bionuclear66 0 Postad 5 Maj , 2014 Hej Ser att det är en del trådar ute angående denna båt men ville bara höra vad "församlingen" anser, då jag inte hittar precis den frågesällningen jag har. Vad välja: Mercury Optimax 150, eller Johnson 140 4-takt. Båda är från 2005. Båtarna har i princip samma pris. Båten ska användas till nöjesåkning med övernattningar i Sthlm-skärgård plus kanske lite wakeboard. På förhand tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 6 Maj , 2014 Beror nog på tycke och smak, Optimaxen är det en 2-takt? 2-taktare är det mindre underhåll med 4-taktare har förmodligen högre andrahandsvärde Båda bör prestera bra på båten. Personligen skulle jag nog gå på 4-taktaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Maj , 2014 Johnssonen som egentligen är en Suzuki DF 140 är en "klen" motor med betydligt mindre effekt än 140 hästar. Optimax 150 är en "stark" motor med mer effekt än de 150 som står på kåpan. Effekten får diffa 10% mot uppgiven effekt. Några bekanta har 620/621:or, båda med Optimaxar trevliga båtar. Båda motorerna lär prestera helt OK men Optimaxen kommer ha en helt annan udd. 4T kontra 2T DFI finns det massor av trådar om, bara o söka. Till syvende o sist är du som ska ha båten så ut o prova båda, valet är mest en smaksak. Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bionuclear66 0 Postad 6 Maj , 2014 Tack för svar båda två. Ja 140:an är ju tydligen rätt så uppskrämd och trött vad jag just idag fått höra. Samma motorblock som i 115 hk tydligen. Trött och högljudd 4-takt låter inte så tokroligt. Får se vad som blir. Lär pruta rejält på 140:an om inte annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser