Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Math77

Vibrationer i propelleraxel

Rekommendera Poster

Vinterns projekt på min Scampi 30 har varit att renovera den gamla orginalmotorn, en YANMAR YSB 12.

Passade även på att byta motorkuddar. Bytte även Tätringar och lager i axelgenomföringen, samt cutless lager i stödbocken.

Motorn går nu som en klocka, vilket är kul, MEN när jag lägger i växeln på tomgång så uppstår det kraftiga vibrationer efter ett par sekunder.

Kan detta bero på att båten ligger på land och att propellern snurrar i luften utan motstånd? Har aldrig kört med växeln i på land förut.

Eller kan det vara linjering mellan motor och axel som inte stämmer med de nya motorkuddarna?

Annars kanske axeln har böjt sig under hanteringen, den är ju 3 meter lång...

Är det någon som har några tips på första åtgärd?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du någon vaselin eller dylikt på gummilagret? Om inte kan det vara orsaken, ett nytt fint gummilager kan nog ge vibrationer när det inte får ngn smörjning alls är min tanke. Dock bör man alltid vara mkt noggrann vid inställningen av motorn (motorkuddarna) så att axlarna verkligen ligger i linje med varann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som du inte kollat uppriktingen av maskinen gentimot axeln alls!

F..N det ÄR nödvändigt, och kör inte sönder ditt nya cutless lager utan smörjning!

Sök här på forumet uppriktning motor, åtskilligt är skrivit om detta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kollade jag linjering mellan motor och axel vid montering. Jag shimsade in motorn efter bästa förmåga, men jag blev tveksam om jag hade fått det rätt eftersom det vibrerade... 

MEN:

Det var det nya fina cutlesslagret som orsakade vibrationerna! Jag tog med mig frugan till båten idag och posterade henne med en vattenslang vid stödbocken. När hon vattnade lagret så var det "inga" vibrationer alls! 

Jag körde bara några sekunder med växeln i igår, just för att inte skada det nya fina cutlesslagret eftersom jag visste att det var vattensmort. Men att det skulle skapa sådana vibrationer... så långt räckte inte tankarna tydligen.

Jag smorde även upp foldingproppen som var lite torr från förra säsongen om det kan ha hjälpt vet man ej!

Ibland har man otur när man tänker...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...