Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Barmeister

Motorfrågor VP B30

Rekommendera Poster

Har återigen en del frågor om Volvo Penta B30:

 

Oljekylare. Något man ska (kan själv) öppna för rensning?

Anoder: Byter drevanoder (2 ställen) men finns det även någon på själva motorn?

Tändning: Har ingen koll på skicket på min: Vad kan jag/bör jag byta? Är detta "framtiden" för min motor eller onödig kostnad?:

http://www.123ignition.se/produkter.php?id=14

 

 

Tacksam för svar!

 

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan öppna oljekylaren för att rensa vilket kan behövas ibland men det beror på hur mycket skräp man råkat suga upp, sitter det redan en sil på vattenintaget klarar man sig länge utan att rensa oljekylaren, köp nya o-ringar i förväg innan du börjar.

 

Det finns inga anoder på motorn om den är sjövattenkyld, har du färskvattenkylning med värmeväxlare sitter en anod i värmeväxlaren.

 

Fördelaren från Bosch behöver lite service i bland, byt brytarspetsar och kondensator om du inte vet när det gjordes senast, om du lossar rotorn skall det sitta en filtbit i fördelaraxels centrum som skall ha lite olja, fördelaraxeln är inte massiv utan den översta delen är lagrad i den nedre för att förställningsmekanismen som sitter under plattan brytarspetsen monteras på skall kunna förställa tändtidpunkten när varvtalet ökar. Även förställningsmekanismen mår bra av lite olja ibland, särskilt centrifugalvikternas axlar.

 

Du har väl en tändinställningslampa? Helst också en kamvinkelmätare, att ställa in tändningen korrekt är viktigt.

 

Det finns säkert bilder du kan hitta på nätet hur det ser ut, svårt att beskriva allt med ord men det är inget svårt egentligen. 123 fördelaren är bra men om din befintliga fördelare är i bra skick och korrekt inställd kommer skillnaden inte att vara så dramatisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan öppna oljekylaren för att rensa vilket kan behövas ibland men det beror på hur mycket skräp man råkat suga upp, sitter det redan en sil på vattenintaget klarar man sig länge utan att rensa oljekylaren, köp nya o-ringar i förväg innan du börjar.

 

Det finns inga anoder på motorn om den är sjövattenkyld, har du färskvattenkylning med värmeväxlare sitter en anod i värmeväxlaren.

 

Fördelaren från Bosch behöver lite service i bland, byt brytarspetsar och kondensator om du inte vet när det gjordes senast, om du lossar rotorn skall det sitta en filtbit i fördelaraxels centrum som skall ha lite olja, fördelaraxeln är inte massiv utan den översta delen är lagrad i den nedre för att förställningsmekanismen som sitter under plattan brytarspetsen monteras på skall kunna förställa tändtidpunkten när varvtalet ökar. Även förställningsmekanismen mår bra av lite olja ibland, särskilt centrifugalvikternas axlar.

 

Du har väl en tändinställningslampa? Helst också en kamvinkelmätare, att ställa in tändningen korrekt är viktigt.

 

Det finns säkert bilder du kan hitta på nätet hur det ser ut, svårt att beskriva allt med ord men det är inget svårt egentligen. 123 fördelaren är bra men om din befintliga fördelare är i bra skick och korrekt inställd kommer skillnaden inte att vara så dramatisk.

Stort tack MartinX!

 

Tycker väl inte att jag direkt har "tummen mitt i handen" men har aldrig riktigt vågat ge mig i kast med att se över tändningen på egen hand... Förstår att det inte är helt lätt att beskriva med ord vad man kan/ska/bör göra. Har mest funderat över denna delen då motorn har så ojämn tomgång och funderade på om det kan vara denna delen som är spöket.

 

Någon sa till mig att tomgången på min båt var alldelses för hög och jag sänkte den med resultatet att på rätt varvtal så dör motorn så fort jag lägger i fram. Baksidan med det blir då att jag får dra på ordentligt eller bibehålla hög tomgång. Men då låter det inte så bra då det känns som om man "slänger" i framläge.

 

Sänkt tomgång på min motor:

= Fungerar men motorn går upp och ner i varvtal

= Vid framfart: Gasa på relativt rejält för att inte motorn ska dö

 

Högre tomgång:

= Låter/känns som om att allt det mekaniska får sig en slitsam (negativ) påverkan.

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med ojämn tomgång skulle jag först sikta på att synkronisera förgasarna, det står i manualen hur man gör. Jag har en B20 med två förgasare och bara det är lite knivigt att justera, du har tre vilket är ännu värre, när jag lyckades få till det blev min tomgång väldigt stabil och bra samt att man knappt behövde varmköra alls innan man kunde dra tillbaka gasen på noll, då var tomgången för låg men ändå stabil men den ökar allteftersom motorn värms upp och landar på rätt varvtal efter en stund.

 

Ett sak till, se till att tändningen står rätt innan du börjar justera förgasarna för tomgångsvarvtalet påverkas lite om man justerar tändläget och det är frustrerande att behöva justera om förgasarna när man väl fått till tomgången perfekt.

Redigerad av MartinX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...