Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
iceman356

Volvo Penta KAD42 Varvtalsrelä

Rekommendera Poster

Hej.

 

Är det någon här som vet någon som kan laga ett varvtalsrelä till en KAD42 ?

Alt om någon vet var man kan köpa ett begagnat.

 

Kostar tydligen nytt ca 4800:-

 

 

post-61750-0-19084200-1398968570_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en beskrivning på DETTA uppslag vad manicken förväntas göra.
Funktionen är tydligen att slå på kompressorn vid rätt varvtal (jorda S1 via kontakt 5) och strömförsörja "position sender" enligt vänstersidans beskrivning. Brända komponenten är troligen en switchtransistor som sagt?

Pentas oförskämda priser gör detektivjobb på kretskortsnivå lönsamt, och ifall det mot förmodan går att laga så känns det desto trevligare. Får väl finnas gränser även på monopol-girighet kan man tycka?
Kolla som Flipperjanne påpekade noga efter beteckningen på den brända komponenten!  
Tips: Lys även igenom kretskortet med en stark lampa underifrån, då syns kretskortets folielednings-mönster tydligt. (Troligen går en av folieledarna direkt till utgången S1 nr 5?) Tag gärna ett foto med denna genombelysning och lägg upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en kille som lagar kretskort till maskiner ibland, mycket svårt att få kunder att betala någon eller några tusenlappar för felsökning och byte av en komponent för en tia.

Enklare att köpa nytt och få betalt, ingen gnäller för ett kretskort för 5000 kr.

 

Lite ot men kunde inte låta bli

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser man beteckningen på den brända transistorn?

Är det verkligen en transistor. Ser mer ut som en IC krets. En vild gissning är att det är spännings stabilisator. Det finns en del företag som  lagar diverse elektronik var befinner  TS sig  i landet?

 

/Micke W

Redigerad av lizardking

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en transistor av något slag. Kan även vara tyristor/triac men vi kallar den t.

 

Den går att byta ut mot ny likadan eller likvärdig det är enkelt

Däremot finns det ett skäl till att den gått sönder.

 

Jag har själv 2st kad42 . Var sitter denna låda?

Jag skulle kunna kolla om jag kan se beteckningen på transistor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter tydligen i "5.junction box" uppe på motor enligt figuren. Intill automatsäkringen enligt skissen på nästa uppslag.

T skall säkerligen koppla strömmen till kompressorn 4 genom att jorda S1 i skissen nedan. Automatsäkringen borde ha skyddat T kan man tycka? Fast om inte T bottnar helt blir den väl snabbt varm. Skulle även kollat att skyddsdioden 6 är hel, sitter i backriktningen parallellt med kompressorn och kortsluter negativa transienter på vanligt sätt.
post-86835-0-22015000-1399105625_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och svar !  

Har ev fått tag på en kille som kan fixa det nu men han skulle helst vilja ha ett elschema på själva varvtalsrelä boxen !

Någon som vet var man kan få tag på det ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schema Finns nog inte att få tag på

 

Sålänge man kan avläsa modellen på t och dem dioderna runtomkring kan man reparera detta utan schema.

 

Kontakta någon av dem lokala tv/radio reparatörerna där du bor. Han kan dels byta den t och mäta dem "kraft" komponenterna i närheten.

 

Ser ut som att allt är ingjutet i hertz eller silikon? Detta kan han skrapa bort med dremel eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog som sagt kört med schema, skulle väl i så fall vara någon entusiast som utrett och lagt upp nånstans? Har googlat utan resultat.

Eventuell beteckning på T vore antagligen bästa ledtråden, men bara om den går att hitta i nån försäljnings- eller "cross referense" tabell.

Skulle nog annars tagit bort T och lödat i en kabel på en av de tre benens plats. Två av dem leder förmodligen till jord respektive kompressorn, det är mätning på den tredje - gaten - som är intressant. Men tyvärr verkar varvtalssensorn svår att simulera på labbänk, den känner induktivt av stålkuggar från nåt drev med okänt antal kuggar. Kan din elektronikkille oscilloskop/volt-mäta ombord på bentåten då motorn går? I så fall fås en ledtråd till vilken grundtyp av transistor det rör sig om. (Tyristor är väl knappast trolig, den måste ju ha noll volt mellan anod & katod för att släckas.) Och även få kvitto på att resten av kretsen överlevt. Skulle också jordat kompressortåten manuellt för att kolla att den startar. Samt mätt dioden 6 som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komponenten är en MOS-FET BUK9535-55A kostar mindre än 10:-

Går utmärkt att byta!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...