Math77 1 Postad 1 Maj , 2014 Vinterns projekt på min Scampi 30 har varit att renovera den gamla orginalmotorn, en YANMAR YSB 12. Passade även på att byta motorkuddar. Bytte även Tätringar och lager i axelgenomföringen, samt cutless lager i stödbocken. Motorn går nu som en klocka, vilket är kul, MEN när jag lägger i växeln på tomgång så uppstår det kraftiga vibrationer efter ett par sekunder. Kan detta bero på att båten ligger på land och att propellern snurrar i luften utan motstånd? Har aldrig kört med växeln i på land förut. Eller kan det vara linjering mellan motor och axel som inte stämmer med de nya motorkuddarna? Annars kanske axeln har böjt sig under hanteringen, den är ju 3 meter lång... Är det någon som har några tips på första åtgärd?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 1 Maj , 2014 1. Kör inte med växeln i på land, cutlesslagret är vattensmort. De skall även glappa minimalt när det är torrt. 2. Har du linjerat noggrant och efter manualen. 3. Har du samma motorkuddar som tidigare? 4. Om du har nollan i, kan du då lätt vrida runt propellern hela varvet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Math77 1 Postad 1 Maj , 2014 Körde bara några sekunder med växeln i igår då jag visste att cutlesslagret är vattensmort... Idag tog jag med mig frugan till båten och placerade henne med en vattenslang vid stödbocken... När hon spolade lagret/axeln med vatten så vibrerade det ingenting! Problemet löst. Som sagt, jag tänkte på att cutlesslagret inte smordes igår, men jag trodde aldrig att det skulle kunna skapa såna vibrationer! Men det är klart, när jag har provat tidigare så har det suttit ett 20 år gammalt cutlesslager monterat, misstänker att det var ganska torrt och slitet. Jag har nya kuddar monterade och hade linjerat motorn efter bästa förmåga. Det gick även bra att dra runt propellern hela varv... Därför vart jag lite less när det vibrerade... Ibland har man otur när man tänker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser