Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
anteolsson

Montera ankarolina utan pulpit

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har köpt en Ankarolina 35 m som jag tänkt montera styrbord akter på min Yamarin 64. Saknar bra pulpit i aktern där jag kan montera så jag funderar på att skruva den (med medföljande distanser) direkt i den lodräta plasten på innersidan ovan ankarboxen med 5x80mm träskruv, dvs. jag kommer förborra, sikaflexa och sedan dra skruven i plasten. Kommer inte åt att fästa med bricka och mutter på baksidan.

 

Kommer detta att funka och hur har ni gjort när ni har monterat ankarolina utan pulpit?

 

Stort tack på förhand för tips, idéer, vettiga kommentarer och "do and dont's"!

 

Mvh

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara rullen blir stående långskepps blir det nog OK. Annars måsste du ordna ett brytblock.

 

Men bara karrosskruvar i tunn (?) plast är jag skeptisk till. Maskinskruv med stora brickor /muttrar bör det vara.

 

OM det trasslar vid utläggning av linan KANN ruller bli utsatt för belastning som rycker skruvar ur plastskottet .

 

Hela idèen med A-lina är ju att ingen är där o passar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag satte min under ena sittbrunsbänken. Med skruvar och mutter med karossbricka under. Fast jag har en koj på baksidan och kunde ligga bekvämt och montera bricka och mutter   ;)

 

post-53310-0-27893500-1399239367_thumb.jpg

 

Min Ankarolina har jag inte till ankarlina i första hand, utan till en lättåtkomlig lång tamp. Sitter en bojfångare i öglan för det mesta, men den är lätt att ta bort om jag behöver bandet till nåt annat,

 

Så himla tunn är väl inte plasten!? Fast jag skulle använt plåtskruv i första hand - det är en stor skillnad mot träskruv när det gäller stigningen och därmed hållfastheten.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, tanken är absolut att montera den stående långskepps. Håller med om att det förmodligen är bäst med brickor och mutter på baksidan plasten men jag kommer tyvärr inte åt där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så himla tunn är väl inte plasten!? Fast jag skulle använt plåtskruv i första hand - det är en stor skillnad mot träskruv när det gäller stigningen och därmed hållfastheten.

 

Hur långt är ett snöre? Hur tunn är plast?

 

Därför frågetecken (?)

 

Karossskruv är det samma som plåtskruv ;-)

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar man karossskruv som är 5x70 mm eller 5x80mm? :)

 

Behöver den längden då de ska gå igenom både själva plastkassetten, distansen och genom plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Så himla tunn är väl inte plasten!? Fast jag skulle använt plåtskruv i första hand - det är en stor skillnad mot träskruv när det gäller stigningen och därmed hållfastheten.

 

Hur långt är ett snöre? Hur tunn är plast?

 

Därför frågetecken (?)

 

Karossskruv är det samma som plåtskruv ;-)

 

 

Nu kommenterade jag inte ditt skruvval, utan TS som skrev träskruv.

 

Man vet naturligtvis inte hur tunn plasten är. Båtar byggs ju betydligt tunnare idag än de gjordes för.

 

Jag hade en gammal L32;a byggd 1965 på Malmö Flygindustri. Reglaget till motorn gick sönder och jag skulle sätta dit ett nytt.

 

Det gamla var kopplat så att båten gick framåt när reglaget fördes bakåt  och tvärt om. 

 

Jo jag vet; "Bak på en ko men akter på en båt"  ;)

 

Dessutom satt reglaget så nära skotbänken - som gick tvärs över sittbrunnen - att man nästan inte fick nåt ökat gaspådrag när man förde spaken så långt framåt. Spaken tog i skotbänken.

 

När jag borrade ett nytt hål för det nya reglaget var axeln inte tillräckligt lång för att räcka genom hålet. Sittbrunnen hade 12 mm glasfiberlaminat ytterst ett 20 mm distansmaterial i mitten och ytterligare 12 mm glasfiberlaminat på insidan. 44 mm. Visst det var stark, men helt onödigt med vikt på fel ställe.

 

4 mm+ 20 mm + 4 mm hade varit mer än nog. Dvs 16 mm glasfiberlaminat helt i onödan.

 

Jag tog bort laminatet på insida och distansmatrialet på en yta som reglaget krävde. Då blev det mer lagom att montera reglaget och kopplade reglaget så att båten gick framåt när reglaget fälldes framåt.

 

Beträffande ursprungsfrågan.

 

Man skall inte krångla till livet mer än nödvändigt.

 

Jag hade skruvat fast ställningen med plåtskruv i den plasten som är. Om det visar sig att det inte håller och skruvarna släpper sitt grepp, så får man lösa det problemet då. Att det fläcks upp ett stort hål tror jag inte är så stor risk. Det börjar nog att släppa lite i taget.

