Mkip 0 Postad 4 Maj , 2014 Hallå! Läst på forumet en längre tid utan att kliva in, men nu närmar sig båtköpet. Tummen är placerad mitt i handen när det kommer till allt vad som rör motorer, och båten i övrigt iofs.. Har kollat in en amerikansk daycruiser några år yngre än tio som uppfyller nästan alla krav. Såg dock att det runnit rost mellan limpa och knä.(tror jag..) Är det vanligt eller tyder det på att jag kommer att bli tvungen att kasta ut pengar på ett byte? Sju år har gått utan att dessa är bytta så jag antar att dem snart gjort sitt? Sjövattenkylning med Neutra salt system, hur effektivt skyddar det systemet motorn från rostangrepp? Motorn är en Volvo penta 5,7 osxi. Om det är någon som har tips att dela med sig vad gäller val av båt är även det intressant. 300 000 är min ungefärliga budget men den kan röra sig uppåt lite vid rätt båt. Amerikanska daycruisers runt 25-26 fot är vad jag snöat in mig på idag. Jag gillar amerikanska midcabinbåtar men förstår mig inte alls på tänket med sjövattenkylning, som majoriteten av dessa har.. Hur ska man ställa sig till detta fenomen, nöja sig med att limpor och knän är bytta?(vilket inte är fallet på bilden..) Tacksam för svar och tar mer än gärna emot alla typer av tips inför båtköpet. //Mkip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mkip 0 Postad 6 Maj , 2014 Ingen? Kanske inte är ovanligt alls med rost där..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) Brukar finnas lite rost där, man brukar väl säga att limpor i saltvatten bör bytas efter 7-10år(max)?! Så pruta ner lite så du kan göra ett byte Har neutrasalt på min båt, de tester jag sett funkar det riktigt bra! Gäller ju att använda det också! Att amerikanarna kör sjökylt är väl för att dom mest kör i sjöar där borta! Och att fege billigare. Pajar det så köper dom nytt hehe Redigerad 7 Maj , 2014 av gissla 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mkip 0 Postad 7 Maj , 2014 Tack för svar, Gissla! Känns som att man får räkna med ett byte då, trots att det inte är ovanligt med rost där. Alternativet är att hålla tummarna på att Neutrasalt systemet fått jobba hårt. Men känns vanskligt, då sista ägaren inte använt det, tex. Finns det några jänkarbåtar som man generellt sett ska hålla sig borta ifrån? Märkte exempelvis att däcket gungade på rätt bra när man gick där(Four winns). Bara seglat lite innan och känner inte riktigt igen det från en scanmar.. Mkip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 Maj , 2014 Läckage som det på bilden är ett klart tecken på att limpa och knä sjunger på sista versen. Packningsytorna börjar bli uppätna av rost, läcker det utåt så läcker det inåt inom en snar framtid om det inte redan gör det. Och det är inre läckage som är allvarligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2014 Nja.....kan vara att man glömt efterdra ,efter som packningen tappar stinget efter ett tag. Avgaskanalen är i mitten och kylkanalerna ytterst , och runt om ...mer tryck från avgaserna gör att vattnet trycks utåt ...... Svaret finns BARA om du delar på knä och limpa och tittar på anläggningsytorna till packningen ! Läckage som det på bilden är ett klart tecken på att limpa och knä sjunger på sista versen. Packningsytorna börjar bli uppätna av rost, läcker det utåt så läcker det inåt inom en snar framtid om det inte redan gör det. Och det är inre läckage som är allvarligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2014 Fast....tycker du att limpor och knän är en tung post på en båt för 300.000 så ska du nog fundera på om du inte ska lägga ribban på 150.000 istället . Då har pengar över till till sånt dom alltid , tids nog uppkommer .... Du kan inte köpa dig underhållsfri ..... Skit kommer , bara frågan om när ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2014 Gelis, den 07 Maj 2014 - 19:57, skrev: Läckage som det på bilden är ett klart tecken på att limpa och knä sjunger på sista versen. Packningsytorna börjar bli uppätna av rost, läcker det utåt så läcker det inåt inom en snar framtid om det inte redan gör det. Och det är inre läckage som är allvarlig ;-) Stämmer ..efter som dom anläggningsytorna på "insidan" är betydligt smalare /mindre i sin yta ... Det är inte avgaserna som tär...utan kylkanalerna ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mkip 0 Postad 7 Maj , 2014 Läckage som det på bilden är ett klart tecken på att limpa och knä sjunger på sista versen. Packningsytorna börjar bli uppätna av rost, läcker det utåt så läcker det inåt inom en snar framtid om det inte redan gör det. Och det är inre läckage som är allvarligt Hmm ok. Vad innebär det om det läcker inåt? Väldigt obra? ;-P Fast....tycker du att limpor och knän är en tung post på en båt för 300.000 så ska du nog fundera på om du inte ska lägga ribban på 150.000 istället . Då har pengar över till till sånt dom alltid , tids nog uppkommer .... Du kan inte köpa dig underhållsfri ..... Skit kommer , bara frågan om när ? Inte en tung post och finns även en buffert för framtida problem. Men använder helst de stålarna just i framtiden och inte innan första trippen! Annars ett riktigt vasst tips. ;-) Men byta limpor och knän räcker för att allt ska vara schysst, eller kan annat tagit skada om det läckt? Tack för hjälpen!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) Va smart nu ....säg att du vill kontrollera anläggningsytorna mellan kön och limpa! Kolla vad för packning som gäller så du kan ersätta den isärkopplade , kolla..och sen dit med en ny när du ska tillbaka med allt . Vi snackar 4 bultar / knä ... Enkel sak ;-) Räcker att bara kolla ena sidan .den dom är lättats åtkomligt ! Redigerad 7 Maj , 2014 av Jocke-SeaRay 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser