Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Corduroy

Yamaha 25hk fyrtakt -03, ingen vattenstråle på tomgång

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med kylningen på min motor.

Motorn har bara "övre vattenstråle" vid högre varvtal, vid tomgång ingen alls trots att motorn nått arbetstemperatur. Det ryker då stora mängder vattenånga från hålet istället.

Problemet uppkom efter att impellern byttes i höstas. Inget fel på gamla impellern, den byttes bara för säkerhets skull.

Verkstaden hittade att termostaten var trasig och trodde det var den som ställde till det. Felet fanns dock kvar även då dom testkörde utan termostaten. Ny termostat är på gång men det lär ju knappast hjälpa. Det är precis som om vattnet går för trögt genom kylsystemet och orkar bara pumas runt när impellern snurrar fort..

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Finns det något "klassiskt" ställe som ofta bäckar igen på dessa motormodeller? Verkstaden där jag har motorn inlämnad nu vet inte vad som felar.

Tacksam för hjälp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag någon expert på motorer men jag hade en gammal 4 takt som varnade för överhettning vid tomgång, men inget vid fart. På den var fullt att skit i kylkanalerna nere vid växelhuset. Nu var det aldrig jag som fixade det så jag vet tyvärr inte hur man går tillväga för att rengöra där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkstaden där jag har motorn inlämnad nu vet inte vad som felar.

Fantastiskt! Är det så illa är nog bästa tipset att byta verkstad..

1. Man analyserar den felande motorns symptom.
2. Man gör en relevant felsökning och hittar felet
3. Man åtgärdar felet och motorn funkar åter normalt.

Verkstäder som inte arbetar efter detta enkla flödesschema ska inte anlitas..

Problemet uppkom efter att impellern byttes i höstas. Inget fel på gamla impellern, den byttes bara för säkerhets skull.

Jag tycker detta är lite intressant..

1. Motorn kyler normalt

2. Någon micklar med vattenpumpen

3. Motorn kyler INTE normalt

Någon lär inte va den första som fått en packning på sne, glömt en kylvattenövergång, snurrat slithylsan fel i pumphuset eller bara missat att slithylsa och slitplatta är just utslitna och att det behövs lite mer än bara en ny impeller..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Jarb, bra listor där. Synd att inte alla motorverkstäder tänker på samma sätt.

Det här verkar lösa sig bra nu trots allt! Jag var in på verkstaden idag och var lite besvärlig och började fråga en massa. Det visade sig till sist att dom förmodligen gjort ett fel när nya impellern monterades. Jag skulle bli kompenserad på något vis så fort en reservdel blivit levererad och allt var klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det löste sej :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...