Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Vinor

Yamaha F40 00 Går inte på alla cylindrar.

Rekommendera Poster

Hejhej!.. 

 

Hade tidigare problem få ur 12v, men glöm det nu. Det är fixat .

Skulle sjösätta båten idag för första gången.  Motorn är som sagt en Yamaha F40-00a, precis inköpt . 

Den startar jätte fint, på första draget. Men när man ska gasa på så dör den helt plötsligt, men om man pumpar samtidigt på bensinslangen så varvar den upp och orkar lite mer-men tillslut stannar den . 

Lastade på båten och åkte hem igen och började felsöka.  

 

Den får bensin hela vägen till förgasarna. Har släppt på urtappningsskruvarna på förgasarna iallafall det skulle finnas vatten där i, mer än så har jag inte rört förgasarna. 

Har bytt till nya tändstifft i ,Det översta var torrt , cylinder två lite blött och tredje dyngsurt..

Svårt och se om alla har gnista, såg tydligt på ett och tre men inget på två. Testade med annan tändspole, men såg ingen gnista enda, men kände tydligt i tändkabeln att den gav stötar. Så där kan ju ett fel vara ? Misstänker själv tändplatta eller alt, cdi boxen. 

Startar jag motorn och rycker ur tändhatten för cylinder två så är det ingen märkvärdig skillnad på gången, den hostar till lite men inte mer än så.  Men tar jag bort tändhatten på 1 eller 3 så ändras gången markant och motorn vill nästan dö.  Så känns som sagt att cylinder två inte vill vara med i leken. 

 

Vad tror ni ? Var ska man börja riva först? Förgasarna ser svåra att riva isär.  Har testat mäta motstånden på tändplattan, får inte helt rätt värden där, men samtidigt så fungerar ju gnistan tydligt på 1/3.  Så känns mer sannolikt cdin då?.

 

Hjälp mig gärna ösa på med ideèr vad det kan vara.  Som sagt var säker först att tändningen var felet men varför gick båten bättre när jag tryckte in en massa på soppapumpen ifrån tanken? Att motorgången inte ändras kanske är för att cylinder två inte får tillräckligt med soppa? 

 

Aja,  Behöver som sagt tipstips :)

 

Mvh Andreas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla över bränslepumpen och verifiera att du har regelbunden gnista från alla burkar med en tändinställningslampa. Nä låt bli knasarna tills andra saker eliminerats från möjliga fel. Yamahas mest svårrengjorda förgasare, finns t o m ett servicemeddalnde hur man borrar in sej i kanaler. Dessutom måste du synka spjällen med vacuummätare efter monteringen. Brukar aldrig rekommendera detta för är knasarna skitiga är det bara isärtagning och riktig rengörning som garanterat funkar. I detta fall kan det dock va befogat att slå nån form av "Fuel System Cleaner" i tanken. Därför är det superviktigt att denna snurra matas med schysst soppa och vinterkonserveras korrekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla över bränslepumpen och verifiera att du har regelbunden gnista från alla burkar med en tändinställningslampa. Nä låt bli knasarna tills andra saker eliminerats från möjliga fel. Yamahas mest svårrengjorda förgasare, finns t o m ett servicemeddalnde hur man borrar in sej i kanaler. Dessutom måste du synka spjällen med vacuummätare efter monteringen. Brukar aldrig rekommendera detta för är knasarna skitiga är det bara isärtagning och riktig rengörning som garanterat funkar. I detta fall kan det dock va befogat att slå nån form av "Fuel System Cleaner" i tanken. Därför är det superviktigt att denna snurra matas med schysst soppa och vinterkonserveras korrekt.

 

Okej, Ska testa imorgon byta cdi/tändplatta/spole om det gör någon skillnad, en kompis hade en likadan motor liggandes tydligen.  Bränslepumpen, hur testar man den lättast? Går ju ingen el till den och förstår inte riktigt hur den styrs.     Är det någon som som har ett service manual till denna motor så man kan felsöka mer? Ev lite värden så man kan mäta sig fram?  

 

Tror du det kan vara värt alltså att köra fuel system cleaner i tanken och bara låta den gå på 2 burkar, om nu tändningen är rätt och felet ligger i förgasarna ?  Att självrengöra dem? Vad kan det kosta lämna in för en verkstad att rengöra och montera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranpump driven av kamaxeln. Kan va sprucket membran, taskiga backventiler eller trött returfjäder. Är membranet paj brukar det bli soppa i smörjoljan.

 

Egentligen inte, men i detta fall kan det va värt ett försök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinor skrev: Är det någon som som har ett service manual till denna motor så man kan felsöka mer? Ev lite värden så man kan mäta sig fram?

Finns en fyllig manual HÄR som i.o.f.s. gäller många storleks- och årsmodeller.

[Går att zooma rejält med de ibland osynliga reglagen nere till vänster om bildskärmsikonen. Bara att famla litet med muspekaren i så fall. Vill man hoppa långt och exakt bland sidorna kan man f.ö. enklast redigera internetadressens slutsiffra hos webbläsaren och sen förnya sidan med cirkelpilen.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranpump driven av kamaxeln. Kan va sprucket membran, taskiga backventiler eller trött returfjäder. Är membranet paj brukar det bli soppa i smörjoljan.

 

Egentligen inte, men i detta fall kan det va värt ett försök...

 

Helloj,

Felsökt vidare nu.  Den har gnista på alla cylindrar, antagligen dålig jord vid första testet. Så nu känns det som det enbart kan vara något med förgasarna.  Det förklarar varför den gick bättre när man tvångsmatade den med bensin.  Bensinpumpen flödar på bra när motorn är igång, så där bör felet ej vara.

Har nu skruvat isär förgasarna och ska rengöra dem.  Hoppas på det bästa. Kan det vara så att membranen inte öppnar sig på förgasare två?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är förgasarna rengjorda - Ingen större skillnad på gången. Ska testa sjösätta imorgon. Motorn startar som sagt men det var under belastning den dog så måste i sjön för att se. 

Rycker jag ur tändhatten på cylinder två så märks det inte på gången . 

 

Men motorn har nu gnista, och tändstiften blir blöta.  Men förstår inte varför cylinder 1/3 får färg på stiften fast cylinder två stift ser helt nytt ut fortfarande, men blöt av bensin. 

 

Sen så bensinpumpen ger bra tryck i när motorn är igång.  Men vad gör den andra utgången på bensinpumpen som går in i baksidan av förgasarna?  Den har jag inte testat tagit bort när motorn är igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor som vaknar när man matar den med bränsleblåsan har i princip alltid problem med försörjningen av bränsle TILL förgasarna. Det som är intressant är hur mycket soppa pumpen orkar leverera under last. Sen om detta är ditt enda problem är en helt annan sak. Den "andra" slangen är till primestarten.

 

Som jag skrivit innan så är dessa förgasare en av de krabbigaste att rengöra. Om du inte kollat upp och förstått alla kretsar samt verifierat att de är fria så kan du nog förutsätta att din rengöring är misslyckad. Dessutom ska insugningsvacuumet synkas om gången på låglast ska bli vettig,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mitt första "membranras" levde jag i illusionen att "det pulserar ju på bra ur 'out' på bensinpumpen vid tomgång, vad ska jag nu felsöka?" i ett antal dagar innan tidigare talare styrde om mig på rätt väg. Detta rörde sig om en 2t med enkelförgasare så att riva ner den 3 ggr var ju inte så jobbigt, men väl så helt och hållet onödigt. Sätter alltså också mina pengar på soppapumpen/membranet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med mitt första "membranras" levde jag i illusionen att "det pulserar ju på bra ur 'out' på bensinpumpen vid tomgång, vad ska jag nu felsöka?" i ett antal dagar innan tidigare talare styrde om mig på rätt väg. Detta rörde sig om en 2t med enkelförgasare så att riva ner den 3 ggr var ju inte så jobbigt, men väl så helt och hållet onödigt. Sätter alltså också mina pengar på soppapumpen/membranet. 

 

Hejhej.

 

Haft isär förgasaren ännu en gång och sjösätt båten idag två gånger utan att det fungerat, samma fel. 

Öppnade bensinpumpen idag och membranet såg mjukt och helt ut, böt även o-ringen emot motorn. 

Bifogar en bild över tändstifften. Alla tre var nya och cylinder ett är kolsvart, medans två och tre syns knappt dem har används.  Mina misstankar är att gnistan jag har är för låg, att den inte orkar tända vid belastning. För när motorn är igång på land orkar den varva ur och funkar ok.  Men när den är i vattnet, och jag ger gas så sticker den iväg en halvsekund sen dör motorn.. 

