Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
mikaellun

Ryds Camping 1973, motorstorlek

Rekommendera Poster

Hej!

 

Helt ny här på forumet och helt ny Ryds Camping ägare. 

Jag har köpt en billig Ryds Camping från 1973 (enkel ruta på sidan och den blå skylten anger max motorstorlek till 50hk). 

 

Har läst en del och många rekomenderar minst 70hk på en camping båt. Men, min är ju tyvärr bara godkänd för 50. Frågan är.. är verkligen akterspegel förstärkt på senare årsmodeller är det bara så att sjöfartsverket godkänt större motorer på "samma" akterspegel" på senare årsmodeller?

Har en fin 85hk 2-taktare som jag gärna skulle vilja hänga på min Camping båt från 1973.. men,  blir ju lite orolig över att hela akterspegel går åt fanders. 

 

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är nog inte egentligen akterspegelns hållfasthet som avgör utan det är snarare bottenformen. De tidiga campingmodellerna hade en relativt platt rundad botten som gör båten lättplanad med inte alltför stor motor. Men detgör samtidigt att båten inte går speciellt mjukt i sjön vid högre vågor och hastighet. Senare modeller fick en djupare v botten och det gör i sin tur att den behöver mer motoreffekt för att plana men går då bättre och mjukare i sjön. Du kan sannolikt hänga på 85 hk motorn utan problem om du kör med förnuft, dock kan det bli problem att försäkra en så övermotoriserad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är nog inte egentligen akterspegelns hållfasthet som avgör utan det är snarare bottenformen. De tidiga campingmodellerna hade en relativt platt rundad botten som gör båten lättplanad med inte alltför stor motor. Men detgör samtidigt att båten inte går speciellt mjukt i sjön vid högre vågor och hastighet. Senare modeller fick en djupare v botten och det gör i sin tur att den behöver mer motoreffekt för att plana men går då bättre och mjukare i sjön. Du kan sannolikt hänga på 85 hk motorn utan problem om du kör med förnuft, dock kan det bli problem att försäkra en så övermotoriserad båt.

 

Tackar för svaret! Ett annat bekymmer verkar vara att dom nedre bultarna på motorinfästningen kommer hamna väldigt nära flyttankarna i aktern. Verkar som man får såga upp och plasta om lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en camping från -74 med en Yamaha 80hk från 2010. Som mikaellun skriver är inte båten gjord får dom hastigheter som jag kan komma upp i. När det närmar sej 30 knop är den inte rolig. Men håller man sej till 20-25 knop går den riktigt bra. Lite stampig i hög sjö. Fördelen med "stor" motor är att man behöver inte hålla på fullvarv för att ligga i 25 knop. När det gäller försäkring hade jag inga problem på IF.

Lycka till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mixade nog ihopa namnen. Sorry

 

Lite betryggande att höra att det finns andra som har för "stor" motor på sin camping båt.

Ser det som en fördel att inte behöva ligga på fullvarv för att hålla båten planande. 

Haft en Flipper 470GT med en 85hk yamaha, max 60hk på den. Gick riktigt bra med en så stor motor, kunde ligga på låga varv och ändå plana och ha väldigt bra bränsleekonomi. 

Är inte ute efter toppfart, utan vill bara kunna plana på vettiga varv. Känns som det sliter mer om man måste ligga nära eller på toppvarv i planing. 

 

Angående båtskrovet så har jag haft en Väddö 560 med akterhytt. Den hade i princip nästan helt platt botten från halva skrovet och bakåt. Väldigt stampig i sjö.. Då verkar till och med min Ryds Camping från 1973 ha "v" botten, dessutom borde väl hela fenkölen hjälpa till att bryta vågorna lite. 

Ska bli spännande att testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag körde Solvigg 18 tidigare som även den är klinkbyggd och halvplanande. Tror att du inte ska ha på för stor motor eftersom det ändå inte blir något nöje att åka. Stampande båtar avskräcker passagerarna ordentligt om det går lite krabb sjö vilket är vanligt i våra vatten.

Således tror jag att du kan gå upp till 70 för att få en smidigare start och machfart på lägre varvtal men vill du ha mer fart är det bättre att snegla på mer v-bottnade båtar. 

Å andra sidan innebär det högre inköpspris, mer soppa, rankare båt vid stillastående (i vissa fall) och en planingströskel som kan vara besvärande. 

Vill du åka billigt så håll dig till din Camping och ta dig fram i njutbara 15-20 knop och inte alltför stor motor.

 

Ha en trevlig sommar, Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ute efter toppfart, men begagnade motorer med trim/tilt (som jag vill ha) finns det inte allt 

för gott om till vettiga pengar. Efter mycket letande blev det till slut en Suzuki 85 hk i bra skick till ett bra pris. Nästan varenda lämplig motor som passade min plånbok och inte var lastgamla var sålda 10 min efter annonsen dykt upp. Begagnade båtmotorer verkar kunna vara en lönande bransch :)

 

Som sagt, är inte alls ute efter toppfart, men 85hk var tyvärr den enda motor jag kunde få tag på just nu. 

50-60hk känns lite klent för en så pass stor båt.. Runt 70hk hade nog varit optimalt, men men.. man kan inte få allt perfekt. 

 

Trevlig sommar!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...