 

Det diskuterades rostfria typ mollyplugg i nån tråd för inte så länge sen. Kommer inte ihåg om det fanns. Annars får man väl ta vanliga och byta skruven till rostfria. Eller så plasta på så underlaget blir tjockare.

 

Som kompisen brukar säga - det finns alltid två möjligheter. Fast den historien skall vi inte ta här och nu. ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input. Kommer eventuellt åt att använda mutter och brick på iaf en punkt och resterande två blir nog lång skruv direkt i plasten.

 

När ni borrar i plast, använder ni träborr eller stålborr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålborr, och kör den links i nogra sekunder för att inte skada/sprickor i gelcoat. Sen borrar jag genom glasfibern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En montering som lätt tillåter snabb losstagning av hela ankarolina-rullen kan ha fördelar värda ett övervägande?

Dels att man lätt kan stuva ner rullen då den inte används, och därigenom minska utsattheten för nedbrytande UV-strålning? Bandets exponerade delar håller nog längre i stuvfackets skugga.

Dels att det i vissa sällsynta situationer kan vara bra att snabbt kunna lossa ankarlinan från båten.
[Exempelvis vid stävförtöjning mot land, där en intilliggande granne anlänt senare och råkat lägga sitt ankare så att din lina hamnat underst. Vill man då avgå tidigare än denne så kan man lossa rullen, föra den runt grannens lina så att man hamnar fritt överst. (I så fall går man ombord på grannbåten ifall denne inte är där medförandes hela rullen, drar runt den och slipper förhoppningsvis en hel del trassel. Detta scenario har i sanningens namn bara inträffat en gång på tjugo år eller så i mitt fall, men just då funkade det bra. (Langade alltså över hela rullen till grannen som råkade vara där med instruktionen att snabbt "föra runt" så min lina hamnade överst. Slapp alltså rycka loss grannens ankare för att få upp mitt eget. :-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat mer på genomgående bult istället för skruv i plasten. Borde kunna få in iaf ett spikbleck i 2 mm plåt (http://www.clasohlson.com/se/Spikbleck/Pr313122000) bakom plasten. Tänkt sikflexa fast blecke och sedan dra bulten genom något av hålen plus vanlig bricka och slutligen mutter.

 

Om 2 mm är för klent kanske jag kapar dem då det blir 4 mm (dvs dubbla 2 mm) i så stora bleck som jag kan få in där.

 

Vad tror ni?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu är min Ankarolina 35 M monterad på styrbordssida ovan ankarboxen på min Yamarin 64. Så här gjorde jag;

 

- Mätte och markerade ut var jag skulle montera med 3 fästpunkter.

 

- Borrade tre hål med 5 mm träborr. Tejpade på/runt borrhålet för att undvika sprickor i gelcoat.

 

- Genom ankarboxen kom jag åt (med ganska mycket krågel) att fästa tre stora spikbleck (http://www.clasohlso...eck/Pr313122000) bakom plasten med SikaFlex 291. Hålen i spikblecken passade de M5x80 bultarna jag använde. Hade bultar i hålen och för att hålen i spikblecken och borrhålen skulle passa varandra.  

 

- Efter att SikaFlexet torkat drog jag ut bultarna och monterade Ankarolina, distans (den som följer med) med nya M5x80 bultar, dubbla brickor och sist mutter. 

 

- Dra inte fast Ankarolinan för hårt då plasten inte är så tjock. Min sprack tyvärr på ett ställe då jag drog fast den. Detta påvekar dock inte användningen.

 

Hoppas ovan är till hjälp.

 

Mvh

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu är min Ankarolina 35 M monterad på styrbordssida ovan ankarboxen på min Yamarin 64. Så här gjorde jag;

 

- Mätte och markerade ut var jag skulle montera med 3 fästpunkter.

 

- Borrade tre hål med 5 mm träborr. Tejpade på/runt borrhålet för att undvika sprickor i gelcoat.

 

- Genom ankarboxen kom jag åt (med ganska mycket krågel) att fästa tre stora spikbleck (http://www.clasohlso...eck/Pr313122000) bakom plasten med SikaFlex 291. Hålen i spikblecken passade de M5x80 bultarna jag använde. Hade bultar i hålen och för att hålen i spikblecken och borrhålen skulle passa varandra.  

 

- Efter att SikaFlexet torkat drog jag ut bultarna och monterade Ankarolina, distans (den som följer med) med nya M5x80 bultar, dubbla brickor och sist mutter. 

 

- Dra inte fast Ankarolinan för hårt då plasten inte är så tjock. Min sprack tyvärr på ett ställe då jag drog fast den. Detta påvekar dock inte användningen.

 

Hoppas ovan är till hjälp.

 

Mvh

 

Anders

 

Lite bilder när allt var klart, tyvärr missade jag att ta bilder under själva installationen.

post-90504-0-41646200-1400834664_thumb.jpg

post-90504-0-01569200-1400834706_thumb.jpg

post-90504-0-34063800-1400834722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...