Bohman1 0 Postad 4 Maj , 2014 Har satt in en nasa bm-1 i min sea ray 260. De 2 förbrukningsbatteriernas minuspool går nu till shunten där även svart/vit är inkopplad. I andra änden på shunten sitter gula kabeln och en svart kabel som går till en minusplint för övriga förbrukare. Även startbatteriets minuspool är ansluten till minusplinten, inte shunten. Jag har kalibrerat den enligt manualen, ställt in 115ah x 2 = 230ah, 20*c och nollat "liveförbrukningen". Jag har sedan tänt lite lampor några minuter för den ska kalibrera sig. När jag trycker på V&A får jag upp V och A vilket verkar helt i sin ordning. När jag trycker på A-hr får jag inte upp nånting. Den säger jämt 0 även om jag haft kylen på i flera timmar. Den borde väl räkna antal förbrukade ah? Slänger med 3 bilder för att underlätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 Maj , 2014 Dum fråga, men du har inte laddaren påslagen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 4 Maj , 2014 Dum fråga, men du har inte laddaren påslagen? Nej den har jag koll på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 Maj , 2014 Du sejer att V och A (discharge) visar rätt i V&A ställning när du har belastning. Jag tror självfallet att du ger A-Hr-knappen en lätt (kort) tryck och inte håller i några sekunder ( som ju nollställer Ah). Antagligen borde det då vara ett fel i instrumentets ECU. Nå't annat kann jag tyvärr inte seja på distans. PS. Jag känner BM-1. Har havt min i 7-8 år. Har monterat flera för kompisar och är el-ing. (ret.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 5 Maj , 2014 Du sejer att V och A (discharge) visar rätt i V&A ställning när du har belastning. Jag tror självfallet att du ger A-Hr-knappen en lätt (kort) tryck och inte håller i några sekunder ( som ju nollställer Ah). Antagligen borde det då vara ett fel i instrumentets ECU. Nå't annat kann jag tyvärr inte seja på distans. PS. Jag känner BM-1. Har havt min i 7-8 år. Har monterat flera för kompisar och är el-ing. (ret.) Tack för ditt svar. Jag haf nu gått tillbaka dit jag köpte enheten och dom ska ringa runt lite och kolla, annars får jag åka in med enheten så får dom ge mig en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Maj , 2014 (redigerade) Förbaskat skumt som sagt ifall BM-1:an kan visa rimliga värden på både spänning och ström, men ändå inte räkna ihop amperetimmarna.Skumt på gränsen till omöjligt, är du minst 110% säker på att kylskåpet faktiskt drivs av förbrukarbanken och inte startbatteriet??[Tycker f.ö. som självutnämnd kabel-polis även att den gula kabeln i dina foton går onödigt nära själva shuntresistorn som i princip alltid bör betraktas som potentiellt glödande brandfarlig. Kabelisoleringar som hänger&slänger (t.ex. de gråa tvåledarna) klammas därför gärna med betryggande avstånd.(Haha, men med tanke på mitt eget risiga elsystem är min polisroll nog litet som att sätta vargen till fåraherde. Fast råkar man få syn på säkerhetsbrister så är det förhoppningsvis ändå tillåtet att peka litet med batongen?) ] Redigerad 5 Maj , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 5 Maj , 2014 Förbaskat skumt som sagt ifall BM-1:an kan visa rimliga värden på både spänning och ström, men ändå inte räkna ihop amperetimmarna. Skumt på gränsen till omöjligt, är du minst 110% säker på att kylskåpet faktiskt drivs av förbrukarbanken och inte startbatteriet?? [Tycker f.ö. som självutnämnd kabel-polis även att den gula kabeln i dina foton går onödigt nära själva shuntresistorn som i princip alltid bör betraktas som potentiellt glödande brandfarlig. Kabelisoleringar som hänger&slänger (t.ex. de gråa tvåledarna) klammas därför gärna med betryggande avstånd. (Haha, men med tanke på mitt eget risiga elsystem är min polisroll nog litet som att sätta vargen till fåraherde. Fast råkar man få syn på säkerhetsbrister så är det förhoppningsvis ändå tillåtet att peka litet med batongen?) ] Haha klart du ska peka med batongen, dock är jag inte klar än. Jag kopplade ihop allt och var sen ivrig att kika på alla nya roliga funktioner, lite som julafton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser