tobias1977 0 Postad 5 Maj , 2014 Hej. Jag är nybliven båtägare med inombordare. Har bara kört med utombordare tidigare och vid start så brukar jag pumpa några gånger för att få fram bensin till motorn. Har försökt att hitta något för när man startar inombordare, men inte hittat något. När jag försökte starta senast så var den lite trög att hoppa igång och funderade lite på om det fanns något trix till detta? Det jag har sett annars är att det kan vara problem med förgasare eller att bensinen rinner tillbaka ner till tanken igen. Motorn är en mercruiser 5.0l från 2000. Har sett att någon förordade att man skulle föra fram gasen tre gånger för att "tvinga" in bensinen som fanns kvar och lättare få igång motorn då. Tips mottages som sagt var gärna då jag vill lägga i båten nu till helgen (11 maj). Om ni har andra tips om problemet får ni gärna höra av er oxå. Som sagt var nybliven inombordare så tar gärna lite erfarenhet av detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 5 Maj , 2014 Många maskiner beter sig lite olika, något som brukar funka är pumpa 2 gånger med gasen sen ha lite gas o vrida på nyckeln, startar den inte efter en kort stund slå av tändningen vänta ca 10-15sek vrid om nyckeln o den hoppar igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 5 Maj , 2014 Är de en gammal förgasarmotor brukar man gasa ett par gånger för att få in soppa, dock hjälper de föga på en modern motor med insprutning,där bygger bränslepumpen upp ett tryck i systemet då du slår på tändningen,därefter sköter elektroniken resten. vet iofs inte vad en 5,0l mercruiser har,men är den från -00 borde de väl vara insprutning skulle jag tro.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobias1977 0 Postad 6 Maj , 2014 Har inte båten hos mig utan på landstället så jag ska testa när jag är där nästa gång. Såg att man kan få gas utan att lägga i växel genom att dra ut reglaget. Ska testa detta nästa gång och hoppas på att den hoppar igång utan att knorra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 6 Maj , 2014 Har inte båten hos mig utan på landstället så jag ska testa när jag är där nästa gång. Såg att man kan få gas utan att lägga i växel genom att dra ut reglaget. Ska testa detta nästa gång och hoppas på att den hoppar igång utan att knorra.. Om båten står på land så försök inte att starta utan att först koppla på en spolmuff med vatten till drevet, annars går impellern sönder och den sitter i drevet för med den motorn har du nästan garanterat ett Alphadrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobias1977 0 Postad 7 Maj , 2014 Stämmer med Alphadrev. Spolmuff finnes så den ska användas. Ska ta och ladda upp batteriet oxå innan så att det är full kräm i den. Hoppas att det fungerar lättare med lite gas och fullt batteri. På mitt förra reglage fanns en extra gasreglage så jag tänkte inte på att man kunde gasa utan växel här. Men nu vet jag det och det ska testa till helgen. Håller tummarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser