davsha 0 Postad 3 Maj , 2014 Hej, Jag har en buster rs med en mercury 50 hk -04 2 takt. Efter en vinterförvaring så sjösatte vi båten och starta motorn som vanligt för att köra till båtplatsen och det gick fint. 3 dagar efter tänkte vi att vi skulle ta en tur med båten, och testade starta motorn utan resultat det kom endast ett klick ljud och startmotorn gick inte igång. Jag tänkte att det är något med batteriet och köpte ett nytt men problemet kvarstod(lämna tillbaka den och satte i gammalt batteri). Då testade vi dra igång motorn med snöre och motorn fungerar hur bra som helst så då är det nog startmotorn eller elen. Efter vi hade dragit igång motorn körde vi runt lite och testade båten. När vi va ute på vatten stängde vi av motorn och satte igång den igen och då fungerade startmotorn, motorn och allt som vanligt. När vi kom till hamn testade jag stänga av huvudbrytaren och satte på den direkt igen och testade starta igång motorn så fick jag det klickande ljudet igen och varje gång jag försöker starta motorn dör elen i båten och jag måste stänga av och sätta på huvudbrytaren igen för att man ska kunna testa igen/få el i båten. Jag är väldigt ny med båt och så och har ingen aning om det är fel på startmotorn eller elen/batteri. Det känns som om det är något fel på el eftersom startmotorn kom igång ett tag? Nån som har haft samma problem/vet vad man ska göra(alternativt verkstad)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 720 Postad 3 Maj , 2014 Skulle gissa att huvudbrytaren har korroderat. Koppla loss batteriet och, skruva båda kabelskorna vid huvudbrytaren under samma bult så att huvudbrytaren är förbikopplad. Testa sedan några gånger om allt fungerar som det skall. Om allt fungerar så är det bara att byta huvudbrytaren. Om problemet kvarstår när huvudbrytaren är förbikopplad så kan det vara läge att kolla anslutningarna på batterikablarna vid batteriet och under motorkåpan. Ena är kopplad till motorblocket, den andra till starmotorns solenoid. Om du inte vet vad en solenoid är så gör det inget. Följ bara de två stadiga batterikablarna under motorkåpan, ta loss kabelskorna och rengör. BATTERIET SKALL VARA FRÅNKOPPLAT NÄR DU KOPPLAR LOSS KABLARNA UNDER MOTORKÅPAN! Annars får du se på gnistor :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Maj , 2014 Huvudbrytare med röd plastnyckel= låg kvalite`även invändigt, olämpligt material som ger dålig eller ingen kontakt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser