gissla 1 Postad 4 Maj , 2014 Hej har just köpt en båt med en 2011 Volvo Penta 4.3 Gxi med 80tim. Har samma ljud som på filmen emellanåt, som att det gnisslar. Vad beror detta på? Är en V8 på filmen dok, men samma ljud. http://m.youtube.com/watch?v=oCZ5qG-B0vU Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 4 Maj , 2014 Hej, låter det inte som en rem slirar lite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 4 Maj , 2014 Hej, låter det inte som en rem slirar lite? Funderade på detta jag med, kanske ska testa lite remspray: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Drivremmar/Remspray-364506/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 5 Maj , 2014 (redigerade) Är remmarna i bra skick? Jag skulle nog hellre byta remmar och torka av spåren i remskivorna med något som avlägsnar smuts och fett. Försvinner ljudet efter en stund? Min 4,3 ( i en uttern d68) lät lite oxå, men bara första minuten när den var kall, generatorn mm belastar ju ganska mycket i början. /Bernte Redigerad 5 Maj , 2014 av Bernte-AQ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 5 Maj , 2014 Hej. Har precis likadant ljud i min Mercruiser, när jag sprutar 5-56 på sjövattenpumpen bakom remskivan så försvinner ljudet. Misstänker att mitt problem är ett lager i sjövattenpumpen. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 5 Maj , 2014 (redigerade) Är remmarna i bra skick? Jag skulle nog hellre byta remmar och torka av spåren i remskivorna med något som avlägsnar smuts och fett. Försvinner ljudet efter en stund? Min 4,3 ( i en uttern d68) lät lite oxå, men bara första minuten när den var kall, generatorn mm belastar ju ganska mycket i början. /Bernte Den låter inte lika mycket som på filmen dock lite Låter på tomgång tror jag, mest när varm Redigerad 5 Maj , 2014 av gissla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 5 Maj , 2014 Hej. Har precis likadant ljud i min Mercruiser, när jag sprutar 5-56 på sjövattenpumpen bakom remskivan så försvinner ljudet. Misstänker att mitt problem är ett lager i sjövattenpumpen. // Peter Tack för svar! Spännande vad har du för årsmodell? Min motor fyller ju 3 år och 80tim strax, känns som det borde hålla lite längre? :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 9 Maj , 2014 Någon mer som röstar på vattenpump? Bör man beställa en ny (ebay) på en gång eller vänta tills det låter värre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 10 Maj , 2014 Jag tror inte man kan få bort lagerljud genom att spruta 5-56 utanpå pumpen. Förmodligen hamnar lite på remmen, så att ljudet försvinner. Om man vill kolla cirkulationspumpen, tar man bort remmen, och vrider och vickar på remskivan. Då känner och hör man om lagren är dåliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 10 Maj , 2014 Servade motorn idag och bytte till ny impeller, har inte hört ljudet sen dess. Dock endast startat båten på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser