Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Spancox

Vilken olja i backslaget på en VP2003?

Rekommendera Poster

Det är nog dags att byta olja i backslaget på vår First. Inte för att det är några problem men det har inte blivit gjort på sådär tio år så det känns som om det är på tiden.

Dock hittar jag inte direkt någon bra referens till vad det skall vara för olja, någon säger "vilken motorolja som helst" etc.

Någon här som vet vad ni häller för olja i era backslag? Bara för att förtydliga så har vi har alltså rak axel med backslag och inget S-drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog dags att byta olja i backslaget på vår First. Inte för att det är några problem men det har inte blivit gjort på sådär tio år så det känns som om det är på tiden.

Dock hittar jag inte direkt någon bra referens till vad det skall vara för olja, någon säger "vilken motorolja som helst" etc.

Någon här som vet vad ni häller för olja i era backslag? Bara för att förtydliga så har vi har alltså rak axel med backslag och inget S-drev.

Så här ser det ut i instruktionsboken till min 2003T, man kan väl förenklat säga att där används samma som till motorn.

post-100135-0-66957300-1399225871.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag hade lite problem med mitt backslag. kommer inte ihåg vad det heter men det är ett standard till min Md21. Det ville inte bita tag som det skulle när man lade i växel framåt. fick tipset att kolla oljenivån i backslaget och det får absolut inte överstiga max nivå. mitt backslag visade sig vara toppfyllt, så jag sög ur olja tills det var mellan min och max och det blev mycket bättre, men inte helt bra. Då fick jag rådet att byta till en bra växellådsolja för motorcyklar. Den är tydligen lite strävare men kyler och smörjer bra. efter det har det fungerat super. Ditt backslag verkar ju funka bra men var noga med att ej fylla för mycket olja. MVH Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...