Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Libbstickan

Byta tändningslås

Rekommendera Poster

Hej!

Har en mercruiser 470 rak 4 inombordare från -78 som nu ska få nytt tändningslås. Jag är komplett rudis på detta. Den gamla tändningen har tre steg: av, på och tändning som fjädrar tillbaka. På baksidan är det två tjocka röda, två smala röda och vad som ser ut som två smala gula kablar. Jag tycker mig kunna utläsa orden IGN, BAT och SOL där. Se bild.

Det nya tändningslåset har fyra steg. Moturs, av, på och tändning. På baksidan 7 stift:

ACC : 2 stift

ST: 1 stift

IGN: 2 stift

BAT: 2 stift

Hittar ingen bruksanvisning online, så jag undrar nu hur jag ska koppla ihop rasket. Tips?

post-102661-0-68270700-1398981615_thumb.jpg

post-102661-0-75835600-1398981625_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det normala för tändningslås är:

Moturs = tillbehörsläge (ACC) t.ex. för att koppla in radion så du kan lyssna på den utan att ha tändningen tillslagen

Av = allt avstängt

På = tändning till - motorn går (IGN) samtidigt är ACC tillslaget

Tändning (återfjädrande) = startmotorn går (ST) i detta läge så är ACC frånslaget för att spara ström under startfasen

Jag föreslår att du kopplar plus till BAT och sedan kollar med ett mätinstrument eller en glödlampa om du får ström till de olika stiften enligt min beskrivning av nyckellägena.

Om det stämmer så koppla din

gamla BAT till nya BAT

gamla SOL till nya ST (SOL står för solenoid som är relät på startmotorn)

de kablar som sitter på gamla IGN kan du koppla till nya IGN eller dela upp så att enbart kabeln till tändspolen går till IGN och kablarna till tillbehören går till ACC

Jag vet inte vilka av de fyra kablarna på gamla IGN som går vart men skulle gissa på att de klena röda eller den vita går till motorn (IGN) och den grova röda går till en elcentral varifrån den grenar sig till tillbehören (länspump, lanternor, belysning mm)

Samma här som för tändningslåset - testa. Håll samman grova röda (gamla BAT) med:

SOL = det ska klicka till och startmotorn ska gå

grova röda på gamla IGN och kolla om länspump, lanternor, belysning mm fungerar, då är det matningen till tillbehören

klena röda från gamla IGN samtidigt som du "duttar" med gula SOL - nu bör motorn starta och gå tills du särar på kablarna. Om motorn inte går så använd klena vita istället och gör om.

Den av de klena röda och klena vita som inte går till motorn får du försöka kolla vilken funktion som går igång när den får plusspänning. Om du inte hittar det så sätt båda kablarna på IGN.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för ett så utförligt svar - jag ger mig på det enligt detta och provar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dum fråga till - om jag kopplar breda röda (givet att denna är tex lanternor, stereo etc) till nya ACC, kommer dessa vara av när motorn går, eller är det ihopkopplat inuti?

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...