mobisma_peter 0 Postad 4 Maj , 2014 Hej. Vet någon hur jag kan gå tillväga för att göra rent/ta bort smuts från min bensintank som är fast monterad i båten. Tanken är på 200 liter. Jag lyste med en ficklampa ner i tanken då jag skulle byta givare och upptäckte ett lager av smuts på ca 10 cm se bilden. Självklart vet jag att det inte går med några elektriska prylar. Men en hävert? Är det någon som gjort det här förut? Övrig info på bilden visar jag hur bensinen leds från kopparröret i tanken till vattenavskiljaren/grovfilter och till sist till bensinfiltret på motorn. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 4 Maj , 2014 Tag din oljebytarpump (manuell modell med dunk med undertryck eller liknande). Sätt på ett långt rör som du kan nå med inne i din tank. Sug ur all diesel och se till att smutsen följer med via röret till oljebytaren. Filtrera dieseln genom ett par lager hushållspapper (kan t.ex. vikas tll i en bränsletratt.) Slå tillbaka dieseln i tanken via ett filter enligt ovan. Nu är dieseln silad/filtrerad två gånger och bör vara ren från de klumpar av smuts som du såg i tanken. För att slippa dieselbakteriegeggan - tanke endast RME-fri diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 497 Postad 5 Maj , 2014 Lintotts svar är bra bortsett från att det är "fel" bränsle. Du skriver bensin och jag förutsätter att du menar bensin. Gör som han säger och fyll på med några liter E85 för att binda ev. kvarvarande vatten i etanolen, eller köp några flaskor K-sprit (som är mest etanol) om det fortfarande går att få tag på. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mobisma_peter 0 Postad 6 Maj , 2014 Hej och tack för era svar. Mackey vad är E85 hur fungerar det? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 6 Maj , 2014 Jag koblade från vid vattenavskiljar, satte dit slang till dunk. Satte stövsugarn på blås och ner mot inspeksjonsluckan. Övertrycket fick ur all bensin. Sen en laaang arm ner genom inspeksjonsluckan med blöjer som track till sig bensin ovh skit. Tvättade och gnuggade. En kompis med äldre bil fick bensinen på dunken... Sen på med ny ren bensin. Bytte till nya filtrar, och kör! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 497 Postad 6 Maj , 2014 E85 är den etanol (med 15 % inblandad bensin, därav E85, 85 % etanol) du tankar på macken. Etanol blandar sig med ev. kvarvarande vatten och med bensinen. K-sprit är också etanol, men i en dyrare form. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser