig på några bilder skulle jag bli mycket tacksam! Martin Hej igen Här kommer ett par bilder. På den ena ser du värmarens placering, den ena slangen plus utblås och bränsleslangarna som går ner genom durken. På den andra ser du skorstenen som sitter i skarndäck strax för om lanternan. Det gich inte att hänga värmaren i skorstenen utan dit leder en kort och knepigt vriden dubbel avgasslang i metall. Det mörka runt skorstenen har inget med avgaserna att göra utan är bara alger och vintersmuts. Värmaren har funkat suveränt bra i tre säsonger! Hoppas detta kan vara till hjälp Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 8 Maj , 2014 Stort tack för bilderna! Detta får bli min lösning också. Om jag förstår dig rätt så är det alltså ingen rak linje med röret från värmaren upp till skorstenen? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 8 Maj , 2014 Stort tack för bilderna! Detta får bli min lösning också. Om jag förstår dig rätt så är det alltså ingen rak linje med röret från värmaren upp till skorstenen? Martin Nej, det blir inte lodrätt eftersom skarndäcket ligger långt utanför värmaren sett i lodlinjen. Men det var knepigt att dra avgasslangen i en böj eftersom värmaren och skorstenen är nära varandra i höjdled men inte i sidled. Men det gick och det funkar! Bor du i stockholmstrakten och vill komma och kolla så är du välkommen. Skicka ett meddelande i så fall. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 9 Maj , 2014 Hej igen Hänger med på vad du svarat och, mycket glad över att du bjuder in mig! Främst för att få se hur du gjort med din värmare men naturligtvis lika roligt att få kliva om bord på din Ancas! Har inte haft det nöjet tidigare, mest haft kontakt med andra Ancas-ägare via Maringuiden. Vi ligger på Djurgården. Ser fram emot en dag då vi får komma ombord på din båt! Hör av dig så ses vi när det passar dig! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 1 Mars , 2016 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Jag har en likadan båt som du och satte in en beg Wallas 1800 i den. Funderade hur länge som helst på placering men kom sedan på den optimala lösningen: värmaren är upphängd på insidan av panelen bredvid förarens höra fot, större delen av värmaren är fritt åtkomlig från stuvfacket under förarens fötter. En värmeslang går in via toan till ruffen och en kort slang går till ett utblås i panelen under förarens vänsterfot (om du förstår vad jag menar, kan lägga ut bilder senare). I botten på stuven sågade jag ut en lucka ner till det tomma utrymmet under, där jag ställde fotogentanken på en bit plywood lagd hotisontellt på de längsgående förstyvningarna i botten. Mycket nöjd med det hela! Ok, nu jäklar ska vår värmare äntligen på plats; samma placering som du har! Nästa fråga: vad för bränsle använder man och var hittade du din bränsletank till din värmare? Med vänlig hälsning, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 3 Mars , 2016 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Jag har en likadan båt som du och satte in en beg Wallas 1800 i den. Funderade hur länge som helst på placering men kom sedan på den optimala lösningen: värmaren är upphängd på insidan av panelen bredvid förarens höra fot, större delen av värmaren är fritt åtkomlig från stuvfacket under förarens fötter. En värmeslang går in via toan till ruffen och en kort slang går till ett utblås i panelen under förarens vänsterfot (om du förstår vad jag menar, kan lägga ut bilder senare). I botten på stuven sågade jag ut en lucka ner till det tomma utrymmet under, där jag ställde fotogentanken på en bit plywood lagd hotisontellt på de längsgående förstyvningarna i botten. Mycket nöjd med det hela! Ok, nu jäklar ska vår värmare äntligen på plats; samma placering som du har! Nästa fråga: vad för bränsle använder man och var hittade du din bränsletank till din värmare? Med vänlig hälsning, Martin Hej Martin Måste meddela den sorgliga nyheten att vi sålde båten billigt i höstas pga massivt motorras. Har nu en lite större 70-talsbåt, Mirall 26, där jag ska sätta in en likadan beg Wallas 1800. Börja om från början... Nu till dina frågor: Jag vill minnas att bränslet kan kalla lysfotogen eller campingparaffin. Man får hålla lite utkik på större mackar och köpa när det finns. Tank tror jag medföljde min värmare. Finns att köpa på de stora tillbehörsaffärerna samt hos Värmedoktorn, men kostar onödigt mycket. Har man en kapsyl med genomföring för sug- och returslangar så klarar man sig med vanliga plastdunkar, sådana som man köper vätskor i på macken (om jag inte minns fel). Lycka till med värmaren! Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 4 Mars , 2016 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Lite invisning för bränsleslangarna: Den genomskinliga är sugslangen som sitter ansluten till bränslepumpen. Den ska ner till botten av tanken/dunken. Den svarta som sitter i en skruvfastsättning är returslangen. Den skruvas på under brännaren och låter överflödsbränsle rinna tillbaka till tanken/dunken. Den ska sluta upptill i tanken/dunken. Slangen ska gå med fritt fall ner till dunken. Om den inte gör det så kan det bli "översvämning" uppe i skruvanslutningen och värmaren får för mycket bränsle och ryker eller så läcker det ut bränsle vid anslutningen och luktar illa. Glöm inte att tanken/dunken behöver avluftning. Statoil-mackar är säkraste stället att få tag på Campingparaffin som är deras produktnamn för fotogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 13 Mars , 2016 Har en Termic-värmare som jag låtit renoverat och vill nu installera. Mian frågor är: Det är en väldans massa kabel, var kan man få veta vad alla ska vara till? I botten på värmaren finns två in (ut?)- gångar: Gissar att den ena är bränsletillförsel men, vad är den andra? Förra ägaren hade tydligen värmaren i motorutrymmet (akter, inombordare, Ancas Queen 24), är detta ok? Bensintanken är en bra bit därifrån men vad sägs om en sådan placering? Tacksam för era svar! IMG_0971.JPG IMG_0973.JPG IMG_0976.JPG IMG_0978.JPG IMG_0979.JPG Jag har en likadan båt som du och satte in en beg Wallas 1800 i den. Funderade hur länge som helst på placering men kom sedan på den optimala lösningen: värmaren är upphängd på insidan av panelen bredvid förarens höra fot, större delen av värmaren är fritt åtkomlig från stuvfacket under förarens fötter. En värmeslang går in via toan till ruffen och en kort slang går till ett utblås i panelen under förarens vänsterfot (om du förstår vad jag menar, kan lägga ut bilder senare). I botten på stuven sågade jag ut en lucka ner till det tomma utrymmet under, där jag ställde fotogentanken på en bit plywood lagd hotisontellt på de längsgående förstyvningarna i botten. Mycket nöjd med det hela!Ok, nu jäklar ska vår värmare äntligen på plats; samma placering som du har!Nästa fråga: vad för bränsle använder man och var hittade du din bränsletank till din värmare? Med vänlig hälsning, Martin Hej MartinMåste meddela den sorgliga nyheten att vi sålde båten billigt i höstas pga massivt motorras. Har nu en lite större 70-talsbåt, Mirall 26, där jag ska sätta in en likadan beg Wallas 1800. Börja om från början... Nu till dina frågor: Jag vill minnas att bränslet kan kalla lysfotogen eller campingparaffin. Man får hålla lite utkik på större mackar och köpa när det finns. Tank tror jag medföljde min värmare. Finns att köpa på de stora tillbehörsaffärerna samt hos Värmedoktorn, men kostar onödigt mycket. Har man en kapsyl med genomföring för sug- och returslangar så klarar man sig med vanliga plastdunkar, sådana som man köper vätskor i på macken (om jag inte minns fel). Lycka till med värmaren! Mattias Hej Mattias Tack för dina svar och gratulerar till ny båt! Inget märke jag kände till men finfina bilder på nätet som signalerar en hel del positivt. Hoppas vi ses därute och lycka till! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uaedav 5 Postad 14 Mars , 2016 Bränsle till Wallas och den snarlika Termic är lysfotogen eller lampolja. Jag har även använt tändvätska. Tänk på att man måste ha en returslang till tanken eftersom pumpen cirkulerar bränslet hela tiden. Det ska även vara ett jämnt fall hela vägen ner till tanken i returslangen - det få rinte bildas fickor med bränsle i slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser