Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Davidoff

Bomkapell till Triss Magnum

Rekommendera Poster

Skulle vilja sy ett nytt innan våren, men har ingen lust att åka och mäta. Någon som har måtten? /D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Hej Dan, Jag sydde ett till min Magnum förra vintern. Då jag sydde ett integrerat med lazyjacks så stämmer nog inte måtten med ett vanligt kapell. Mitt är alltså tvådelat med en dragkedja ovanpå bommen. Ett mycket smidig lösning, då man har släppt på fallet så lägger sig seglet snyggt ner på bommen och sedan är det bara att dra igen dragkedjan, klart! /Wille

post-1958-1394234354,3905_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det ligger undanstoppat för tillfället, men jag kan ta mått och återkomma med detta. Givetvis kan det skilja mellan olika idéer och lösningar men denna är smidig. Som du kan se på bilden finns det ingen dirklina heller. Denna är elliminerad genom montering av en egentillverkad rodkick. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sockan

Jag sydde ett nytt till förra säsongen och med facit i hand borde jag nog antingen köpt färdigt eller lejt en firma att göra det Med kostnad för duken tenaxbeslagen och tiden för arbetet tycker jag inte att det var värt besväret att sy själv. Även om det naturligtvis blev som jag ville ha det Mitt råd kolla Hjertmans färdiga eller prata med en kapellsömmare /Mikael :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej Mikael. Kommer inte ihåg ifall du såg mitt bomkapell vid besöket i somras. Vid kontakt med den lokala segelmakaren i vår hamn så fick jag en prisuppgift på min lösning som skulle kosta 3000:- Efter inköp av alla ingredienser så slutade notan på 1430:- Tycker dessutom att det är roligt och inspirerande att kunna göra sådant som det inte är helt omöjligt att utföra själv. Självkänslan att ha utfört det själv känns långt efteråt. Likadant blir det med det nya peket som ska halsa gennakern. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...