Muerto 4 Postad 5 Maj , 2014 Tjena, Förra säsongen upptäckte jag ett liiitet läckage, en droppe då och då, vid banjokopplingen på insprutningspumpen på min md7a. Det stör inte funktionen nämnvärt, men effekten är en härlig rökutveckling när dieseln förångas mot den varma motorn efter ett par timmars motorgång - alltså måste det åtgärdas innan det händer en olycka. Försöker hitta manualer och andra källor såsom sprängskisser men hittar inte vad det ska vara för packningar vid just denna koppling. Någon som har ett förslag? Det handlar alltså om banjon som sitter mot pumpens utlopp mot spridarna. Vill inte chansa och utgå från de gamla då de förmodligen är från nÄr motorn tillverkades och således kan antas vara lite slitna - de håller ju inte tätt...måste dessutom kunna flytta båten för egen maskin med kort varsel så här i sjösättningstider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 5 Maj , 2014 Tjena, Förra säsongen upptäckte jag ett liiitet läckage, en droppe då och då, vid banjokopplingen på insprutningspumpen på min md7a. Det stör inte funktionen nämnvärt, men effekten är en härlig rökutveckling när dieseln förångas mot den varma motorn efter ett par timmars motorgång - alltså måste det åtgärdas innan det händer en olycka. Försöker hitta manualer och andra källor såsom sprängskisser men hittar inte vad det ska vara för packningar vid just denna koppling. Någon som har ett förslag? Det handlar alltså om banjon som sitter mot pumpens utlopp mot spridarna. Vill inte chansa och utgå från de gamla då de förmodligen är från nÄr motorn tillverkades och således kan antas vara lite slitna - de håller ju inte tätt...måste dessutom kunna flytta båten för egen maskin med kort varsel så här i sjösättningstider. Jag skulle nog ta med den gamla brickan och uppsöka närmaste biltillbehörsfirma, Mekonomen, Autoexperten, Biltema eller en bilverkstad. Tätningsbehovet finns nog på alla dieselbilar. Man kan ju också gå till dom som justerar insprutare, kort sagt så finns nog sådana brickor nästan överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 Maj , 2014 Orsaken är att godset i anläggsytan på pumpen har blivit lite "gropig" med åren. Prova med nya brickor i ALUMINIUM under banjonippel'n; men var försiktig så du inte drar för hårt åt. Banjonippel'n orkar inte av all värden. På min gamla MD7 måsste jag demontera pumpen och plana anlägningsytan med en fin flatfil innan jag fick stopp på "svätningen" PS. Luftskruvarna på d.o. pump har ofta samma problem; och dom orkar inte med någon kraft alls. Aluminium brickor oxå här, men med en extra plan stålbricka mot skruvens huvud......möjligen....... Lycka till. Dieselånga är oträvligt ;-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muerto 4 Postad 5 Maj , 2014 Tack för svaren! Aluminium alltså... Provar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser