spillan 0 Postad 20 Mars , 2005 Hej alla!! Man har fått vårkänslor. Båten ligger i sjön, men tyvärr är inte slussvaktarna vakna än så skutan ligger kvar vid kaj. Nu till frågan: Håller på att snygga till den ena ruffen. Lacken på tak och väggar såg taskig ut. Därför har jag skrapat och slipat bort allt. Ska jag våga använda träolja istället för lack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 21 Mars , 2005 Hej Spillan!!! Det är en smaksak men jag föredrar lack riktigt gjort så håller det väldigt länge medans med olja så får man förbättra kanske varje år. Provade en gång att använda ädelträolja funkade rätt så bra det blev en blank yta av det såg ut nästan som lack. Men somsagt var jag föredrar lack. Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spillan 0 Postad 21 Mars , 2005 Tycke och smak altså. Jag ska prova kinesisk träolja. Luktar inte så gott men ska hålla väldigt bra även om ytan kan utsättas för fukt. Har lite problem under fönstren i ruffarna. Isoleringen går inte ända fram till rutan, utan det är någon centimeter naket stål där det tydligen blir lite kondens. Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spillan 0 Postad 21 Mars , 2005 Bilder kommer men här är lite om båten: Byggd ca -75-76 12 x 4 m, vikt ca 16ton motor VP TD96 (6-cyl volvodiesel med turbo ca 200hk) fart ca 8-9knop Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser