Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
seglarfreaken

Hur långa är dina varmluftslangar?

Rekommendera Poster

Liten gallup-undersökningen innan premiärstarten av vår nya Wallasvärmare.

Fick lite hicka efter att ha mätt upp längden på kommande varmluftsslangar.

Tjugofyra meter blev det totalt  fördelade på fyra utblås.

I salongen, längst in i förpiken, toaletten och ena fotändan i akterruffen kommer de olika varmluftsslangarna och dess utblås vara dragna till.

Vi har en långsmal S30 segelbåt som är 12.5 meter lång.

Vi köpte en Wallas 30dT som har den rekommenderade kapaciteten (3 kW) för den här längden på båtar.

Från vardera utblås från värmaren monterar vi en Y-koppling på passande ställe.

Hur lång är din båt?

Vad tror du att totallängden är på dina varmluftsslangar?

Hur många utblås har du?

Hur kraftfull värmare har du?

Är du nöjd med värmen som den ger i din  båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en eber 3dlc som sitter i en 8 m båt.

Två utblås. Ska i ett till när det finns tid. Längsta

slangen är 5meter. En koppling + ett utblås till ger ytterligare

2meter slang (75mm slang) blåser på rejält och blir varmt som F..

vid utblåsen. Vid full effekt. Isolerat slangarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar själv på att sätta in en dieselvärmare i en S30. Jag har i första hand tänkt mig en Wallas 22Dt (2,2kW) i aktre stuvutrymmet och slangar in i båten, men denna värmare kanske är för liten?

Ser att du har valt Wallas 30Dt (3 kW) samt med långa varmluftslangar. Vad är dina erfarenheter av Wallas 30Dt, räcker värmen överallt?

Samt var monterades värmaren och avgasutblåset? På akterspegeln kanske är bästa platsen för utblåset men båten är ju låg och vatten kanske kan komma in bakvägen, även om man anordnar en svanhals?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har liknande funderingar gällande långa varmlufts slangar i min båt och pratade med wallas om detta. De har en extra fläkt Art nr 3415 som man kan sätta in långa ledningar och knuffar varmluften längre.

Min båt är 11m lång och de rekommenderade 30Dt värmaren till denna också. Inköp har inte blivigt av då andra saker har kommit i mellan så jag vet inget om resultatet.

Enligt han jag pratade med så kan du bara ha utblåset i aktern p.g.a den värme som kommer ut från den. Ha den på sidan skulle vara en brand fara ifall någon ligger vid sidan om. Borde vara detsamma ifall man ligger med aktern innåt. Men jag är ingen expert på detta jag förmedlar bara vad han sa.

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I instruktionsboken sid 3 svenska delen står det klart och tydligt att vardera av de två slangarna inte får vara längre än åtta meter.

24 m är på tok för långt och troligen är den ena slangen längre än den andra. Förutom att fläkten i värmaren inte orkar hålla ett tillräckligt luftflöde så får du med långa slangar som ev. Inte är isolerade mest varmt där slangen ligger och det är troligen inte där du vill få varmt.

Lägg in en skiss / ritning på båt med slangdragning som du tänkt så kan vi alla säkert hjälpas åt att förenkla/förbättra så att du får ner slanglängderna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rör som är släta, t.ex. avloppsrör i lämplig diameter, borde ha lägre motstånd. Då borde man kunna ha något längre sträcka. Om man sedan isolerar dem eller placerar dem så att man har nytta av värmen som strålar igenom, t.ex upphängda inder sitt/liggplatser blir det ännu bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte precis föreslå avloppsrör, men det var för sent.

Gråa PP-rör för inomhusbruk finns i 75 mm diameter och kostar ca. 100:- kr/m.

Det finns även olika förgreningar och böjar.

Nu gissar jag, men med rätt mycket kunskap och erfarenhet i botten.

Varje meter rör ger ungefär samma strömningsmotstånd som 0,8 m någorlunda rak slang.

Om slangen ligger lite krokigt ger en meter rör samma motstånd som 0,7 m slang.

Om man går upp till 110 mm avlopsrör om man har en lite längre raksträcka på säg 4 m, motsvarar det tryckfallet i 2 m slang.

Sedan kan man ju använda ventilationsrör också...

Finns i galv och rostfritt, borde dessutom kunna finnas i plast.

Har inte koll på priser alls.

Tillägg: Galvad spiro är säkert billigare än avloppsrör, men...

Spiro måste absolut isoleras, plasten ger en viss isolering som jag tror räcker.

Tillägg2: Blev nyfiken och det finns plastkanaler för ventilation, http://www.luftbutiken.se/914-plastkanaler

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...