 

Var uppe på Yamaha och fick ett papper med motståndet över tändplattan.  Fick det inte att stämma, mina värdet var mycket lägre än vad det skulle vara. Men vet ej hundra om jag gjorde rätt.  Det är fyra kablar som går ner ifrån tändplattan till CDIN. 2 gula och 2 gröna. Jag antar det är en slinga så mätte motstånd ifrån gul till gul och grön till grön .?

 

Bifogar en bild över tändstifft och en film över trycke ifrån soppapumpen..

 

 

Ändring:

 

Efter läst vad ni sagt , och jag själv skrivit så misstänker jag också mera bränslepumpen nu. Ska beställa nya packningar och membran imorgon.  Förgasare ett är ju kopplad direkt till bränslepumpen medans två/tre har samma anslutning med en t-nippel så då lär det ju vara att dem förgasarna inte får tillräckligt med soppa, därav inget att förbränna= Ingen färg på stifften.  För kikar man noga har det blivit små knotter av gnistan.

post-102735-0-26498500-1399222146_thumb.jpg

battenfilm.MOV

Redigerad av Vinor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon som har koll på om det är samma bensinpump 06 och 00 ? Yamaha skulle ha 3200 för membran och packning . Men hittade denna vad tror ni ?

http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=866377&t=Info

 

Den invigne kan nog svara direkt, vi andra får nöja oss med att kolla reservdelslistor och jämföra artikelnummer. Detta har jag inte gjort, men jag har tidigare handlat just membran och pump av dessa: http://www.marindemontering.se/branslesystem-c-263-1.aspx?pagesize=12&pagenum=4&useparams=0 - ser ut att ligga i alla fall en 100-lapp under Duells om 06=00, sen om du blir tvingad att köpa den svindyra delen så var den i alla fall snäppet billigare här: http://www.marinshopen.se/ReservdelsShopen/ReservdelarYamaha/tabid/570/pt/113/cc/3/st/SHORT/Default.aspx?p=40,0

 

Lider med dig..

 

Edit: Denna ser annars slående lik ut: http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-outboard-50-Hp-Four-Stroke-Fuel-Pump-Assembly-62Y-24410-02-00-/121332418945?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item1c3ff9c981&vxp=mtr

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon som har koll på om det är samma bensinpump 06 och 00 ? Yamaha skulle ha 3200 för membran och packning . Men hittade denna vad tror ni ?

http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=866377&t=Info

 

Den invigne kan nog svara direkt, vi andra får nöja oss med att kolla reservdelslistor och jämföra artikelnummer. Detta har jag inte gjort, men jag har tidigare handlat just membran och pump av dessa: http://www.marindemontering.se/branslesystem-c-263-1.aspx?pagesize=12&pagenum=4&useparams=0 - ser ut att ligga i alla fall en 100-lapp under Duells om 06=00, sen om du blir tvingad att köpa den svindyra delen så var den i alla fall snäppet billigare här: http://www.marinshopen.se/ReservdelsShopen/ReservdelarYamaha/tabid/570/pt/113/cc/3/st/SHORT/Default.aspx?p=40,0

 

Lider med dig..

 

Edit: Denna ser annars slående lik ut: http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-outboard-50-Hp-Four-Stroke-Fuel-Pump-Assembly-62Y-24410-02-00-/121332418945?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item1c3ff9c981&vxp=mtr

 

 

Sjukt bra tips :) Marindemonterings pumpen såg ju identisk ut, vet du om det är helt komplett med oringar och allt? Så det är enbart och montera? Förstår inte hur yamaha kan ta 3200 för ett membran när man får komplett pump för cirkus 900 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar inte säga någonting om det, men det är nog bara att slå dem en signal innan order. Har som sagt inte heller kollat om den är kompatibel ännu - kan ju finnas någon anledning att de kör 06 och framåt som en modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag blir snart så less , rengjort förgasarna och haft isär hela el systemet nu går motorn på lågfart och maxfart .
Men precis när spjällen öppnas går den skit , alltså på mellan registret . Har labbat med alla förgasar inställningar . Hur stället man in mellanregistet ?

Gasar man sakta så dör den när spället öppnas, ger man fullgas så sticker den iväg direkt och går kanon.

 

Vad tror ni? Varit ute två dagar försökt ställa in förgasarna, ingen skillnad . Känns som bara tomgången ändras när man ändrar vakummskruvarna. Luftskruven är två och ett halvt varv ut ifrån max inskruvad.

