Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
gissla

Propeller byte?

Rekommendera Poster

Hej, har en Volvo penta 4.3 Gxi 2011 med Sx drev. Ägaren innan har satt på en 4-bladig propeller, den går som tusan, riktigt pigg men gör bara ca 36knop och 4000rpm (wot ska vara 4400-4800rpm) original med 3blad gör dessa båtar ca 48 knop.

 

Hur kan det vara så bra vrid men att den varvar så lite? Behöver jag en större eller mindre pitch på prop?

 

Tips o tankar uppskattas!

/Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre pitch, minst 2 tum. Detta under förutsättning att motor, drev är friska och båten inte är beväxt eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre pitch, minst 2 tum. Detta under förutsättning att motor, drev är friska och båten inte är beväxt eller liknande.

Tack för svar, tappar jag inte ännu mer toppfart då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din motor skall uppnå 4400-4800 varv på topp, uppnår du aldrig full effekt vid 4000 varv, utan det borde du göra vid ca 4600. Du bör aldrig köra din motor med full gas om du bara uppnår 4000 varv, för då överbelastar du motorn. Därför är din fråga om toppfart inte relevant då du aldrig bör köra med full gas med din nuvarande propeller. Vid lätt last i båten är tumregeln att välja en propeller som ger ca 4700 varv på topp. Då har du marginal för ökad last, beväxning och annat som gör att båten går tyngre, utan att riskera att överbelasta motorn. Andra kan tycka annorlunda, men så här resonerar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din motor skall uppnå 4400-4800 varv på topp, uppnår du aldrig full effekt vid 4000 varv, utan det borde du göra vid ca 4600. Du bör aldrig köra din motor med full gas om du bara uppnår 4000 varv, för då överbelastar du motorn. Därför är din fråga om toppfart inte relevant då du aldrig bör köra med full gas med din nuvarande propeller. Vid lätt last i båten är tumregeln att välja en propeller som ger ca 4700 varv på topp. Då har du marginal för ökad last, beväxning och annat som gör att båten går tyngre, utan att riskera att överbelasta motorn. Andra kan tycka annorlunda, men så här resonerar jag.

Okej ajdå låter ju inge bra, hoppas inte förra ägaren kört fullgas mycket då så motorn är sopslut? :/ får skruva av proppen och gå till typ propellertrim där får man ju byta tills det blir rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är min fråga. Om proppen är för stor, hur kan det vara så bra acceleration? Känns som han satt dit denna prop för vattensport, struntat i topphastigheten :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen mästare på detta med olika proppar, absolut inte men generellt sett brukar man väl säga att en 4-bladig propp ger bättre acceleration men tappar i toppfart. Sen vill jag minans att varje tum som du ändrar i stigning gör att man höjer resp. sänker varvtalet med ca 150-200 varv vilket som någon redan nämnt bör ge dig ca 4400 varv om du går ned 2 tum i stigning.

 

Om du går ned i stigning bör ju acc bli ännu bättre + kanske bibehållen toppfart iaf då du får ut 400-500 varv till ur motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...