Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
GustavB

Kylaggregat - normalt med kondens på rörledning?

Rekommendera Poster

Nu har nytt kylaggregat installerats med kompressor och förångare i nya båten. Det är igångkört och verkar fungera bra. Just nu använder jag kylboxen som frys till penslar och färg då jag epoxybehandlar båten så aggregatet får jobba lite extra :).

Nu till frågan: igår upptäckte jag att det bildats ganska mycket is på ledningsröret mellan kompressor och förångare. Jag undrar om detta är normalt, för enligt min förståelse av termodynamiken så skall förångning av köldmediet bara ske i förångaren, efter någon form av expansionsventil.

Kan det vara så att röret kyls av gasen som är på väg tillbaka till kompressorn? I vilket fall så verkar det konstigt att de inte rekommenderar isolering av rörledningen för bättre energieffektivitet.

Eller kan jag ha gjort något fullständigt galet vid installationen som orsakat detta?

Tacksam för svar från duktiga och erfarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens får man men om det blir is så kan det bero på att kyla vandrar via kopparröret från exp.ventilen. I sämsta fall har du förlorat kylmedia ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har nytt kylaggregat installerats med kompressor och förångare i nya båten. Det är igångkört och verkar fungera bra. Just nu använder jag kylboxen som frys till penslar och färg då jag epoxybehandlar båten så aggregatet får jobba lite extra :).

Nu till frågan: igår upptäckte jag att det bildats ganska mycket is på ledningsröret mellan kompressor och förångare. Jag undrar om detta är normalt, för enligt min förståelse av termodynamiken så skall förångning av köldmediet bara ske i förångaren, efter någon form av expansionsventil.

Kan det vara så att röret kyls av gasen som är på väg tillbaka till kompressorn? I vilket fall så verkar det konstigt att de inte rekommenderar isolering av rörledningen för bättre energieffektivitet.

Eller kan jag ha gjort något fullständigt galet vid installationen som orsakat detta?

Tacksam för svar från duktiga och erfarna.

Om du får is på returröret så finns det några olika anledningar till det. Kylen körs onormalt hårt p.g.a. dålig isolering, mycket öppnande av lock/dörr eller liknande. Fel på termistorn som gör att att den inte stänger av kompressorn. Kan vara dålig kontakt mot förångaren, is på kännselkroppen eller att densamma ligger mot boxväggen. Det kan också vara för mycket kylmedia i kretsen, men det är mindre troligt eftersom det är nytt. Det är i alla fall inte för lite media. Jag tror du kör för hårt för att kyla penslarna och har ingenting som lagrar/utjämnar kylan, för boxen är ju i stort sett tom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkade texten fel: "ledningsröret mellan kompressor och förångare" fick mig att tänka på röret mellan kondensor och förångare. Men röret mellan förångare och kompressor, ja då håller jag med excel319

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkade texten fel: "ledningsröret mellan kompressor och förångare" fick mig att tänka på röret mellan kondensor och förångare. Men röret mellan förångare och kompressor, ja då håller jag med excel319

Det ena röret går inuti det andra, så det är bara ett rör som syns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får is på returröret så finns det några olika anledningar till det. Kylen körs onormalt hårt p.g.a. dålig isolering, mycket öppnande av lock/dörr eller liknande. Fel på termistorn som gör att att den inte stänger av kompressorn. Kan vara dålig kontakt mot förångaren, is på kännselkroppen eller att densamma ligger mot boxväggen. Det kan också vara för mycket kylmedia i kretsen, men det är mindre troligt eftersom det är nytt. Det är i alla fall inte för lite media. Jag tror du kör för hårt för att kyla penslarna och har ingenting som lagrar/utjämnar kylan, för boxen är ju i stort sett tom. 

Tack för ett bra svar! Det låter vettigt och i linje med mina egna idéer och förståelse.

För mycket köldmedia skulle leda till ofullständigt förångning i förångaren så att det fortsätter att förångas i returledningen då? Men nä, man får väl anta att anläggningen är lagom fylld från start. Det är säkert helt enkelt kall returgas som kyler ledningen.

Eftersom den ena ledningen går i den andra går det förstås inte att veta vilken det är som kyler. Det jag oroade mig för är om förångning sker före expansionsventilen av någon anledning...

Men vilka slutsatser kan man dra av detta? Vore det bra att isolera röret? Eller rentav dåligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isolera kan man naturligtvis göra och det görs också på alla andra kylanläggningar, både mobila och stationära.

Problemet med att köra kylen så "hårt" är att oförångat köldmedium kan nå kompressorn och spä ut oljan som smörjer kompressorn. Detta kallas för vätskeslag och leder förr eller senare till kompressorhaveri.

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...