tobbo166 10 Postad 3 Maj , 2014 Hej! Har en Wallas värmare, vit. Osäker på om det är en modell 2000 eller 2500. Står Thermia 2500 på manualen tror jag, men det är ju en Wallas. Kanske inte spelar någon roll. Tidigare ägare sa att det var bara byta veke så skulle den funka. Sagt och gjort. Kopplade sedan in den igen. Finns en gammal ratt till värmaren i Balladen vid skottet mot förpiken nere vid durken i ruffen. Verkar inte inkopplat. Istället manövreras den med reglage i hyllan vid ventilerna på styrbords sida i ruffen. Omkopplaren kan ställas i läge heat, off eller vet. Gjorde som manualen anger och tog heat och max på ratten bredvid. Väntade gott och väl en kvart medan värmaren väsnades och det luktar tom fotogenlampa om avgasröret som sitter i aktern. Men kommer bara kalluft i ventilationshålen i båten (fläkten funkar alltså). Kontrollen har en grön och en orange/röd lampa. Den gröna ska slockna och orange ska börja lysa men gör aldrig det. Provat flera gånger. Köpt svindyr campingfotogen av högsta kvalitet. Vad kan det vara för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 3 Maj , 2014 Vet inte vad jag har för modell men den är en lite äldre wallas. tror att det är 70/80 tal någonting. Jag har liknande reglage som du beskriver men har en knapp som skall hållas intryckt någon minut för att brännaren skall tända, den sitter längs ner till höger på panelen och är en knapp med gummi över hela. Kanske finns något liknande på din. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 953 Postad 3 Maj , 2014 Kolla om det suger upp fotogen i bränsleslangen. Om det blir torrt i backbentilerna vid pumpen så orkar den inte suga. Fixas genom att lossa tankanslutningen och hålla den högt under startfasen. När fotogenen nått pumpen så är det bara att sätta tillbaks tankanslutningen så brukar den fortsätta att värma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 3 Maj , 2014 Kolla om det suger upp fotogen i bränsleslangen. Om det blir torrt i backbentilerna vid pumpen så orkar den inte suga. Fixas genom att lossa tankanslutningen och hålla den högt under startfasen. När fotogenen nått pumpen så är det bara att sätta tillbaks tankanslutningen så brukar den fortsätta att värma. Ska först testa om knapp, det var nåt som fjädrade tyckte jag. Fattar inte riktigt vad du menar med att hålla högt och lossa anslutning, menar du bränsleanslutningen i dunken? Den är lägre än värmaren, stämmer med manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Maj , 2014 Kommer det fotogen i returslangen ner till tanken? Det ska det gör om pumpen funkar! Har överhettningsskyddet löst ut? Brukar finns en knapp att återställa. Tar den ström >5A när du håller in tändknappen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 953 Postad 4 Maj , 2014 Kolla om det suger upp fotogen i bränsleslangen. Om det blir torrt i backbentilerna vid pumpen så orkar den inte suga. Fixas genom att lossa tankanslutningen och hålla den högt under startfasen. När fotogenen nått pumpen så är det bara att sätta tillbaks tankanslutningen så brukar den fortsätta att värma. Ska först testa om knapp, det var nåt som fjädrade tyckte jag. Fattar inte riktigt vad du menar med att hålla högt och lossa anslutning, menar du bränsleanslutningen i dunken? Den är lägre än värmaren, stämmer med manualen. Ja tanken ska normalt sitta lägre än värmaren, annars fungerar det inte med returslangen. Men om det "blir torrt" i backventilerna som sitter vid bränslepumpen så håller de inte tätt. Resultatet blir att bränslet "åker fram o tillbaka" i bränsleslangen och aldrig kommer upp till värmaren. Om du håller upp sugslangen så orkar pumpen få fram bränslet (backventilerna får lite hjälp...). När bränslet kommit fram till backventilerna inne i värmaren så fungerar de igen och du sätter tillbaka sugslangen i tanken. Sen brukar det fungera resten av säsongen. Om du lyser med en ficklampa på den genomskinliga slangen under tiden värmaren startar så ser du att bränsledropparna rör sig framåt i slangen och går in i värmaren. Att det kommer med lite luftbubblor i slangen när du gör på det här viset kvittar, det kommer fram tillräckligt med bränsle för att det ska täta o är du sen snabb o sätter i slangen i dunken så startar den på första försöket. Detta är min egen erfarenhet av ett antal år med krånglande Wallas vid årets första start. Bytte många glödspiraler innan jag fattade att det var bränslet som var boven. Efter att ha kommit på detta så startade den på första försöket varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 953 Postad 16 Maj , 2014 Din Wallaspump verkar ju mata fram fotogen. Då är det tändningen av fotogenen som inte funkar. Det kan vara två olika fel på värmaren. 1. Glödspiralen trasig eller 2. Kretskortet trasigt. Glödspiralen ingår i servicesatsen. I servicesatsen finns även monteringsanvisning för hur bytet av servicedelar ska gå till. Håll gärna koll på hur de stora runda isolerbrickorna är monterade. Ibland kan det behövas en extra bricka under glödtrådsbrickan för att undvika "Wallas-ugglan" som låter som ett hoo-ande när värmaren går. Om det är kretskortet som är trasigt så är det en väldigt dyr reservdel. Överväg i så fall att byta värmaren om ekonomin tillåter det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 17 Maj , 2014 Ska testa lite hemma. Allt jag.behöver är ju ett 12 V batteri. Står nåt i manualen att man alltid måste köra den minst en kvart innan mack stänger av. Gäller det även om bara grön lampa lyser i läge heat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 19 Maj , 2014 Är glödspiral samma ska som veke? Vi bytte den ovala grejen som man inte får sätta 90 grader mot hur vi satt den = kortslutning. Har vi bytt glödspiral då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 953 Postad 19 Maj , 2014 Titta och läs på sista sidan i den här manualen. Där finns tydliga bilder och förklarande text över delarna i en Wallasbrännare och hur delarna ska monteras. http://www.stickanh.se/wallas.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 23 Maj , 2014 Veken och glödspiral är inte samma sak.Veken brinner, spiralen tänder. Tickar pumpen i läget "heat"? Det skall den göra. Annars kan man ibland knacka på den så den kommer igång. Låter nästan som du helt enkelt inte tänder värmaren..."Ska först testa om knapp, det var nåt som fjädrade tyckte jag." Den knappen är den som tänder glödspiralen.Slå på "heat", fläkten på max och håll inne knappen i en minut.Du märker ganska väl om du får kontakt och spiralen glöder, den drar mycket ström så du får lite spänningsfall på lampor mm..Kan vara en god ide att ha motorn igång när du tänder värmaren, så strömmen räcker till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser