Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Bullen666

Summer varnar för olja Vro´n är pluggad!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Johnson 40 Vro som vro´n är pluggad..nu är problemet att när jag kört en stund varnar summer´n med en signal och är ganska säker på att det är att den tror inte den för olja...

 

Hur går jag för att koppla bort den varningen? 

 

Vill fortfarande ha kvar att den varna om den blir överhettad, om jag har förstått det rätt så ska den göra det!?

 

Verkar vara lite glappt oxå för ibland låter "varningssignalen" lägre än annars...

 

Tacksam för hjälp!

 

Förklara gärna med bild på vad jag ska göra eftersom jag inte är nån van båtmotormeck =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nåt tips?

 

Hej.

 

Sitter det inte någon kabel från oljebehållaren på motorn till summern? Det borde gå att koppla bort den kabeln vid givaren på oljebehållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det sitter en summer i Gasreglaget, skruva bort reglaget från båten, så skruvar du isär reglaget, det är bara några få skruvar, sen kan du dela reglaget. Inne där sitter en summer som du bara kopplar ur (Jag gjorde exakt samma sak till min förra Evinrude 90hk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar!

 

Men jag skulle vilja ha kvar varningen för "överhettning" om jag tar bort summern får jag ju inget alarm alls...nån som vet vilken kabel jag ska "dra isär" om jag vill ha bort alarmet för vro pumpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på motorn?

 

Min är en 00:a den har ett System-check system som kollar värme, olja, oljenivå och nått mer

 

Då har jag hittat ett kopplingschema som KAN stämma in på din, beroende på årsmodell,

Har du nån/några av dessa färger till ditt reglage så kan du kanske hitta vilken du ska koppla ur.

 

System Check Gauge Wiring

Looking at the back-side of the gauge, holding it upright, the pin layout is:

 

1-2-3-4
8-7-6-5

 

Pin 1 = 12 Vdc VIOLET
Pin 2 = Ground or battery negative BLACK
Pin 3 = Tachometer signal GRAY

A ground on the following pins activates the associated indicator:

Pin 4 = No Oil (OMS sensor) TAN/YELLOW stripe
Pin 5 = Low Oil (Reservoir float) TAN/BLACK stripe
Pin 7 = Check Engine (fuel vacuum sensor) TAN/ORANGE stripe
Pin 6 = Engine Hot (cylinder head sensor) TAN

Pin 8 = Activate Aural Alert (supplies a ground to the horn circuit when any of pins 4 - 7 are grounded) TAN/BLUE stripe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

samma problem så jag ansluter här, har en 50 hk Johnson VRO, troligen en 92:a. I underdelen på motorhuset finns ett runt märke med 92 i mitten omgivet av en ring avdelad i "tårtbitar" 1-12.

VRO:n bortkopplades av välrenommerad verkstad. När jag meddelade problemet misstänktes överhettning fast det var bra fjutt på skvallerröret. Bytte impeller, ännu bättre fjutt.

Men motorn tjuter och stannar slumpmässigt, kan omstartas efter ett tag. Det kan ev stödja överhettningsteorin.

Vad göra?

Vill givetvis ha varning för temp.

Och hur ser jag vilka kablar som är jordkablar enl. Hinkens post? Är total nybörjare på allt detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade bort min VRO på en Evinrude (också OMC). Varningarna som ska kopplas bort är både nivåsensorn i oljetanken och flödessensorn. Det var skitenkelt MEN till min hjälp hade jag en tjock manual (Clymer) som hade sprängskisser och ett helt avsnitt med steg-för-steg beskrivning hur man kopplar ur VROn.

 

Ledsen jag inte kan tala om exakt hur du ska göra men mitt råd är - köp en repair manual för Johnson på ebay. Gick just in och det finns ett antal från Clymer och Seloc (sök på "johnson outboard repair manual") för ett par hundra. Du kommer ha otrolig nytta av den, det hade åtminstone jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spar pengar tid och kladd. Koppla in vro'n igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spar pengar tid och kladd. Koppla in vro'n igen.

 

Hej tugge,

 

saken är den att problemet med slumpmässiga tjut och avstängning av motorn förekom även när VRO:n var inkopplad. Därav beslutet att koppla bort densamma.

 

Hälsningar, Haldir

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kopplade bort min VRO på en Evinrude (också OMC). Varningarna som ska kopplas bort är både nivåsensorn i oljetanken och flödessensorn. Det var skitenkelt MEN till min hjälp hade jag en tjock manual (Clymer) som hade sprängskisser och ett helt avsnitt med steg-för-steg beskrivning hur man kopplar ur VROn.

 

Ledsen jag inte kan tala om exakt hur du ska göra men mitt råd är - köp en repair manual för Johnson på ebay. Gick just in och det finns ett antal från Clymer och Seloc (sök på "johnson outboard repair manual") för ett par hundra. Du kommer ha otrolig nytta av den, det hade åtminstone jag.

 

Hej Stern97,

 

tack för din info. Jag misstänker nivåsensorn i första hand. Jag har nämligen kvar oljetanken(mer än halvfull) och det ser ut som om givaren sitter kvar där. Har svårt att tro att verkstaden missade flödessensorn.

Manual skall jag absolut skaffa.

 

Hälsningar, Haldir

Redigerad av Haldir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tugge: VRO är på dessa lite tidigare system ingen solid konstruktion, som visserligen fått sämre rykte än vad det förtjänar. På senare modeller vart det bra, likt de andra på marknaden. Vart brytpunkten går minns jag inte. Ett alternativ är att blanda 1% i bensinen och ha kvar systemet. Motorn får då inte mer än de 2% man annars skulle blandat själv på lågvarv, men snarare 3 på högvarv.

 

Att däremot på en Yamaha eller nyare Mercury koppla bort separatsmörjningen är inte så meningsfullt. Det är nästan aldrig det som felar vid ras.

 

Att vilja ha kvar varningen för överhettning är klart vettigt, det är ju inga fel på systemet mer än oljeförsörjningen och att koppla ur det är lite som att tejpa över varningslamporna på bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haldir: Du kan normalt sett hitta allt du behöver även på internetforum. Man brukar dock ofta få söka sig till amerikanska forum, då det är många fler som skriver där.

 

När är det den piper och stannar? Är det helt sporadiskt? När den stannar, gå den då ner i varv och blir seg eller är det tvärstopp? När du vrider om nyckeln, rör sig motorn då eller sitter den fast?

 

Om den överhettar kan det vara poppetventilen som felar.

 

Är det däremot oljevarningen, borde den i mitt tycke inte stanna helt. Man brukar snarare inte kunna varva över ett visst varvtal(lågt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haldir: Du kan normalt sett hitta allt du behöver även på internetforum. Man brukar dock ofta få söka sig till amerikanska forum, då det är många fler som skriver där.

 

När är det den piper och stannar? Är det helt sporadiskt? När den stannar, gå den då ner i varv och blir seg eller är det tvärstopp? När du vrider om nyckeln, rör sig motorn då eller sitter den fast?

 

Om den överhettar kan det vara poppetventilen som felar.

 

Är det däremot oljevarningen, borde den i mitt tycke inte stanna helt. Man brukar snarare inte kunna varva över ett visst varvtal(lågt).

 

Hej Mange249,

 

först en rättelse: motorn är en 87:a enl. Marinshopen.

 

Jag tycker det är helt sporadiskt(kan hända efter ngn minut el en timme, ibl. mer). Sen tar det en stund innan den går att starta igen. Försöker man starta "för tidigt" så tjuter summern och motorn står still. Om det är tvärstopp kan jag inte helt avgöra då motorn stängs av snabbt, antingen av mig el av sig själv.

 

Hälsningar, Haldir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

problemet lokaliserat till varning för överhettning(köpt SELOC-manual). Impeller, termostat bytt, var riktigt dåliga. Funktionskontroll av proffs med  proffsinstrument tydde på normala temperaturer. Efter c. 40 min körning kommer summern igång och stänger av motorn. Efter en längre vilopaus går motorn igång igen. Så länge den inte stängs av går den mjukt och fint.

Vågar jag koppla bort tempgivaren i motorblocket isf att rota i reglaget?

 

Hälsningar, Haldir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...