Rolle85 69 Postad 1 Maj , 2014 Har en båt med Yamaha 60hk från 1998 2-takt. Tachometern eller vad den heter som visar varvtal och hur motorn är vinklad har alltid funkat fint men i år när jag sjösatte båten så startar motorn och går hur fint som helst men reglaget verkar inte kunna ge någon information. Se bild nedan. Jag bytte impeller på motorn i höstas och drog idå vanlig ordning isär slangen som sitter på riggen som går till tryckloggen. Var mer kan denna ha hoppat isär eller vad bör jag felsöka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Maj , 2014 Loggslangen har inget med detta instrument att göra. Följ kablaget o kolla över alla anslutningar. Skulle kunna va displaypaj men det ser lite för regelbundet ut och F:et gör en misstänkt. Skulle kunna va nån form av felmeddelande från instrumentet, motorn kan inte skicka felmeddelanden, det är den för dum för Har tyvärr ingen manual för detta instrument så är det inte kabelfel/kontaktfel så är det svårknäckt. Kan ev finnas nån resetknapp på baksidan men känns tveksamt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Maj , 2014 Loggslangen har inget med detta instrument att göra. Följ kablaget o kolla över alla anslutningar. Skulle kunna va displaypaj men det ser lite för regelbundet ut och F:et gör en misstänkt. Skulle kunna va nån form av felmeddelande från instrumentet, motorn kan inte skicka felmeddelanden, det är den för dum för Har tyvärr ingen manual för detta instrument så är det inte kabelfel/kontaktfel så är det svårknäckt. Kan ev finnas nån resetknapp på baksidan men känns tveksamt.. hmm okej jarb. Ingen som sitter på en servicemanual?! Jag får kolla kablagen till den, ska också klura ut vilken kabel som går från motorn till den...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 9 Maj , 2014 (redigerade) Loggslangen har inget med detta instrument att göra. Följ kablaget o kolla över alla anslutningar. Skulle kunna va displaypaj men det ser lite för regelbundet ut och F:et gör en misstänkt. Skulle kunna va nån form av felmeddelande från instrumentet, motorn kan inte skicka felmeddelanden, det är den för dum för Har tyvärr ingen manual för detta instrument så är det inte kabelfel/kontaktfel så är det svårknäckt. Kan ev finnas nån resetknapp på baksidan men känns tveksamt.. hmm okej jarb. Ingen som sitter på en servicemanual?! Jag får kolla kablagen till den, ska också klura ut vilken kabel som går från motorn till den...? Jarb eller någon annan, passar följande tachometer mitt nuvarande kablage? Den har två knappar nertill som jag inte har på mitt nuvarande instrument. vad är skillnaden? Redigerad 9 Maj , 2014 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 Maj , 2014 Art. nummer..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Maj , 2014 jag har bara denna länken där de står ite info jarb: http://www.ebay.com/itm/181402797269?item=181402797269&viewitem=&sspagename=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123&vxp=mtr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Maj , 2014 jarb, vem kan man ringa på yamaha egenligen för att prata om detta. Yamahacenter i Göteborg vet inget om sina motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 14 Maj , 2014 Du behöver en mätare som kan hantera 3-sladds trimgivare och nivåmätning i oljetanken. Jag TROR mätaren på bilden på bilden fixar det men utan ett art. nr. går det inte o va säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Juli , 2014 Hej igen, Köpte aldrig något instrument ännu. Hur kollar du om artikelnumret passar? FInns nån sida på nätet man kan kolla och går mitt instrument att köpa från nån sida från staterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Juli , 2014 Yamahas instrument är faktiskt MYCKET billigare i Sverige än i staterna av nån anledning. En Multifunction varvräknare kostar bara 1 485 kr mot ca US$ 250 vilket fraktat, tullat och momsat blir runt 3 000 spänn. Sen behöver du eventuellt lite kablage oxå för att passa mot din gamla motor. Jag föreslår att du helt enkelt låter närmsta Yamaha-handlare plocka ihop ett paket till dej som funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Juli , 2014 tjena jarb, tack för infon, jobbar du på en yamahaverkstad? Eller var fick du 1485kr ifrån? Isåfall, kan jag köpa dem av dig? Min yamahandlare i göteborg sisjön "yamahacenter" vet oftast mycket lite tyvärr.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Juli , 2014 Nix, jobbar inte åt Yamaha och har ingen proffesionell relation till dom överhuvudtaget. Om inte din närmsta Yamaha-handlare kan lösa problemet finns två alternativ. Antingen ber du dom kontakta Yamahas support så löser dom det eller så kontaktar du nån annan handlare i närheten. Handlare/verkstäder kan sökas på Yamahas hemsida, de som bara sysslar med marinbiten har oftast bättre koll än de som har det som komplement till MC, snöskoter o annat. Priset kommer ur 2014 års prislista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 Juli , 2014 ok, du har inte numret till den där yamahasupporten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juli , 2014 Om din handlare känner behov av att ringa support har dom numret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 22 Juli , 2014 Ursäkta att jag flikar in, men om det är ok för trådskaparen och jarb så tar jag gärna del av jarbs och alla andras kännedom om varvräknare. Jag har sökt på google, både på svenska och engelska men tyvärr inte funnit något bra resultat. Har själv en Yamaha 85C från 1995 på min båt där det inte finns någon varvräknare installerad. Har en separat tiltmätare. Vill gärna ha en varvräknare för att få mer kontroll på motorn. Kan jag installera en universal eller måste jag ha en anpassad osv. Finns det någon där jag kan ha varv och tilt i ett typ som trådskaparens? Var kan man finna information om min motors lämpliga varvtal osv. Att köpa manual för dyra pengar känns tråkigt. Hoppas på er kunskap nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 Juli , 2014 jarb, pratade med en handlar här nu i göteborg, de ville ha 6700kr för mätaren samt 890kr för ett adapterkablage då mitt reglage inte såldes längre...Detta blir mer och mer galet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juli , 2014 Då är han du fick fatt i nog inte så van vid Yamahas lite märkliga prissättning. Att köpa BARA varvräknaren kostar 6 763 kr. Att köpa varvräknaren INKLUSIVE kabelhärvor för en helt ny motor kostar 1 485 kr. Sen behöver du då din adapterkabel för 890 spänn så det landar väl då på ca 2 400 spänn. Att slänga lite kablar du inte behöver besparar dej således 5 278 kr.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juli , 2014 (redigerade) Bredare: Enklast och billigast för dej blir att köpa en universal varvräknare avsedd för utombordare. Kablaget att koppla mot finner du i reglaget. Grön - Signal Gul - Switchad 12V Svart - Jord http://www.watski.se/Varvraknare-for-utombordsmotorer-11M8W Varvräknaren ställs på 12 poler eller 6 pulser. Visst kan man köra multifunction tach även på din men det blir lite märkligt då motorn saknar separatsmörjning och man får fixa till ett eget kablage. Yamaha har egna analoga (dyra) varvräknare om du vill matcha befintlig instrumentering, just dessa är dock lite billigare i USA.. WOT-range för denna motor är 45-5500 rpm men allt under 5200 är att be om en dröning motor, Yammas 3.or vill varva och trivs bäst om de får varva till max i WOT-range. Redigerad 22 Juli , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 22 Juli , 2014 (redigerade) Tack för snabbt och utförligt svar. Okunnig som man är så skapas ett lite frågor. WOT-range har jag sökt upp och förstår innebörden. Dock undrar jag om jag kan tolka det som att motorn är effektivast vid de varvtalen? Alltså, kommer båten att förbruka minst mängd bränsle / sträcka om jag ser till att hålla jämna gas någonstans mellan 5200 och 5500 rpm? Jag är alltså ute efter att finna en så optimal marschfart som möjligt då det är tänkt att åka långt för fiske och vill givetvis göra detta effektivast möjligt. Går det att kontrollmäta att grön verkligen är signal? Eller var på motorn ska den gröna gå till? Hur kollar man antal poler/pulser (mest så att man kan kolla själv vid tillfälle på annan motor eller i alla fall förstå vad det handlar om)? Förstår det som att det har med generatorn att göra? Kan man kontrollera det själv eller står det i specen om motorn? Tack igen, ursäkta Rolle att jag låna lite av tråden. Hoppas att det löser sig för dig med varvräknaren. Märklig prissättning av Yamaha Redigerad 22 Juli , 2014 av Bredare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Juli , 2014 passar denna jarb? http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-outboard-tachometer-instrument-6Y8T-11-/271532214464?pt=UK_CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM&hash=item3f3894c8c0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Juli , 2014 passar denna jarb? http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-outboard-tachometer-instrument-6Y8T-11-/271532214464?pt=UK_CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM&hash=item3f3894c8c0 Nix, kräver Command Link. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Juli , 2014 nu ringde jag yamahacenter i gbg och fick snacka med en som kunde det hela. Han letade upp just min varvräknare utan knappar, det skulle kosta ca 1700kr för ett kitt med kablar och lite annat smått och gott men i mitt fall sa han att jag behöver bara varvräknaren o kan lägga undan de kablage som medföljer då jag redan har detta. SKulle få det hela om en vecka. Återkommer då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Juli , 2014 (redigerade) Nix, WOT-range har inget med effektiva varvtal att göra utan termisk belastning. Motorn måste alltid kunna nå in i WOT-range på fullgas för att inte bli termiskt överbelastad. Man kollar på fullgas men om motorn inte når in i WOT-range på fullgas betyder det att den även är termiskt överbelastad vid andra varvtal/gaspådrag oxå. Eller bakvänt, är det bra på fullgas är det bra på de andra varven oxå. Sen får den såklart inte övervarva heller men det är egentligen inte lika allvarligt eftersom man själv kan välja att hålla tillbaka varvet och då finns ingen fara för motorn. Dessutom finns ett varvstopp som hindrar motorn att nå de riktigt faligt höga varven. Ekonomiskt är det däremot inte så lyckat eftersom bränsleförbrukningen ökar om motorn är proppad så den kan varva över WOT-range.. För att uppnå detta är det propellern man ändrar, når man inte WOT-range är proppen för stor, når man över är den för liten. Sen är det totalt meningslöst att proppa till ett varv under maxeffekt som i ditt fall uppnås över 5000 rpm. Därför bör du inte va proppad under 5200 rpm men helst ska du kunna nå hela vägen till 5500 rpm med lätt/normal last för att va snäll mot motorn och kunna utnyttja hela dess potential. Det här med att ha rätt propeller och därmed rätt varvtal är alltså väldigt viktigt av många orsaker. Vill du spara soppa ska du köra långsamt, fart kostar nämligen mat. I planingsfart finns lägsta förbrukning i regel precis när full planing uppnåtts. Ökar man från detta ökar oxå förbrukningen. Grön ÄR signal och kommer från batteriladdningsspolen. Din motor HAR 12 poler på svänghjulet och 12 poler skapar 6 pulser per varv. En del varvräknartillverkare anger vilket poltal den ska ställas på för att visa rätt medan andra anger hur många pulser per varv den ska ställas på. Står det poles på varvräknaren ska den alltså ställas på 12 men står där pulse ska den ställas på 6. 12 poler och 6 pulser är alltså samma precis samma sak, bara olika sätt att uttrycka det på. Som sagt hittar du de kablar i de färger jag angett i reglaget om du har ett vanligt Yamaha-reglage i båten vilket jag tidigare förutsatte att du har. Japp, på en utombordare med CDI-tändning som denna tas varvtalssignalen från generatorn pga att även de låga spänningarna i ett CDI-system är så höga att de inte lämpar sej att använda för mätning. Av denna anledning MÅSTE man ha en varvräknare avsedd för utombordare. Redigerad 23 Juli , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Juli , 2014 nu ringde jag yamahacenter i gbg och fick snacka med en som kunde det hela. Han letade upp just min varvräknare utan knappar, det skulle kosta ca 1700kr för ett kitt med kablar och lite annat smått och gott men i mitt fall sa han att jag behöver bara varvräknaren o kan lägga undan de kablage som medföljer då jag redan har detta. SKulle få det hela om en vecka. Återkommer då! Se där, de kan om de vill Trodde faktiskt modellen utan knappar utgått men de kanske hade en gammal i lager..? Den nya modellen ger dej även timräknare så tycker du det är värt 700 spänn extra ska du satsa på den nya i alla fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 23 Juli , 2014 Tack igen jarb. Känns som att jag fått grepp om teorin. Ska bli spännande att se vilka varvtal jag faktiskt har. Hoppas inte att du missförstod mig, menade inte på något vis att ifrågasätta din kunskap eller kännedom, undrade egentligen bara hur jag själv kontrollerar antalet poler om jag t.ex. ska råda någon kamrat med varvräknare någon gång. Men ska söka lite på google själv Det blev en http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=14659. Tack ännu en gång och lycka till Rolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Juli , 2014 Nejdå Ville bara poängtera att de uppgifter du fick om inkopplingen inte var generella utan gäller just din motor. Vill man bara kolla varvet på en motor som inte har varvräknare installerad kan man göra detta ganska enkelt om man har lite grundläggande kunskap om matematik och växelströmslära samt en multimeter som kan mäta frekvens då signalen är en helt vanlig sinusvåg. Multimetern mäter frekvensen i Hz, pulser per sekund. Värdet som fås i multimetern mellan signal och jord delas med antalet pulser motorn levererar per motorvarv och vi har nu motorns varvtal per sekund, gångas detta sedan med 60 så har vi varvet per minut som är den normala enheten för motorvarv. I ditt fall blir det väldigt enkelt. Frekvensen i Hz gångat med tio är lika med varvet per minut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Juli , 2014 Angående motorers poltal så brukar detta stå i installationsmanualerna för varvräknare. Vissa av dessa kan laddas ner direkt från tillverkarnas hemsidor. I denna manual från Faria finns t ex en poltalslista på sista sidan. http://faria-instruments.com/site_manuals/IS0012u.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Juli , 2014 njae behöver ingen timräknare, vet inte vad man har de till? Om motorn vore ny hade det varit intressant men inte nu =) Just nu är jag bara glad om jag får räknaren och kan plugga in den med befintligt kablage! hej hopp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 24 Juli , 2014 Det låter ju simpelt. Vad bra, grubblade nämligen över var jag skulle installera varvräknaren då det är brist på utrymme. Blir att köpa en multimeter med frekvens istället Tack ännu en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 25 Augusti , 2014 Nu har jag fått hem kittet. De strulade som vanligt på yamahacenter så de tog sin tid. Jag sa till dem specifikt att min display inte har några knappar men då kom de fram till att min display blivit ersatt med ett nytt artikelnummer, när jag nu fick paketet så har displayen 2 knappar! Kan jarb eller någon som kan bekräfta om detta kommer funka tror ni, postar lite bilder och artikelnummer. Tyvärr har de som jobbar på yamahacenter ingen koll på båtmotorer så jag kan inte fråga dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser