iceman356 1 Postad 1 Maj , 2014 Hej. Är det någon här som vet någon som kan laga ett varvtalsrelä till en KAD42 ? Alt om någon vet var man kan köpa ett begagnat. Kostar tydligen nytt ca 4800:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 2 Maj , 2014 Ser man beteckningen på den brända transistorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2014 Finns en beskrivning på DETTA uppslag vad manicken förväntas göra.Funktionen är tydligen att slå på kompressorn vid rätt varvtal (jorda S1 via kontakt 5) och strömförsörja "position sender" enligt vänstersidans beskrivning. Brända komponenten är troligen en switchtransistor som sagt?Pentas oförskämda priser gör detektivjobb på kretskortsnivå lönsamt, och ifall det mot förmodan går att laga så känns det desto trevligare. Får väl finnas gränser även på monopol-girighet kan man tycka?Kolla som Flipperjanne påpekade noga efter beteckningen på den brända komponenten! Tips: Lys även igenom kretskortet med en stark lampa underifrån, då syns kretskortets folielednings-mönster tydligt. (Troligen går en av folieledarna direkt till utgången S1 nr 5?) Tag gärna ett foto med denna genombelysning och lägg upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Maj , 2014 Vi har en kille som lagar kretskort till maskiner ibland, mycket svårt att få kunder att betala någon eller några tusenlappar för felsökning och byte av en komponent för en tia. Enklare att köpa nytt och få betalt, ingen gnäller för ett kretskort för 5000 kr. Lite ot men kunde inte låta bli Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 2 Maj , 2014 (redigerade) Ser man beteckningen på den brända transistorn? Är det verkligen en transistor. Ser mer ut som en IC krets. En vild gissning är att det är spännings stabilisator. Det finns en del företag som lagar diverse elektronik var befinner TS sig i landet? /Micke W Redigerad 2 Maj , 2014 av lizardking Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 3 Maj , 2014 Det är en transistor av något slag. Kan även vara tyristor/triac men vi kallar den t. Den går att byta ut mot ny likadan eller likvärdig det är enkelt Däremot finns det ett skäl till att den gått sönder. Jag har själv 2st kad42 . Var sitter denna låda? Jag skulle kunna kolla om jag kan se beteckningen på transistor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Maj , 2014 Sitter tydligen i "5.junction box" uppe på motor enligt figuren. Intill automatsäkringen enligt skissen på nästa uppslag.T skall säkerligen koppla strömmen till kompressorn 4 genom att jorda S1 i skissen nedan. Automatsäkringen borde ha skyddat T kan man tycka? Fast om inte T bottnar helt blir den väl snabbt varm. Skulle även kollat att skyddsdioden 6 är hel, sitter i backriktningen parallellt med kompressorn och kortsluter negativa transienter på vanligt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 3 Maj , 2014 Tack för alla tips och svar ! Har ev fått tag på en kille som kan fixa det nu men han skulle helst vilja ha ett elschema på själva varvtalsrelä boxen ! Någon som vet var man kan få tag på det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 4 Maj , 2014 Schema Finns nog inte att få tag på Sålänge man kan avläsa modellen på t och dem dioderna runtomkring kan man reparera detta utan schema. Kontakta någon av dem lokala tv/radio reparatörerna där du bor. Han kan dels byta den t och mäta dem "kraft" komponenterna i närheten. Ser ut som att allt är ingjutet i hertz eller silikon? Detta kan han skrapa bort med dremel eller dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Maj , 2014 Är nog som sagt kört med schema, skulle väl i så fall vara någon entusiast som utrett och lagt upp nånstans? Har googlat utan resultat.Eventuell beteckning på T vore antagligen bästa ledtråden, men bara om den går att hitta i nån försäljnings- eller "cross referense" tabell.Skulle nog annars tagit bort T och lödat i en kabel på en av de tre benens plats. Två av dem leder förmodligen till jord respektive kompressorn, det är mätning på den tredje - gaten - som är intressant. Men tyvärr verkar varvtalssensorn svår att simulera på labbänk, den känner induktivt av stålkuggar från nåt drev med okänt antal kuggar. Kan din elektronikkille oscilloskop/volt-mäta ombord på bentåten då motorn går? I så fall fås en ledtråd till vilken grundtyp av transistor det rör sig om. (Tyristor är väl knappast trolig, den måste ju ha noll volt mellan anod & katod för att släckas.) Och även få kvitto på att resten av kretsen överlevt. Skulle också jordat kompressortåten manuellt för att kolla att den startar. Samt mätt dioden 6 som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 26 September , 2014 Löste det sig. Vad var det för beteckning på komponenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 26 September , 2014 Jag köpte en ny istället ! Inte precis gratis ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stel 0 Postad 24 September , 2016 Komponenten är en MOS-FET BUK9535-55A kostar mindre än 10:- Går utmärkt att byta!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser