Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Gäst MaxSchmeling

Någon som är en fena på Eberspächer?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Anläggningen startar som vanligt; med genomblåsning men efter ett tag hörs ett tickande ljud (tiick tiick tiick) som efter 30 sekunder övergår i ljudet till tickticktickticktick och sedan upphör ljudet och genomblåsningen stannar. Noll värme. Båten har stått på land sedan hösten 2012.

Någon som känner igen felet?

Nu vet jag att vi missade att bunkra diesel innan upptagning (ja, jag vet :-() och kan det vara en alldeles för låg dieselnivå. Kanske en korkad fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korkade frågor förtjenar korkade svar..................

Frekvent tickande tyder på att pumpen suger luft. Soppatorsk m.a.o.

Om du kann ta sugslangen av tanken; stoppa den i en flaska med diesel o testa.

PS. Hoppas du inte har gammal RME i tank o ledningar. Diesel-djur kann vara djuriska ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är absolut ingen fena på Eberspächer. Dock har jag två gånger lyckats sparka liv i värmare som betett sig som du beskriver. I bägge fallen har det varit fråga om otäta bränsleledningar.

Den första var en värmare från 70-talet. Det visade sig att de gamla bränsleledningarna inte var helt täta längre. Nya bränsleledningar för några tior från närmaste OK-mack löste problemet. Se upp så att du har rätt innerdiameter. Dimensionen var olika före respektive efter bränslepumpen.

Det andra fallet var en betydligt yngre anläggning (årgång 2001). Denna betydligt modernare installation hade tunna blå Eberspächer originalslangar som bränsleledningar. Här visade sig att de små stumparna av svart gummislang som användes för att skarva ihop den blå bränsleslangen med röret in till tanken samt med bränslepumpen var i dåligt skick. De såg fräscha ut men visade sig vara riktigt spröda då man tog tag hårt i dem. Efter byte av dessa slangstumpar fungerar värmare klanderfritt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

PS. Hoppas du inte har gammal RME i tank o ledningar. Diesel-djur kann vara djuriska ;-)

Min kommentar om missad bunkring är ingen uppgift om att tankarna är tomma. Om du nu trodde det så vet jag inte om din kommentar ens förtjänar ett svar... Min tanke var att det kanske krävs en viss nivå där pumpen suger bränsle, dvs inte tomt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Är absolut ingen fena på Eberspächer. Dock har jag två gånger lyckats sparka liv i värmare som betett sig som du beskriver. I bägge fallen har det varit fråga om otäta bränsleledningar.

Den första var en värmare från 70-talet. Det visade sig att de gamla bränsleledningarna inte var helt täta längre. Nya bränsleledningar för några tior från närmaste OK-mack löste problemet. Se upp så att du har rätt innerdiameter. Dimensionen var olika före respektive efter bränslepumpen.

Det andra fallet var en betydligt yngre anläggning (årgång 2001). Denna betydligt modernare installation hade tunna blå Eberspächer originalslangar som bränsleledningar. Här visade sig att de små stumparna av svart gummislang som användes för att skarva ihop den blå bränsleslangen med röret in till tanken samt med bränslepumpen var i dåligt skick. De såg fräscha ut men visade sig vara riktigt spröda då man tog tag hårt i dem. Efter byte av dessa slangstumpar fungerar värmare klanderfritt.  

Tack för klokt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I slutet på januari var det en dag med strålande väder. I veckovis innan hade det blåst småspik och dan efter blev skitväder igen.

Som tur var tog jag båten och gick och fyllde på diesel. Värmaren hade varit stopp ett par dar och det är trevligare att jobba i båten när det är varmt. Hade misstänkt att det var för låg nivå i tanken för värmaren. Dykröret till värmaren är kortare än det till motorn för att jag inte skall köra helt slut på diesel till motorn med värmaren.

Det hjälpte att fylla på diesel. 

Har en Webastovärmare. I ratten för temperaturreglering sitter det en signallampa. Den blinkar lite olika beroende på vad det är för fel. Sen finns det en lista där man kan gå in och titta vad de olika blinkningarna betyder.

Men det är inte säkert att det finns så på en Eberspächer - eller!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min kommentar om missad bunkring är ingen uppgift om att tankarna är tomma. Om du nu trodde det så vet jag inte om din kommentar ens förtjänar ett svar... Min tanke var att det kanske krävs en viss nivå där pumpen suger bränsle, dvs inte tomt...

Oj då...........va' de' så illa?

Wallas-sugröret kann ju vara så att det inte går helt ned i botten av tanken, som kanske sugröret till motoren gör (om det är samma tank)

Var inte förslaget med en flaska av värde heller.?

NU fick du inte en smiley..................

Straight, Snäll och Seglande....................

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Komiskt problem för lösningen skulle vara en helt annan än någon kunde gissa. Presenningen låg mot luftintaget och med denna, pressen alltså, borttagen går värmaren helt perfekt och felfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...