Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Bullen666

Koppla bort gas och växel vajer?

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en beg motor och nu måste jag ju ta bort gas och växel vajer från motorn för att "dra" in dom i båten..

Men hur tar jag bort dessa utan att ändra nån inställning..."nån" får gärna visa med pilar var jag tar bort vajrarna eftersom jag har aldrig gjort det på en sån motor nån gång....

dsc-1503.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa saxpinnarna, röda pilarna. Lossa mothållen, blå pilarna. Lossa genomföringen, grön ring. Rotera inte fästdonen eller ringarna i förhållande till vajern, då ändrar du saker. Fast egentligen spelar det inte nån roll. Om motorn t ex ligger i friläge/tomgång och reglaget oxå ligger i friläge/tomgång så justeras vajrarna så de passar. Går precis lika bra att göra med växel fram och fullgas på både motor och reglage. Så länge motor och reglage står i samma läge blir det alltid rätt så det här är lixom inget svårt eller nåt som kan bli fel..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle ju va en bild oxå  ;)

post-76039-0-90987600-1398977110_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar =) saknar jag en saxsprint på nedre vajern ?  :blink: och lossar jag båda mothållen med en skruv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för snabbt svar =) saknar jag en saxsprint på nedre vajern ?  :blink: och lossar jag båda mothållen med en skruv?

Ja det ser ut som om saxpinnen saknas. Om du kollar så ser du att det finns ett hål i sprinten.

Skruva loss skruven med sex-kantskallen så lossnar plåtblecket. Virehöljena sitter intryckta i ett spår bakom plåtblecket.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Har varit ut nu ikväll och tagit bort vajrarna och "elkabeln" och dragit in dom i båten...var ju ganska enkelt faktiskt, tack vare detta forum! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...