Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
sebbe999

Kylskåps problem

Rekommendera Poster

Försökte få igång kylen i båten idag men fick problem!

 

Den startar en kort stund typ 3 sek sedan stänger den av sig!

 

Det finns full kräm i batterierna, jag har mätt strömmern fram till kylen och den visar 12-13v när ja slår på den hoppar den ner till 8v sedan stängs den av och går upp till 12-13v igen!

 

va ska jag göra! måste jag byta de! der är ju ganska gammalt!

 

någon med bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp nytt kylskåp ,dom drar mycket mindre än gammal kylskåp  ,jag köpte nytt då det va gammal kylskåp ,det fungerade men drog mycket ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för kompressor i kylskåpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är hemma nu så vet inte ! men det är ett isoterm så kompressorn sitter bredvid!! några tips???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte få igång kylen i båten idag men fick problem!

 

Den startar en kort stund typ 3 sek sedan stänger den av sig!

 

Det finns full kräm i batterierna, jag har mätt strömmern fram till kylen och den visar 12-13v när ja slår på den hoppar den ner till 8v sedan stängs den av och går upp till 12-13v igen!

 

va ska jag göra! måste jag byta de! der är ju ganska gammalt!

 

någon med bra tips?

Har du möjlighet att mäta strömmen, när du startar skåpet. Om det drar väldigt mycket, är det nog fel på kompressorn. Om den inte gör det, är det fel på matningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har fått för stort spänningsfall i matningen till kompressorn. Det är någon kontaktyta som oxiderat. Spänningsfallet gör att underspänningsskyddet slår till när du försöker starta. Mät spänningen vid batterierna vid startförsöket och jämför. Själv har jag 0,6V mellan batterier och kompressor vid drift och det tycker jag är gränsfall till acceptabelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att plocka bort alla kontakter gjort rent och satt tillbaks! men ja kommer ihåg förra säs att det hände samma sak! men har jag båten igång är det inga problem! känns som den kompressorn vill ha syndalöst med start ström!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att plocka bort alla kontakter gjort rent och satt tillbaks! men ja kommer ihåg förra säs att det hände samma sak! men har jag båten igång är det inga problem! känns som den kompressorn vill ha syndalöst med start ström!

Min erfarenhet av Danfoss-kompressorerna i Isothermbox är att startströmmen är obetydligt högre än driftströmmen. Hur långt från batterierna sitter kompressorn och hur grov kabel har du. Även om du har putsat på kontakterna så kan det ha ärgat i pressningarna, i synnerhet om kablarna inte är förtenta. På min båt fick jag byta huvudbrytaren för att det var för högt motstånd i den. Så som jag skrev tidigare. Mät på batteriet vilken spänning du har där vid start och du ska inte ha mer än en Volt i spänningsfall till kompressorn, vilket även det är onödigt stort. Skulle det vara så att kompressorn vill ha så fruktansvärt mycket ström, så är den troligen kass. Det kan ju även vara så att batterierna är helt körda, eftersom det fungerar när motorn går. Spänningen är ju bara en del av sanningen. Du kanske inte har så många Ah kvar i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att dra en tillfällig kabel (två) till kylen direkt från batteri-polerna. Mät sedan över batterierna när kompressorn startar. Går det ner till 9 V igen är det batteriet/erna som är kassa eller så kan det vara kortis i kylen möjligen. Med detta har du i alla fall möjlighet att utesluta de ordinarie kablarna.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey ska köra lite mer felsökning! tack för hjälpen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen mellan plus på batteriet och plus vid kompressorn när den startar och går. Danfoss kompressorn drar obetydligt mer vid start. Det är en fantastiskt bra kompressor, att byta ger inte någon lägre strömförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det du har är ett Isoterm och OM du har den s.k. gång-automatiken, dvs en kontrollpanel som det står  EKO - AV - AUT på så ska den stå i läge EKO.

 

( För om det står i läge AUT så tolkar elektroniken det så här: När jag ska ställa på kompressorn så kolla jag som att det verkar vara mycket spänning… batterierna laddas nog av motorn. Jag slår på. Men vad nu då, precis efter att jag startat kompressorn så har någon stängt av motorn, för det sjönk så mycket… då slår jag av kompressorn omedelbart! )

 

När du kör motorn kan det stå i läge AUT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det du har är ett Isoterm och OM du har den s.k. gång-automatiken, dvs en kontrollpanel som det står  EKO - AV - AUT på så ska den stå i läge EKO.

 

( För om det står i läge AUT så tolkar elektroniken det så här: När jag ska ställa på kompressorn så kolla jag som att det verkar vara mycket spänning… batterierna laddas nog av motorn. Jag slår på. Men vad nu då, precis efter att jag startat kompressorn så har någon stängt av motorn, för det sjönk så mycket… då slår jag av kompressorn omedelbart! )

 

När du kör motorn kan det stå i läge AUT.

Isotherm med ASU-funktion antar jag att du menar. Din beskrivning av funktionen är inte riktigt rätt. Din beskrivning stämmer när boxen/kylmagasinet har kylts ned till rätt temp. På mitt agregat så är det märkt Normal-Auto, Off och Man.Temp. Det kanske är olika funktion beroende på hur gammal box/skåp är? Men på mitt finns ingen funktion som stoppar kompressorn innan rött temperatur nåtts, mer än underspänningsfunktionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ASU… jo...

Okej, det kan funka olika för olika årgångar? Du kanske ska kunna byta ut styrningen för på min panel, om jag ställer den i Ekonomi-läget, så försöker kompressorn inte köra hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...