stortrisse 0 Postad 1 Maj , 2014 Har köpt ett begagnat kapell till min stortriss. Men tyvärr så stinker det av mögel. Har tvättat det med grönsåpa men det hjälpte inte. Vad gör jag? Det inte inte direkt några fläckar det handlar om utan mer doften.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Maj , 2014 Om du har tvättat med grönsåpa måsste du säkert impregnera på ny. Med t.ex. Impregnex borde mögellukten försvinna (til fördel för lukten av fotogen e.l. ;-) ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 1 Maj , 2014 Sök på mögel här på forumet så hittar du säkert en massa tips. Något som säkert fungerar är att lägga in kapellet i ruffen och ställa dit en ozongenerator över natten. Kanske kan du låna en sådan av någon bekant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrisse 0 Postad 1 Maj , 2014 Vill inte impregnera förrän doften är borta. Ozongenerator låter intressant! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 1 Maj , 2014 Vill inte impregnera förrän doften är borta. Ozongenerator låter intressant! Den fungerar garanterat. Jag har en lite mer påkostad modell med rejäl effekt, och använder den i båda båtarna några dagar innan sjösättning. Luktar så fint och neutralt sedan. Inte ett spår av "båtlukt". Eftersom du redan har tvättat kapellet bör du redan ha fått bort själva grogrunden för möglet. Ozonet dödar allt kvarvarande mögel och tar dessutom bort lukten. Sen är det bara att impregnera någon dag efteråt. Skaffade den ursprungligen för att bli av med lite sunkig lukt från båtdynorna. En natts gasning och sen var lukten helt borta. Har haft den i runt 5 år och ser inte ett spår av ålderspåverkan på gummi eller plast, vilket en del påstår är nackdelen med att använda ozon. Exponeringen i mitt fall är ju en enda natt. Personligen tror jag att solljus, och värme, är ett mycket större problem vad gäller materials åldrande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrisse 0 Postad 4 Maj , 2014 Känner dessvärre ingen som har en ozongenerator. Finns någon modell på biltema för 300 kr men tror du den ens funkar? Som jag förstått det så kostar en riktig ett par tusen.. Funderar på o lägga ner hela tältet i ett badkar med varmt vatten och ättika och låta det ligga under natten. Vad tror ni om den iden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 4 Maj , 2014 Ser att du är från Norrköping, en så stor stad har säkert något företag som sysslar med brandsanering och de företagen har ofta en egen Ozonbehandlingskammare för att sanera bort rökluft i saker som klarat sig vid en husbrand men luktar rök. Om du hittar en spdan firma kan du säkert lämna in kappellet och få det Ozonbehandlat till rimlig kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 Maj , 2014 Prova med att skölja det i vatten med ättika, Ättika är det bästa som finns för att ta bort mögel och andra läbbiga dofter. Vill inte impregnera förrän doften är borta. Ozongenerator låter intressant! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Maj , 2014 Ozon tar bort all mögel och all lukt utan att skada. Bilrekond brukar ha ozongeneratorer. kolla med någon sådan. Krävs nog många liter ättika i badkaret ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrisse 0 Postad 5 Maj , 2014 Har hört med lite firmor i Norrköping nu. 3000 kronor var det billigaste jag kunde få hyra en maskin för. Så det får bli badkaret med ättika. Jag köper någon liter och spär ut med vatten får vi se vad som händer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 254 Postad 5 Maj , 2014 Innan jag gav mig på något större och jobbigare ingrepp skulle jag helt enkelt montera upp kapellet på båten och låta sol, vind och kanske regn ge sig på kapellet någon vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 5 Maj , 2014 Skulle göra precis som Marrexxx skrev ättika och vatten tar bort lukter effektivt. Brukar använda det på saker som inte luktar så gott. Impregnera kapellet i efterhand bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Maj , 2014 Mögel trivs inte i sura inte heller i alkaliska miljöer. Alkalier äter snabbare upp kapellet så något surt tvättmedel kan du döda möglet med. Det finns produkter som utspädda dödar och antistatbehandlar. Sen kan du läga på bakteriell odörätare, om du har lukt kvar. Då förstör du inte duken. Ozon kan skada framförallt det elastiska i duken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Maj , 2014 Men...varför inte lämna in kapellet på riktig tvätt och impregnering ? Finns firmor som jobbar med det , dagligen ... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser