gissla 1 Postad 4 Maj , 2014 Hej, just hämtat hem min nya båt med en 2011 Volvo penta 4,3Gxi på ca 80tim. Jag vet inte när den senast är servad, då är frågan: Köra på denna sommar och serva som vanligt i höst och spara ca 3.000kr på delar Köpa alla oljor, filter och impeller för ca 3.000kr och serva den nu innan sjösättning. Vad hade ni gjort? Finns det något sätt att tex kolla på filtren om dem ser fräscha ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 Maj , 2014 Det man INTE vet kann man ha ondt av......................... Serva NU! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2014 Jag bytte impeller på en båt för nån vecka sen. Den hade inte varit bytt på ett antal år - osäkert hur många. Den gamla impellern såg helt ok ut. Ägaren sparade den som reserv. Han sa att han hade bytt olja och filter när han konserverade motorn i höstas. Kollade oljan och oljenivån. Den var ok och oljan helt ren och fin. Om du kollar oljan och den inte är svar är den ju bytt nyligen. Annars hade nog jag också bytt olja, filter och impeller. Då vet du att det är bytt. Om du sen skulle fuska nästa år det är ju en annan sak - ja impellern behöver du väl inte byta på några år. Jag bruka nog inte byta oftare än vart femte år. Fast det är naturligtvis på egen risk. Jag är fullständigt totalt omedveten om priser - men 3000 kr för några liter olja ett par filter och en impeller - är inte det ockerpriser!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 5 Maj , 2014 Jag bytte impeller på en båt för nån vecka sen. Den hade inte varit bytt på ett antal år - osäkert hur många. Den gamla impellern såg helt ok ut. Ägaren sparade den som reserv. Han sa att han hade bytt olja och filter när han konserverade motorn i höstas. Kollade oljan och oljenivån. Den var ok och oljan helt ren och fin. Om du kollar oljan och den inte är svar är den ju bytt nyligen. Annars hade nog jag också bytt olja, filter och impeller. Då vet du att det är bytt. Om du sen skulle fuska nästa år det är ju en annan sak - ja impellern behöver du väl inte byta på några år. Jag bruka nog inte byta oftare än vart femte år. Fast det är naturligtvis på egen risk. Jag är fullständigt totalt omedveten om priser - men 3000 kr för några liter olja ett par filter och en impeller - är inte det ockerpriser!? Från marinepartseurope: Antal Produkt Artikelnr Vikt Pris Subtotal Filterinsats 8692305 0,077 203,00 SEK 203,00 SEK Bränslefilter 3847644 0,348 441,00 SEK 441,00 SEK Motorolja 3847302 0,884 160,00 SEK 800,00 SEK Olja 3809443 0,925 303,00 SEK 909,00 SEK Impellersats 21213664 0,198 615,00 SEK 615,00 SEK Uppdatera kundvagn Subtotal: 2 968,00 SEK Frakt: 122,50 SEK Moms 25%: 618,10 SEK Total: 3090,50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Maj , 2014 Det var det grymmaste. Kollade själv på Drevais hemsida och de priser du angav stämmer på öret. Fast det är ju en redig motor du har. Inte en sån lite plutt som tar min segelbåt ut och in från hamnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 5 Maj , 2014 Sen är ju frågan om man vill betala extra för att de står volvo penta på grejerna, de skulle inte jag göra ialf du kan nog få samma grejer för runt halva pengen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 5 Maj , 2014 Regel nummer ett som ägare av Penta motor. Undvik originaldelar i största möjliga mån 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 6 Maj , 2014 Haha jasså inga Pentagrejer i en Pentamotor alltså hittade lite billigare på Hjertmans så blir en upptagning och service i helgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 7 Maj , 2014 Nja. Inte värt o chansa om man inte vet vad exakt man ska titta efter. Men det går ju att titta runt lite o jämföra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) Vill man köpa "billiga" orginaldelar till Volvo Penta kan jag rekommendera http://www.keypart.com/volvo-penta Har använt dom i fyra år nu och de funkar bra. Betydligt billigare än att köpa hemma i Sverige. De har även piratdelar till ett ännu lägre pris vilka kan vara bra att ha liggandes i båten som reserv om nåt filter eller impeller plötsligt behöver bytas... Räkna dock med att det tar ett par dagar att få hem allt samt att man inte kan köpa deras vätskor/oljor som kund i Sverige. (redigerat URL men den funkar ändå inte. Ni får manuellt ta bort mellanslaget sist i adressen så kommer ni rätt) Redigerad 7 Maj , 2014 av Anelg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Maj , 2014 Lite OT Känner en företagare som byter förpackningar på delar, bland annat lägger han delar i blå kartonger. Orginal he he Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Maj , 2014 Lite OT Känner en företagare som byter förpackningar på delar, bland annat lägger han delar i blå kartonger. Orginal he he Jag känner en företagare som säljer komponenter till V**vo som packar i blå kartonger, OCH säljer samma komp. til andra leverantörer.................som kann sälja til 1/3-part av priset. Nej, det är inte bara SKF ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser