Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gorfus

TV-signal via VHF-kabeln?

Rekommendera Poster

Jag vill få upp TV-antennen i masttoppen men det verkar svårt att dra kabeln genom masten. Funderade på om det går att låta VHF- kabeln förse TV-n med signal också? Då behövs det någon form av splitter/förgrening både uppe i toppen som nere i båten. Koaxialkontakterna är lite kraftigare så en splitter behöver leverera ut en kraftig kontakt och en av mindre dimesion som passar en TV-antennkabel/Koaxialkontakt. Finns de något sådant och kan man dela VHF-kabeln på detta sätt??

 

Bilden är på kontakten som skruvas fast i VHF-antennen i toppen.

post-92910-0-66322400-1399209202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan ge mig beteckningen för vad det är för kontakt? Borde kunna hitta en T-kontakt eller liknande som jag sedan kan skruva dit en vanlig antennkabel via någon adapter??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så (pratar bara med mig själv i denna tråd :) ). Om det är en PL 259 så kanske man kan göra så här.

 

Min kontakt in i denna T- koppling: post-92910-0-87250400-1399386410_thumb.jpg

 

Sedan denna på:

post-92910-0-58854300-1399386188.jpg

 

Sedan denna:

post-92910-0-08741800-1399386244.png

 

Och sedan denna som skruvas fast i en vanlig TV-antennkabel..

post-92910-0-96783700-1399386264.jpg

 

 

Många kopplingar blir det men vad tror ni?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej!  Det finns många skäl till varför detta är en dålig idé. Men det första som händer p.g.a dina T-kontakter och kopplingar är att du, när du sänder på VHFen, skickar 25W sändareffekt rakt in i din TV där antenningången brinner upp. Ja kanske inte i stora lågor, men den kommer aldrig mer att ta emot TV-signaler i alla fall.

 

Det skulle behövas en intelligent splitter som stänger av signalen till TVn när du sänder på radion, och om nu en sådan finns (tror jag inte), så skulle den vara dyr. En liknande splitter för AIS ligger på ett par tusen kronor, och då är det "bara" fråga om två VHF-enheter som använder samma antenn.

 

Dessutom får du problem med impedanser i kablarna - dom vill ha olika kablar och kopplingar, sedan ger skarvar och dubbla antenner att du kommer att tappa aldeles för mycket effekt i din VHF för att det ska bli ens i närheten av bra.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...