1725 3 Postad 3 Maj , 2014 Hej Min nyinköpta Finnmaster F68 startade snällt efter att ha åkt släp från Finland - däremot gick inte stereon igång och jag tyckte att startbatteriet behövde laddas lite extra. Jag ser då att batterierna var seriekopplade - STARTBATT - pluspol till minuspol på FÖRB-BATT och det kändes inte rätt. Kopplade om så att det blev parallellkopplat istället men nu får inte förbrukningsbatteriet någon laddning. Andra turen så pep det i plottern som varnade för låg batteriespänning. Plus från Yamaha 250 går till plinten på Mavix-brytaren märkt Start (1 och 0 brytare) från den går det till plus på Startbatteriet Minus går till minus på startbatteriet Minus på Startbatteri är kopplat till minus på Förbrukningsbatteriet Förbrukningsbatteriet Plus från Mavix brytaren märkt Service (1 och 0 brytare) Minus går dels till förbrukarna - ca 6 kablar, dels till minus på Startbatteriet Mellan dessa sitter ett VSR-relä från BEP Marine http://bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-269/125-amp-voltage-sensitive-relay-vsr- Har hört att det klickar till i det och dioden tänds så det verkar fungera men eftersom jag inte får någon laddning på Förbrukningsbatteriet är jag osäker. Kan det ha dött av att få 24 volt när det var felkopplat? Har jag tänkt bakvänt och nu kopplat fel? Råd, dåd och pekpinnar - allt mottages Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Maj , 2014 Är du hundra på polerna, kan vara omkastade på ett batteri trots att det ser lika ut i storlek och utförande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1725 3 Postad 3 Maj , 2014 Är du hundra på polerna, kan vara omkastade på ett batteri trots att det ser lika ut i storlek och utförande. Ja, så till vida att markeringarna stämmer på respektive batteri. Dessutom har jag mätt ett antal gånger och när jag inte orkar trassla ut multimeterns kablar mäter jag ibland med svart pinne på en pluspol och får då 12.xx V men med ett minustecken som indikerar att jag mäter bakvänt. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1725 3 Postad 14 Juni , 2014 Så var det löst Precis som jag misstänkte hade skiljereläet pajat av att batterierna var kopplade till 24 volt, radions 10A säkring hade också gått. Nytt relä så laddar även förbrukningsbatteriet med 14,1V Nu blir det till att köpa ett nytt förbrukarbatteri för jag tror inte att det klarar någon belastning efter att varit nere på 8-9 volt Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser