Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
KaptenKrock

Batteri laddar ur snabbt.

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt två stycken marinbatterier från biltema 12v 100Ah. Problemet är att de verkar laddas ut fort.

Jag tömde ett batteri då jag efter en stunds körning inte lyckades starta motorn (Yamaha utombordare 50 hk 8?-tal). Det visade sig dock va en säkring men batteriet var som sagt urladdat. När vi hade kommit fram till det så hade en kompis redan hunnit köpa det andra batteriet, så vi använde oss utav det på vägen hem, cirka 1 mil.

Kan tillägga att jag lyckades köra på någon tjockare gren som låg under vattenytan som tog sönder två propellerblad av 4 (propulse-skit) så fick köra väldigt försiktigt hem då det märktes att motorn belastades dessutom upptäckte jag att en anoden hade åkt av så körde utan anod.

Vi bytte tillbaka till originalpropellern, och startade och stängde av några gånger max 4 ggr.  Vi var sedan iväg och käka 1 timme och kom tillbaka och tänkte att vi äntligen skulle få fiska men då ville motorn inte starta, vi kopplade då på det andra batteriet(som skulle vara urtömt) med startkablar och då hoppade motorn igång med nöd och näppe.

När vi kom fram till ett abborrgrund (gäddgrund) så stängde jag av motorn av ren reflex, kom då på att jag kanske skulle ladda det men när jag försökte slå på igen så gick det inte alls. det klickade lite i motorn som det brukar göra när batteriet är för svagt för att sedan knappt låta alls. 

Det sjuka är att batterierna har en inbyggd indikator som lyser grön vilket ska betyda god kondition. 

Jag har inbyggd generator som ska vara inkopplad. Jag har ekolod som är kopplad till batteriet dock så är inte själva huvudenheten inkopplad utan bara sladdarna. Har även lanternor inkopplat som jag stängt av, jag kom även på att jag har en trasig länspump som tydligen har smält av okänd anledning, den kopplade jag ur i slutet, dock har strömbrytaren för den varit av hela tiden. men den kopplade jag ur helt nu i slutet. 

För er som har orkat läsa hela mins livs historia ovan frågar jag nu, vad i h.. kan det vara?

Tacksam för svar, Med vänlig hälsning / N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dessa batterier någonsinn blivit fullt uppladdade (av dig)?

Köpt på Tema efter 3+ månader på lager är månne mycket urladdade.

Det gröna ögat är intet att lita på tyvärr ;-) ; och din 80-talare ger ingen stor laddström.

Ge dessa batterier minimum 24 timmar på en stationär laddare (10A) innar du går vidare med reklamation.

Skitt fiske!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gröna ögat är intet att lita på tyvärr ;-) ; och din 80-talare ger ingen stor laddström.

Ge dessa batterier minimum 24 timmar på en stationär laddare (10A) innar du går vidare med reklamation.

Skitt fiske!

Tack för det snabba svaret! :)

Då ska jag göra det, jag har dock bara en laddare som det står 6A på? :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skitt fiske!

Ge dom några extra timmar på laddaren då ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skitt fiske!

Ge dom några extra timmar på laddaren då ;-)

Jag gör't! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glapp och beläggningar på kontakten var orsaken, men ett fulladdat batteri gör det knappast sämre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...