Ge mig tips snälla, börjar bli galen nu . Sen på vägen hem gick hjullagret sönder på släpet. Allt bara flyter på just nu. :(

Redigerad av Vinor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämnde tidigare en vän som hade in likadan motor, från vilken du testat andra tänningsdelar. Problemet är väl då troligen sopparelaterat. Kan du inte testa kompisens soppapump också? Vad det häller varven på luftskurven så vet jag inte hur den ska stå på din, men jag vet att det är noga med att följa instruktionerna från manualen - om 2,5 varv är "på känn" så är det inget vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det accelerationspumpar på förgasarna? I så fall fungerar de som det skall? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det accelerationspumpar på förgasarna? I så fall fungerar de som det skall? 

 

Accelationspumparna fungerar fint, ger du gas så sprutar det in en fin stråle i alla tre förgasarna.

Problemet är som sagt om du har gått förbi läget då accpumpen sprutar och sen ger gas, det är då den dör.

Ger du gas direkt så sticker motorn iväg som den ska som sagt.  Precis som om förgasarn inte har någon sås i mellanregistret när spjällen öppnas.

 

Bensinpumpen har jag haft isär, membranet är helt.  Blåser man i bränsleslangarna så fungerar även backventilen och pumpen håller tätt. Men planerna är att beställa en ny nu på måndag .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O du verifierade flöde i mellanfartskretsarna när du rengjorde andra gången..? Du ser ganska tydligt hur de olika kretsarna aktiveras när du öppnar spjällen. Kretsar "innanför" spjället är aktiva. På järnet är alla kretsar igång. Allt utom tomgångskretsen har fasta munstycken. Som sagt vill jag minnas att det finns en serviceinstruktion på dessa förgasare där man borrar sej in i kretsarna för att kunna rengöra dom o därefter plugga dom igen. Har denna nånstans men det är i en pärm djupt ner o källaren..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O du verifierade flöde i mellanfartskretsarna när du rengjorde andra gången..? Du ser ganska tydligt hur de olika kretsarna aktiveras när du öppnar spjällen. Kretsar "innanför" spjället är aktiva. På järnet är alla kretsar igång. Allt utom tomgångskretsen har fasta munstycken. Som sagt vill jag minnas att det finns en serviceinstruktion på dessa förgasare där man borrar sej in i kretsarna för att kunna rengöra dom o därefter plugga dom igen. Har denna nånstans men det är i en pärm djupt ner o källaren..

Nja , jag vet inte riktigt vilka kretsar du menar . Första sprutet kommer ifrån en mässingspinne vid inloppet precis vid luftburken , mer än så ser jag ej . Ska mellanfartskretsen vara dem hållen i "taket" efter spjället ? Eller vart ska man titta ?

Har läst en del om just att man kan behöva borra upp kanalerna för få dem helt rena . Jag har endast använt breakclean och tryckluft. Men funderar på köpa en ultra ljudstvätt kan det vara värt ?

Yamaha ville ha 3500 kr för endast tvätta förgasarna det betalat jag ej :(

Hade varit kanon om du kunde förklara hur och vilka kanaler det flödar så man kan se ifrån luftburken.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar tråden. 

 

Nu går motorn äntligen som den ska.  Köpte en ultraljudstvätt och körde igenom alla förgasare samt justerade in förgasarna med biltemas vakuum mätare.  Båten gjorde hela 31 knop i sjö, 6 knop snabbare än första provstart.. 

Nu är det bara lite småsaker som ska monteras sen är den färdig för sjösättas.  Är det någon som behöver hjälp med F40 så kan ni slå iväg ett meddelande, har haft isär nästan hela motorn känns det som :) 

Tack för hjälpen alla ! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött! Vad skaffade du för ultraljudstvätt? Speciellt intressant att veta om det är en budgetvariant som visade sig fullt godkänd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött! Vad skaffade du för ultraljudstvätt? Speciellt intressant att veta om det är en budgetvariant som visade sig fullt godkänd!

 

Jag körde med http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ultraljudsrengoring/ultraljudsrengoringsbad-160-w-p40499  , den som rymmer 2l blandat med kallavfettning och vatten, sen doppades dem i bensinbad samt blåste rent.   Blev ruskigt bra.  Värd varje krona :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...