patflemming 30 Postad 30 April , 2014 (redigerade) Hej forum Nu behöver jag hjälp med lite toatankar. Jag har en 7 meters dc (windy 23fc) som jag ska sätta in toalett i då den förra ägaren monterade ur den toalett som hörde till båten. Då jag vill kunna klara mig en-två nätter i naturhamn känns det som att toalett är ett krav. Utgångsläge: Det finns en gammal septitank av plast i båten men locket till denna är trasigt. Septitanken har bara sugtömning vilket jag uppskattar. Mina förslag på lösningar. 1. Köpa en portapotti. Helt klart billigast och enklast men jag gillar inte riktigt tanken av att ha kiss o bajsq skvalpande omkring i en liten portapotti septitank i ruffen. Dessutom verkar typ skålen på alla portapotti toaletter vara så små att det känns högst tveksamt hur man ska få plats att göra sina behov. 2. Köpa en ny pump toalett som jag kopplar in på den gamla septitanken och med befintliga slangar och hoppas på att det blir luktfritt. 3. Köpa nya slangar, rostfri septitank och ny toalett. Hur stor septitank bör man ha? Vi är aldrig ute några längre stunder då båtstorleken liksom begränsar antalet övernattningar utanför gästhamn till max två nätter åt gången. Detta alternativ blir ju helt klart dyrast och kanske även krångligast. Då vattenintaget till toaletten är pluggat funderar jag skarpt på att låta spolvattnet till toaletten komma från vattentanken och typ bestå av "finvatten". När jag nämnde detta för personalen på sea sea i björlanda så tyckte flera av dom att detta var en dålig ide då det kan bli baksug vilket kan göra att vatten från septitank når till fin vattentanken. Hur kan detta vara möjligt? Ge mig några goda råd. Redigerad 30 April , 2014 av patflemming Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 April , 2014 Porta Potti är den enklaste lösningen - om man trivs med den. Jag gör det inte. Går det att få locket tätt så skulle jag sätta dit en nya toalett och byta slangarna. Ska man köpa en ny tank så köp en i polyeten, finns i många storlekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 1 Maj , 2014 Tror ni att en 24 liters septitank räcker? Låter som lite väl lite. Hade tänkt sätta in en 40 liters rostfri om jag väljer att gå all in så att säga. Nån som vet var man ev kan hitta reservdelar tillexempel lock till gamla septitankar? Det är i mitt fall en septitank som bör vara från mitten 80-talet. Locket verkar vara nån typ av lock med ett ett mothåll på insidan som locket ska skruvas i (kan inte beskriva det bättre än så) ska se om jag kan ladda upp nån bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Maj , 2014 Sätta på ett nytt lock på den gamla tanken tycker jag inte verkar va nån bra ide. Jag skulle plockat ur och slängt "skiten". Det var kanske pga locket som den gamle ägare plockade ur toan. Har haft "pottipotti" i två av mina båtar i sammanlagt 15 år. Fungerade skapligt tycker jag. I regel finns det ju toaletter både i gäst och på många ställen i naturhamnar. Brukade använda dem i första hand. Att skiten skvalpar runt i "pottipottins" tank är inte värre än att skiten skvalpar runt i en annan septiktank. Men den bör ju sitta fast på nåt sätt. Fast det är klart - jag har ju bara haft långsamma segelbåtar även om jag gått i betydligt grovare sjö än vad du troligtvis kommer att göra. Fast seglandet gör ju ändå en mjuk gång. Jag hade nog satsat på en ny tank, så stor som du får plats med. Ny toa och nya riktiga slangar. Sen hade jag borrat ett hål i skrovet och satt en bottengenomföring med avstängningskran strax intill toan, så det är lätt att öppna och stänga. I min nuvarande båt satt avstängningskranen till toans spolvatten i ett stuvutrymme i förpiken. (troligtvis varvsmonterat ) En av de första sakerna jag gjorde var att flytta den till toalettutrymmet. Man skall ha det enkelt och praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 1 Maj , 2014 Argumentet att skiten skvalpar i pottin förstår jag inte. Jag har en Thetford portapotti i båten och den funkar skitbra (förlåt... Jag kunde inte låta bli). Att ha skit i en tank eller att ha skit i en annan tank! Vad är skillnaden? Däremot håller jag med om att skålen är ynklig på de flesta kasetttoaletter. Jag såg dock en Dometic-toa på Hjertmans som hade mycket djupare och bättre toaskål än Thetfords muggar. Kolla in den om du kan tänka dig pottialternativet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 1 Maj , 2014 Ska kolla upp den där Dometic toan på hjertmans. Anledningen till att jag inte vill portapottI är jag verkar ha ett mentalt motstånd mot att ha septitanken i ruffen. Vet egentligen varför men det bara känns lite konstigt. Fattar för övrigt inte varför många tillverkare sätter avstängningsventilen till toaletten så konstigt. I mitt fall sitter den längst fram i fören under dynor och luckor vilket gör att det bara blir knöligt att hålla på och öppna och stänga denna ventil. Det är väl egentligen bara snålheten inom mig själv som hindrar mig från att löpa linan ut och köpa allt nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser