Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
fredde7

AQ130 som förlorar kraft efter några minuter.

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Draco 2000HT som det sitter en AQ 130 i.

Motorn går superbra, tyst, vibrationsfritt och stark.

Nu till problemet:

efter några minuter av fullgas eller nära på så börjar motorn tappa kraft för att till sist i stort sätt stanna.

Jag är rätt säker på att det beror på bränsletillförseln, avsaknad/otillräcklig, men var sitter felet?

 

Jag har en elektrisk sugpump plus den mekaniska i den ordning som följer:

Tank-filter-flödesmätare-elektrisk pump-mekanisk pump.

 

Ser ju på flödesmätaren att flödet minskar när den börjar tappa kraft.

 

Är det någon av bränslepumparna som inte orkar? eller är det något fenomen med förgasarna som skapar ett osunt mottryck typ ånglås?

Eller är det något annat?

Sitter dubbla fallförgasare på modellen.

Tacksam för alla tips och ideer..

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle testat utan tanklock, kanske är tankventilationen tilltäppt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas.

Testade det tidigare idag, tyvärr hjälpe det inte.

Jag har monterat bort elektrisk pump, cavfiltret och flödesmätaren.

Kört utan tanklock, samma resultat.

 

Det inträffar bara när man ligger på max, alltså 5000-5500Rpm under 5min eller mer.

Noterbart att tempen vid tillfället är hög, på gränsområdet till rött, vad nu det innebär i grader?

 

Vid marchfart 4500-5000rpm är det inga problem.

Noterbart att tempen vid denna körning endast når halvägs inom grönt område.

 

I mitt huve maler om det blir något fenomen med förångat/kokande bensin....

 

Skulle vilja testa att få till bättre kylning nu, så den ligger i mitten på grönt när jag varvar 5000-5500rpm och se om det blir någon skillnad.

 

Förslag på hur jag sänker tempen mottages tacksamt samt övriga tips och ideer.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är väl snart bara fel på den mekaniska pumpen och ångblåsor kvar vad gäller bensinförsörjning. Blir ju nyfiken på flottörernas lägen, men det är ju tyvärr knepigt att kolla. Är det bränslebrist i flottörhusen är  väl pumpfel troligast, är de däremot fyllda så kanske det är ångblåsor inuti förgasarna eller nånting helt annat typ tändningsfel?

Försiktigt - jäkligt försiktigt - kylsprejande på förgasarna skulle kanske avslöja nåt? Eller på tändspolen för den delen.
Obs bara väldigt korta duttar på sprejknappen från litet håll och inte direkt på heta partier, och sen flera sekunders väntan på temputjämning emellan varje dusch. Överdrivet sprejande kan spräcka limpor och annat p.g.a. stressande ojämn materialkrympning. Sprejen är jäkligt effektiv och tydligen helt ofarlig vad gäller brand.


[Albinmotorerna har ibland problem med ångblåsor, kanske är dess förvärmning i insugshalsen fortfarande en smula anpassad till fotogendrift. Kan nämna att det finns tips om att öka förgasarpackningens tjocklek för värmeisolationens skull, köra med 5% diesel i bensinen för att minska avdunstning/kokning. Även ett udda flottörfel omnämns, de sväller pyttelite och fastnar vid värme ifall man kör med etanolhaltig bensin, 98 oktan rekommenderas därför. Nå, det var Albin det och inte överdrivet relevant här.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem för några år sedan. När jag gav rejäl gas så började båten efter en stund att "morra" och gå ner i varv och till sist stannade motorn. Det visade sig till slut att bränsleslangen var otät och drog tjuvluft.

Jag bytte hela bränsleslangen och motorn gick sedan fint.

Kunde konstatera att detta var felet genom att koppla en bränsleslang direkt från pumpen till en dunk med bensin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter Thomas och Martin.

Jag kan inte mycket om marinmotorer och skillnader från de vanligare bilmotorerna, men lite framsteg har jag gjort.

 

Den mekaniska pumpen är en bilvariant och kanske är det så att den inte ger lika bra flöde som marinversionen?

 

Den elektriska pumpen är från Biltema

Bränsleslangar är från Biltema.

 

Vill inte trampa på några tår nu om Biltemas vara eller icke vara men

av självbevarelsedrift gör jag så här:

 

Beställer en Facett Red Top elektrisk pump, inhandlar ett par meters kvalitetsslang från fackhandeln för slang.

Monterar pumpen direkt efter filtret och direkt in i förgasarna.

 

Är det fortfarande problem kör jag tipset med kylspray på förgasarna

och tändspole.

 

Hur mycket/svårt är det att plocka ned förgasarna(dubbla solex) och rengöra och byta slitna delar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Provkör med en separat dunk som någon föreslår. Går motorn som den ska då så har du nog skräp i tanken som sätter sig för sugröret, eller luftläckage någonstans vid tanken.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för era ideer och värdefulla synpunkter.

 

Det är dags för lite återkoppling, har hunnit pyssla en heldag med detta problem nu så.

Mycket är bytt och kolla;) alltid bra med lite "förebyggande underhåll".

 

Kom fram till att det var värmen som ställde till det, det gjorde att det blev ngt fenomen med det omtalade ånglåset in till flottörerna vilket gjorde att den gick snålt som bidrog till att trigga värmen ytterligare.

 

Nu är i alla fall kylkretsen väl rengjord, och slitdelar bytta, blev bättre men inte 100%.

ska renovera oljepumpen också och se om det bättrar på temperaturen.

Annars monterar jag gångvärme i båten som även kan fungera som effektiv kylare till motorn. vad tror ni om det?

 

Hur många med denna motor upplever ngt liknande?

Alltså vid 100% max under 5 min eller längre att värmen stiger upp till gränsen för det röda och att motorn därefter börjar tappa kraft.?

Jag börjar lite grann tro att det är normalt, man kör ju inte på detta sättet...men man vill ju att det ska funka om det är tänkt att det ska funka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spånar lite runt dina problem,inget svar men, Biltema slangar är inte så bra, torrspricker ganska fort, luft läcker in långt innan det går att se bensin läcka ut.

Ånglås i förgasarna under gång tror jag inte på luftgenomströmningen genom halsarna kyler, ja så till den milda grad att biltillverkarna fick dra upp motorns kylvätska så det cirkulerade i förgasarfoten 80/90 graders vatten, någon kanske har sett WW 1200s förgasare en enda isklump mitt i sommarvärmen, efter några timmar på autoban.

 

Beträffande din tempmätare, många försöker läsa in en linjär gradskala i en mätare med färgade fält, det gröna fältet brukar visa en skillnad på 5 grader från där det börjar till det övergår i rött.

Bränslepumpen på dom där maskinerna hade tidigare en tendens att backventilerna lossnade.

 

Jag skulle som föreslagits tidigare köra med en separat tank/dunk med ny slang först.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har du den där elektriska pumpen över huvud taget? Det skall inte behövas, den mekaniska bensinpumpen på en förgasarmotor brukar ha väldigt mycket högre kapacitet än vad som behövs, alltså bortåt 10 gånger mer än vad som går åt, eller mer för att kunna hålla flottörhusnivån konstant i alla lägen, det är likadant på bilmotorer.

 

Jag tror att elpumpen bara är en onödig komplikation, kontrollera att det inte finns några hinder för flödet hela vägen bak till tankens pickup rör, inga läckor heller på sugsidan.

 

Varma förgasare tror jag inte heller på, om du lyckas överhetta dom vid 5000 rpm borde avgaslimpan vara vitglödgad, avgaslimpan kommer också tidigt i kylkretsen på AQ130 och är ganska kall vid drift.

 

På tal om att rensa kylkretsen, rensade du oljekylaren? Där hade jag en hel hög med skräp på min motor, kolla också kylvatteninloppet på avgaslimpan, skit vill gärna lägga sig botten på limpan stick in en skruvmejsel och se att det är fritt innanför anslutningen.

 

Solexförgasarna är ganska lätta att ta isär och göra rent, det finns inte heller så mycket slitagedelar eller inställningar, det är mest fasta munstycken, skruven på utsidan är inställning av tomgångsluften, vid fullgas spelar den ingen roll, sprängskisser finns på nätet. Man skall alltid vara försiktig när man gör rent förgasare, inte peta med metallverktyg i munstycken eller liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man monterar en elektrisk bränslepump, måste man tänka på att koppla den över en säkerhetskontakt. Egentligen en oljetrycksvakt som gör att pumpen bara går när det finns oljetryck, eller när startmotorn går. Annars finns risk att förgasarna flödar, om tändningen är på, utan att motorn går. Jag tycker också att du ska skippa elpumpen, och se till att du har en fungerande mekanisk pump istället. Om det är en bilpump, eller marinpump, saknar betydelse, förutom att du inte har någon handpump på bilpumpen. Oftast sitter felet inte i motorn, utan någonstans mellan tanken och pumpen. Om det finns en avstängningskran på tanken, kan man stänga den och blåsa bakvägen från pumpen, för att kolla om det finns läckage på sugsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...