Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
robbane

Hur många använder VHF?

Använder du VHF?  

50 medlemmar har röstat

1. 1. Använder du VHF?

• Ja
      36
    • Nej
      14

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har tagit VHF cert och funderar på att införskaffa en liten handhållen. Mest för att det kan vara roligt att lyssna lyssna men såklart även en säkerhetsdetalj. 

Hur många använder VHF och hur mycket radiotrafik brukar det vara i Stockholms skärgård och Mälaren?

Redigerad av robbane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Främst för att lyssna på kustväder, mottagningen via mobilen är inte pålitlig nog i skärgården.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började på en VHF-kurs en gång på 1980-talet, men hade så fruktansvärt mycket att göra att det blev bara första samlingen.

Sen har jag funderat  på det varje år under en massa år, men nu är det sällan några kurser här hemma. Jag får åka till Uddevalla 6+6 mil eller Göteborg 15+15 mil. Det finns visserligen intesivkurser över en helg och man skulle kunna läsa in kursen själ, men det har som sagt aldrig blivit av. 

Motivationen har väl avtagit. Har man klarat sig 50 år på sjön utan VHF. Fast egentligen närmar sig kanske den dagen då man verkligen skulle behöva.

Om man skaffar sig AIS måste man nog ta kursen för att få programmerat AIS:en

Jag skruvade faktiskt ner den VHF:en som satt i båten härom dan, När jag provade den efter att jag köpt båten så fick jag den inte att fungera, sen har mikrofonen hängt så dumt, så att jag ofta fastnat i den när jag går förbi, Så VHF;en fick den stryka på foten när jag sanerade bort en massa oanvändbara prylar och kablar.

För att äga en VHF-idag behöver man ju inget tillstånd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den som säkerhet mest. Om något händer behövs bara en knapptryckning så vet sjöräddningen vem, vilken båt och var nödanropet sändes. Att ange exakt position är inte alltid lätt om något har hänt och man har mycket annat att tänka på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VHF cert ingick i sjöbefälsskolan, då var den förbehållen för yrkessjöfart utan en massa dösnack. Har en apparat i båten som jag aldrig har på.

Använder bara VHF när jag jagar och där är det helt fritt från tillstånd och certefikat.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni har VHF ombord:

Komm ihåg att ALLTID ha den påslagen. (i a.f. när ni är vakna)

Förr i tiden var det plikt att lyssna. Det är inte det nu, men någon kan behöva hjälp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Framförallt av säkerhetskäl, ett knapptryck till larmning, tid och position.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har både fast och handburen VHF. Lyssnar så fort båten är igång. Används mellan vänner för båtrelaterade diskussioner, lyssna på sjötrafiken i hamnen och givetvis kanal 16. Svarat på några nödanrop. Kan rädda liv så jag tycker den är både bra och rolig. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte många sjömil innan jag använder vhf. Det kanske främst beror på att jag nu färdas på kanaler och behöver kolla slusstider och begära broöppning. Men det händer även att jag ropar upp andra fartyg ute på öppet hav.

// Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har en stationär vhf och 2 bärbara vhf:er ombord. Ett måste tycker jag då man seglar utanför mobilens täckningsområde. Den stationära är sammankopplad med gps:en, så att man kan skicka iväg nödmeddelanden med en kapptryckning.

VHF-antennen sitter i masttoppen för bättre räckvidd. Om jag skulle råka utför mastbrott, så kan jag även använda AIS:ens VHF antenn som back up.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VHF är i princip alltid påslagen. Men jag pratar nästan aldrig själv mer än första kontrollen på våren att alla kablar sitter på rätt ställe och jag hörs.

Däremot lyssnar jag  förutom på kanal 16 även på kanal 68 (Mälarens VTS) och 73 (Stockholm VTS) så man har koll på när och var de större grabbarna håller hus. :-)

För att få tag på folk är mobilen bäst, och även för att ringa efter hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år verkar många köpt PLB. Som säkerhetsutrustning är den oändligt mycket bättre än VHFen. Skull jag hanka ida skulle det bli PLB + handjagare VHF med DSC. Mobil har man ju ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VHF + AIS här. Det förstnämnda känns oftast som Heta Linjen på 80-talet, att kunna tjuvlyssna på folk som bara pratar skit. Det sistnämnda känns mer som att folk kan ha koll på oss, eftersom det går att "prenumerera" på båten och få ett meddelande så fort den lämnar hamn och vart den går.

Jodå, jag är medveten om att det är bra att ha för andra saker än att just stilla sin nyfikenhet. Det är ganska praktiskt, men jag hoppas att jag aldrig någonsin behöver använda nödknappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

VHF, Bärbar hittills, men en fast monterad i nya båten.

Främst för säkerhet under lågsäsong, då vi är ute och fiskar så länge det är isfritt. Sjörapporterna är bra, men också trevligt att få navigationsvarningarna från trafiken till och från djuphamnen när vi fiskar i närheten av farlederna.

Känns också tryggt att ge sig längre ut från kusten där mobilen snabbt blir oduglig.

Att kunna ha kontakt med yrkestrafiken när det är obefintligt med andra fritidsbåtar ute i december och januari ger också en viss känsla av trygghet....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...