Linkin603 1 Postad 3 Maj , 2014 Har en Micore 500CC -14 med 60hk Evinrude E-tec -13, kombinationen väger 520kg tillsammans utan last. När jag är själv i båten toppar jag ca 31 knop @ 5200rpm, rekommenderat varvtal är 5500-6000rpm.Vid 3 pers i båten så tar det något längre tid att plana ut samt minskad topphastighet & varvtal. Har just nu en original alu-propeller 13.25x17" 3 bladig. Bör jag bibehålla diametern men gå ned i stigning för att hamna inom rekommenderat varvtal? Kommer topphastigheten minska eventuellt trots att varvtalet ökar? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Maj , 2014 Har ingen erfarenhet av att proppa en E-TEC med vad jag förstått på andra trådar på forumet är de mindre 2-cylindriga E-TEC:arna lite luriga och proppa. Sök och du skalll finna Generellt ska en motor aldrig proppas så den varvar under WOT-range med normal last, tvärtom brukar man proppa till övre halvan med normal last. Du ligger under WOT-range redan med lätt last. Du ska ner till minst 15 tums stiging, kanske mer.. Vad gäller diameter på standard alu-proppar så brukar tillverkaren ha anpassat detta från början, dvs det finns bara en diameter för var stigning. Maxeffekten brukar finnas inom WOT-range, du når ej undre gränsen varför du troligen inte heller kommer åt alla motorns 60 hästar. Din fart kan tvärtom öka om hamnar inom WOT-range. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 4 Maj , 2014 Hur var det med monteringshöjden? Var det inte så att motorn eventuellt skull upp ett hål eller så (tänker på din tidigare tråd)? Enklast å andra sidan vore kanske att be att få prova en standard 13,25 x15" 3 bladig med nuvarande inställningar och testa mot de belastningar/förutsättningar som gjorts med propellern som sitter där idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkin603 1 Postad 5 Maj , 2014 Tack för svaren! Jag har provat att höja motorn och då kaviterar den så fort man kommer till planingströskeln. Får åka till återförsäljaren och be om att låna en 15" propp och prova lite, förhoppningsvis så slipper man gå ner till 13" om man är 4 pers i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser